Hej!

Har en tvättmaskin Bauknecht WAG 5571 som börjat strula med tömninen/sköljningen.
Hela tvättdelen köras utan problem men när den ska börja tömma och skölja stannar den. Har kontrollerat filter innan pump och det är ok. Har även kontrollerat att pumpen fungerar.
Det verkar som om vattnet ligger kvar i trumman och sakta sakta rinner ner till filtret och pumpen.
Ngn som kan ana felet? Det går antagligen en slang mellan trumma och pump, kan den vara igensatt? Isåfall hur kommer jag åt den? Finns det ngn magnetventil eller dyligt där?

Kan ibland köra ett par maskiner utan att problemet uppstår, men sedan kommer det alltid förr eller senare och då är det svårt att få igång den igen.

Tacksam för hjälp då vi precis fått barn och verkligen behöver en tvättmaskin i lägenheten!

Många tvättmaskiner har en nålfälla, som också är en manuell tappventil. Kolla den, kan ligga vad som helst i den. Hittade själv en näve tre- och fyrtumsspik i den en gång.

Jepp, nålfällan är rätt ställe att börja kolla på. Hade själv exakt samma problem för en dryg vecka sedan; hittade en näve gem när jag kollade nålfällan. Ny omgång tvätt och problemet kvarstod! Kollade nålfällan igen och då låg det en rejäl tuss med stålull där. Vad är det egentligen för idioter som går runt med stålull i fickorna??? Hursomhelst, ut med stålullen och en ny körning; resultat – inga problem! Sedan dess har den tickat och gått som om den vore ny.

Lycka till!
Ronnie

Tack för tipsen!
Men enligt manualen så är det nålfällan som jag redan kollat i. Den var tom.
När jag öppnar nålfällan så ser jag pumpen bakom och den snurrar fint och tömmer slaskvattnet när jag sätter maskinen på tömning. Däremot så rinner inte vattnet inne i maskinen (i trumman) ner i nålfällan. Det rinner sakta sakta och jag undrar om inte detta är felet. Kan det vara täppt här? Uppskattar att det står ca 2 liter i trumman som tar minst 30min att rinna ut ner i nålfällan.

Finns tydligen en slang mellan trumma och nålfälla:
http://www.nettoparts.se/shop/slang-trumma-pump-bauknecht-5346p.html

Kan denna vara täppt eller finns det ngn ventil som krånglar?

Slangen mellan trumman och pumphuset, sumpslangen, är täppt. Troligtvis av små kläder (barnstrumpor) Demontera bakstycket samt slangen, rensa, återmontera och problemet är löst.

Hej!
Din teori stämmer med min och det verkar troligt. Har du några tips på hur man "tar sig in i " en tvättmaskin? Slangen sitter precis bakom frontplåten snett under öppningen till trumman. Längs ner till höger sitter nålfiltret som den mynnar ut i.
Antar att jag får dra fram maskinen och leta skruvinfästningar... :) Den står lite illa till.

Hitman skrev:
Hej!
Din teori stämmer med min och det verkar troligt. Har du några tips på hur man "tar sig in i " en tvättmaskin? Slangen sitter precis bakom frontplåten snett under öppningen till trumman. Längs ner till höger sitter nålfiltret som den mynnar ut i.
Antar att jag får dra fram maskinen och leta skruvinfästningar... :) Den står lite illa till.
Blir troligtvis ingen rolig histora - min erfarenhet iaf...

Kolla om du kan använda en böjd ståltråd el dyl. för att komma in i slangen via nålfilerkammaren - är det hår som sitter så kanske du kan "fisk ut" det (FÖRSIKTIGT! - stick inte hål på slangen!)

Annars - om du har tur - så finns det en renslucka inne i trumman på maskinen.

Det finns ingen renslucka i trumman. Trixet att använda en ståltråd och rensa sumpslangen från pumphuset brukar inte lyckas. I överdelen av sumpslangen vid vattenbehållaren ligger det en "boll" (flottör) vars uppgift är att säkerställa att inte allt tvättmedel rasar ner i slangen vid första vattenintag. I din slang sitter det troligtvis kläder, halvvägs ner i slangen klämt av "bollen". Mitt råd är att ta bort slangen, sitter med slangklämmor. Din beskrivning av placeringen av slangen stämmer och det finns troligtvis tre sätt, garanterat två sätt att komma in till den. Eventuellt kan du komma in underifrån om det inte är hel bottenplatta. Troligtvis går det den vägen på din maskin. Bakstycket skruvar man enkelt av men då sitter inte slangen enkelt eftersom den sitter i framkanten på maskinen. Man kan även skruva bort fronten. Då kommer man åt slangen mycket enkelt men att ta bort fronten är den bökigaste "luckan" att ta bort av de tre alternativen. Att beskriva hur fronten tas bort är inte helt enkelt, men den är skruvad.
Lycka till, men till 99% är problemet täppt sumpslang så det är bara å kavla upp ärmarna och grotta ner sig i maskinen.

Yes!
Har ägnat de senaste 1,5 - 2 timmarna åt at fixa maskinen. Och visst var det precis som du sa strösselhuset. Lägenhetens förra ägare hade ett par riktigt fula strumpor och en av dem satt kilad mellan flottörbollen och slangen.
Hade tyvärr inte läst ditt senaste när jag satte igång men din beskrivning är helt korrekt. Jag gav mig på fronten då maskinen står på ett trångt ställe och jag ville inte dra ut den. Fick även skruva bort en tung motvikt för att komma åt slangklämman bättre på slangen.
Att skruva bort delarna och rensa gick fint. Mest tid fick jag lägga på att få dit de styva slangklämmorna rätt samt att få på kragen för luckan. Men nu har jag kört ett kort snabbprogram och allt verkar allt frid och fröjd.

Skönt, nu kan man tvätta dotterns alla smutskläder och filtar utan att behöva boka tid i stugan och behöva vänta.

Tack för visat intresse och stöd!

• Gilla
MattyJonsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.