24 698 läst ·
37 svar
25k läst
37 svar
Slänt mot granne med ogräs/vildvuxet
Tack för varningenK Klass0n skrev:När vi flyttade in var det höga branta slänter mot grannen nedanför. Där hade det planterats marktäckare i samband med att trädgården fixades till för en 35 år sen.
Dessa hade sedan vuxit helt okontrollerat...
Djupa rötter och långa grenar, de längsta var en 8m. I samband med att vi byggde stödmur röjde vi upp och då drog vi även bort marktäckare på en stor del av grannens tomt.
Vill med detta långa inlägg bara varna mot halvt "invasiva" skitväxter
Vi är inga experter men tror det var nån variant av Berberis (eller nåt liknande).
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Ok, en av dem som ägde tomten nedan mig en stor hund så de hade satt upp en lina i tomtgränsen som var av armeringsjärn med nån undermålig liten plastbit längst upp, slänten var ca 2 meter hög och med 45° lutning, så risken att bli spetsad om man tappade balansen påverkade ju min lust att sköta min slänt ganska negativt, men de bodde där bara ett fåtal år. Att den var så brant gjorde ju att det inte var så bra att klippa ner växtligheten väldigt nära marken då detta förfarande gjorde att slänten lättare eroderade.K Krovikan skrev:Tack så mycket för alla bra svar. Det kanske är ängsblommor som gäller både ur underhållssynpunkt och initialt arbete.
Jag har det fantastiska privilegiet att ha en slänt mot mig och en annan från migSå jag har även en slänt ner mot en granne, där grannen har plantering i slutet av slänten längst med hela slänten. Så det är också ett frågetecken vad som ska göras på den slänten.
Denna slänt som jag har bild på här är i teorin hälften min och andra hälften grannen ovanför men har fått OK att göra "vad vi vill" där.
Ängsblommor trivs i näringsfattig. Därför är det bra att slå och avlägsna det slagna men låt det fröa av sig först annars försvinner ettåriga växter som fortplanar sig via frö. Du kan köpa ängsblomster i handeln och kasta ut.
Men det beror lite på vad för näring som tillförs från annat håll. Är det redan näringsfattig går det ganska fort. Annars kan det ta några år.
Men det beror lite på vad för näring som tillförs från annat håll. Är det redan näringsfattig går det ganska fort. Annars kan det ta några år.
K Krovikan skrev:Nu börjar det närma sig våren/sommaren och vi ska då börja få ordning på trädgården med gräsmatta och planteringar m.m.
Ett av de största problem vi har är en ganska lång, hög och brant slänt upp mot en granne. Planen är att vi ska täcka denna med jord och plantera slänt-/vägsläntgräs eller marktäckare. Återstår att se vilket vi väljer. Kanske några tips även där från forumet?
Oavsett så kommer vi behöva avlägsna allt det vildvuxna som ni ser på den bifogade bilden innan vi lägger dit jord antar jag. Någon som har något bra tips på hur detta ska göras? Är det bara bita i det sura äpplet och gräva/dra upp dessa med roten?
Enklast är väl att hyra in en entreprenör som har en nyodlingsfräs bak på traktorn. Då får du en färdig yta som bara är att så med lämplig vallfröblanding t ex från Olssons frö. De har färdiga blandningar med fleråriga växter som gynnar insekter.
Jag är helt nybörjare på detta och vet inte hur ogräset beter sig vid olika typer av behandling. Tar gladeligen emot alla råd.
Ta inte bort något, sätt en massa präriesolros alt septembersolros el jordärtskockor. De sprider sig och bildar ett hav med höga gula blommor och konkurrerar bort ogräs men hålls i schack med gräsklipparen där gränsen ska gå. Att hålla på att rensa ogräs på den stora biten är ett evighetsjobb, inte värt besväret.K Krovikan skrev:Tanken är att det ska se lite trevligare ut än helt okontrollerad växtlighet, vi kommer ha altan på denna sidan av huset också och en fin slänt skulle vara ett plus.
Slänten är väldigt brant, så klippa med gräsklippare kommer inte gå att göra. Det är därför det antingen får bli släntgräs som jag trimmar en eller två gånger per sommar eller marktäckare som är lite finare än ogräs. Antar att det vildvuxna finns kvar även om jag trimmar några få gånger per sommar?
Vi hade en liknande slänt, kanske lite brantare och rullade ut gräs. Tyvärr funkade det dåligt eftersom vatten rinner ner för slänten och gräset på den övre delen av slänten växte mycket dåligt. Rekommenderar inte gräs i en brantare slänt - svårt att klippa och gräset växer ojämnt. Bättre med marktäckare kombinerat med buskar.
Jag hade en ganska ful och torr slänt och inte mycket tid
Så jag drog av så gott jag kunde med planeringsskopan och lade fiberduken som multnar bort med frön Bin & Fjärilar från turfquick. Den vart faktiskt jäkligt bra då duken kväver mycket innan den förmultnar på ca 6 månader och inte mycket vatten fick den heller samt torr var den. Men riktigt fin blommande slänt nu de senaste åren. Prövade även deras gräs då duken kväver ogräset när det nya gror. Jag åkte ner och köpte i Stora Vika nära nynäs på fabriken,.
https://www.turfquick.com/butterfly-and-bumble-bee/
https://www.turfquick.com/butterfly-and-bumble-bee/
Blomstren är nog inte döda. Vår gräsmatta har klippts flitigt de senaste 10 åren och antagligen minst lika länge innan dess. Men om man av nån anledning låter bli att klippa förvandlas den till en blomsteräng med blåklockor, prästkragar och alla möjliga andra ängsblommor. Så antagligen är det en äng man bara har börjat klippa och förvandlat till gräsmatta. Jag blev väldigt förvånad över att alla dessa växter fanns där utan att synas, efter så många år också!Snailman skrev:
Jag hade en slänt ner mot grannen nedanför, klippte den en gång om året när den blommat färdigt och gett ifrån sig sina frön, men sen började grannen klippa den med nån trimmer väldigt kort och ofta och då dog alla blomstren ut, typ prästkragar och andra blommor. Lite konstigt ändå med tanke på att han tidigare ställt upp och fotograferat hela tjocka släkten med slänten och blommorna som bakgrund.
Du verkar ju ha slänten mot dig och på din mark, det är ju bättre än i mitt fall.
Vildvuxet är bra för den biologiska mångfalden. Klippt gräs är värdelöst och kan liknas vid en öken fast grön.K Krovikan skrev:Nu börjar det närma sig våren/sommaren och vi ska då börja få ordning på trädgården med gräsmatta och planteringar m.m.
Ett av de största problem vi har är en ganska lång, hög och brant slänt upp mot en granne. Planen är att vi ska täcka denna med jord och plantera slänt-/vägsläntgräs eller marktäckare. Återstår att se vilket vi väljer. Kanske några tips även där från forumet?
Oavsett så kommer vi behöva avlägsna allt det vildvuxna som ni ser på den bifogade bilden innan vi lägger dit jord antar jag. Någon som har något bra tips på hur detta ska göras? Är det bara bita i det sura äpplet och gräva/dra upp dessa med roten?
Jag är helt nybörjare på detta och vet inte hur ogräset beter sig vid olika typer av behandling. Tar gladeligen emot alla råd.
Du kan hjälpa det vildvuxna genom att fylla på med stenröse på något ställe, lägga stora tjocka grenar och stammar av död ved på något ställe, slå gräset en gång per år under sensommar när blomningen är över och låta klippt ligga kvar och fröa av sig ett par veckor innan det plockas bort till kompost.
Denna behandling rekommenderas för hela gräsmattan för övrigt.
Du kommer då snabbt belönas av ett rikt naturliv med många fåglar och ju mer tiden igår desto bättre blir det med olika sorters gräs, blommor och fjärilar.
Varför inte sätta någon slags stödmur? Kanske göra det som i nivåer så kan man plantera på mellan nivån, svårt att se på bilden hur högt det är, men att ha det vildvuxen eller äng är inte enkelt. Lätt att ogräs tar över och det blir mycket att rensa.
Svårt att se vad det är för växter, så jag tycker att du ska ta det lite lugnt, se vad som växer upp och kontrollera att du inte har några invasiva arter i slänten. Amerikanskt gullris är rätt vanligt tex, liksom lupin och jättebalsamin. Om du gör fel riskerar du att sprida dem. Just de arterna är ändå hyfsat lätta att få bort, men fröna kan finnas kvar i jorden länge.
Annars har du fått bra tips i tråden. Ängsblommor behöver bara slås en gång vid rätt tillfälle, så att de får chans att fröa av sig.
Annars har du fått bra tips i tråden. Ängsblommor behöver bara slås en gång vid rätt tillfälle, så att de får chans att fröa av sig.