Köpte en begagnad slangvinda på blocket för högtryckstvätt, både vindan och slangen är i gott skick.
Problemet är att fixa rätt kopplingar till både högtryckstvätten och till ett nytt handtag/pistol.
Vet inte märke eller modell då det saknas etiketter/märkningar på slangvindan.

Har en Kärcher K4 högtryckstvätt, och här vet jag att kärcher har en speciell anslutning.
Så jag behöver en slang från högtryckstvätten med Kärchers anslutning och en anslutning till slangvindan i andra änden.
Därefter tänkte jag köpa ett nytt handtag/pistol, vad bör jag ha för anslutning på denna?

Tacksam för tips!
Svart industriell fläkthjul med metallfäste, silverfärgad vajer och justerbar mekanism på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk värmeelement med droppande olja på betonggolv, anslutet med bultar, industrikomponent, närbild, lite korrosion.
Skapa konto
Metallisk svängbar anslutning med varningsetikett om flexibel anslutning för garantibevarande.
Skapa konto
Närbild av en apparat med gängad metallanslutning, svart plasthölje, på ett golv med synliga fötter.
Skapa konto
Industriell rulle med slang; silverfärgad anslutning med gängor; svart plasthölje; betonggolv i bakgrunden.
Skapa konto

Anslutningarna som syns på bilderna är nog standard rörgängor ”finns överallt”.
Om du får tag på en koppling som passar tvätten kan en slangverkstad som gör hydraulslangar fixa ihop något.
Sprutmunstycket måste passa tvätten, för stort hål så blir trycket lågt, för litet hål så stänger tvätten ner pga för lågtflöde / för högt tryck.
Protte

Dags att ta tag i detta nu. Behövs det speciella adaptrar i och med att det ska klara högre tryck?

Var ute och mätte, tog bort en adapter som redan satt på slangen, yttermåttet på den gängade handelen är då cirka 16,4mm
Digital skjutmått mäter en metallkomponents diameter på en arbetsbänk.
Skapa konto

Innermått i adaptern som satt på är cirka 15mm.

Digital skjutmått mäter metallgängad del framför rostig skiftnyckel på stenytan.
Skapa konto

Enligt denna så verkar det vara G 3/8
Tabell över rörgängors tum och metriska storlekar med utvändiga och invändiga mått.
Skapa konto

Anslutning på slangvindan är cirka 20,5mm (hane), kan det vara G 1/2?

Digital skjutmått mäter komponent, visar tjugo komma sju fem millimeter, teknisk inspektion, arbetsmiljö, handverktyg.
Skapa konto

Vad tror ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.