4 088 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Slang i stället för radiatorer i varmgrund
Jag förstår ärligt talat inte behovet. Att minska risken för problem med din krypgrund tror jag både är mer framgångsrikt och billigare med en avfuktare i kombination med den isolering du redan har.
Vill du ändå ha en varmare grund så varför inte minska isoleringen i golvet och lägga väl tilltagen golvvärme där istället? Så värmer du både grund och golv med en konventionell och väl beprövad metod placerad på ett ställe.
Vill du ändå ha en varmare grund så varför inte minska isoleringen i golvet och lägga väl tilltagen golvvärme där istället? Så värmer du både grund och golv med en konventionell och väl beprövad metod placerad på ett ställe.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
En avfuktare vill jag inte ha. Dels drar den ström och dels låter den illa.
Traditionell golvvärme är jag inte heller så intresserad av. Det kräver väl en pump? Den låter och drar ström. Och så är det dyrt med specialskivor, shuntar, pumpar osv.
Billigt och enkelt vill jag ha det!
Traditionell golvvärme är jag inte heller så intresserad av. Det kräver väl en pump? Den låter och drar ström. Och så är det dyrt med specialskivor, shuntar, pumpar osv.
Billigt och enkelt vill jag ha det!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Det krävs inget mer än vad du tänker sätta in nu. Det du planerar är lite som att gå över ån för vatten.
Jag tänker mig ju golvvärmeslangen som en enda stor radiator, så jag hade inte tänkt sätta någon egen pump. Och jag hade tänkt reglera värmen med en vanlig termostat från en av radiatorerna jag plockat bort. Och så behöver jag ju ingen spårad golvskiva
Jag gillar TS tankesätt.
(Hade velat ge en tumme upp-tecken, men då dessa nya tecken är så fula och otydbara så blir det en vanlig smiley. Snälla BH, byt tillbaka till den tidigare uppsättningen tecken. De är så mkt bättre/begripligare/snyggare.)
Principiellt bör det fungera.
Blir ungefär som en uppvärmd källare.
Ventilation?
Behöver nog övervakas noga de första åren, med tanke på ev kondens-/fuktproblem etc då det är en oprövad lösning (så vitt jag vet).
Att naja fast rören i armeringsnät kanske hjälper om rörens/slangens värmeavgivande yta/slanglängd inte räcker till?
Då vi bor på landet i gammalt hus så är gnagare ett stort problem.
Min erfarenhet av dem är att det bara är en tidsfråga innan de tar sig in.
De enda mtrl som de inte går på och förstör med sina små vassa gnagartänder och destruktiva sinnelag är typ sten, betong, massivt timmer och järn. Massivt trä/reglar/timmer går de normalt inte på, men de kan utan vidare göra det i kanterna om det behövs för att rymma upp en gång till/från ngt. Har själv sett 2"-reglar med upp till 1" (radie) uppgnagda tunnlar i över- eller underkant tvärs igenom. (T ex en regel liggande på ojämn grundmur med en svacka mellan två grundstenar där murbruket inte fyllt riktigt.)
Så i synnerhet all form av plastmtrl är jag allergiskt mot i hus då jag vet att gnagarna älskar att gnaga på det. (I kombination med att de alltid förr eller senare kommer in.)
Antar att prisolrör/mjuka kopparrör är betydligt dyrare, och/eller inte finns i så långa längder, utan måste skarvas?
(Hade velat ge en tumme upp-tecken, men då dessa nya tecken är så fula och otydbara så blir det en vanlig smiley. Snälla BH, byt tillbaka till den tidigare uppsättningen tecken. De är så mkt bättre/begripligare/snyggare.)
Principiellt bör det fungera.
Blir ungefär som en uppvärmd källare.
Ventilation?
Behöver nog övervakas noga de första åren, med tanke på ev kondens-/fuktproblem etc då det är en oprövad lösning (så vitt jag vet).
Att naja fast rören i armeringsnät kanske hjälper om rörens/slangens värmeavgivande yta/slanglängd inte räcker till?
Då vi bor på landet i gammalt hus så är gnagare ett stort problem.
Min erfarenhet av dem är att det bara är en tidsfråga innan de tar sig in.
De enda mtrl som de inte går på och förstör med sina små vassa gnagartänder och destruktiva sinnelag är typ sten, betong, massivt timmer och järn. Massivt trä/reglar/timmer går de normalt inte på, men de kan utan vidare göra det i kanterna om det behövs för att rymma upp en gång till/från ngt. Har själv sett 2"-reglar med upp till 1" (radie) uppgnagda tunnlar i över- eller underkant tvärs igenom. (T ex en regel liggande på ojämn grundmur med en svacka mellan två grundstenar där murbruket inte fyllt riktigt.)
Så i synnerhet all form av plastmtrl är jag allergiskt mot i hus då jag vet att gnagarna älskar att gnaga på det. (I kombination med att de alltid förr eller senare kommer in.)
Antar att prisolrör/mjuka kopparrör är betydligt dyrare, och/eller inte finns i så långa längder, utan måste skarvas?
Någon som ser något problem med att styra värmen i slingan med en vanlig radiatortermostat?
Något problem för min nuvarande cirkulationspump att pumpa vattnet ytterligare drygt 100 meter? (Jag har ju plockat bort tre radiatorer som den slipper pumpa vattnet igenom, hur långa är kanalerna i dem totalt tror ni?)
Något problem för min nuvarande cirkulationspump att pumpa vattnet ytterligare drygt 100 meter? (Jag har ju plockat bort tre radiatorer som den slipper pumpa vattnet igenom, hur långa är kanalerna i dem totalt tror ni?)
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Jag har inte varit i något hus där värmen i källaren räckt för att värma våningsplanet ovanför. Tror du överarbetar detta lite. Men ditt hus, din lycka )
Vill man ha värme i grunden som ensam uppvärmning finns redan olika system som provats rent experimentellt, ett är att bygga in en stor "metallåda" med vattenslingor i, denna låda är vätskefylld.
Golvet läggs sedan på knoppig plast, likt platonmattor sedan lägger man ljuddämpande duk och ytskiktet, golvet alltså.
I princip lägger man ett golv på en stor, platt, varmvattenberedare.
Systemet med slang, som i ditt fall, har redan provats i lågenergihus, inte i Sverige, mig veterligen, men i Tyskland.
Personligen håller jag mig till skaran som misstror allt för innovativa lösningar.
Jag har svårt att tro på en effektiv uppvärmning på detta sätt, jag säger inte att det är omöjligt, det kan bli en överraskning för oss misstänksamma.
Mitt tips är att tänka om, använd hellre bra och beprövade tekniker, det blir ofta mycket dyrare om man vill prova nya sätt.
Mvh P-A
Golvet läggs sedan på knoppig plast, likt platonmattor sedan lägger man ljuddämpande duk och ytskiktet, golvet alltså.
I princip lägger man ett golv på en stor, platt, varmvattenberedare.
Systemet med slang, som i ditt fall, har redan provats i lågenergihus, inte i Sverige, mig veterligen, men i Tyskland.
Personligen håller jag mig till skaran som misstror allt för innovativa lösningar.
Jag har svårt att tro på en effektiv uppvärmning på detta sätt, jag säger inte att det är omöjligt, det kan bli en överraskning för oss misstänksamma.
Mitt tips är att tänka om, använd hellre bra och beprövade tekniker, det blir ofta mycket dyrare om man vill prova nya sätt.
Mvh P-A
Golvvärmeslang tåler inte så hög värme som radiatorer, vilket kräver nån form av shuntning.
Jag skulle gått på vanlig vattenburen golvvärme. Att den skulle låta eller dra stora mängder el tror jag inte på.
Klassiska lösningar är oftast klassiska för att de funkar över tid. Sen kan det förståss vara kul att prova nåt nytt ibland, även om jag inte förstår det i detta fallet.
Jag skulle gått på vanlig vattenburen golvvärme. Att den skulle låta eller dra stora mängder el tror jag inte på.
Klassiska lösningar är oftast klassiska för att de funkar över tid. Sen kan det förståss vara kul att prova nåt nytt ibland, även om jag inte förstår det i detta fallet.
Kanalerna i dom motsvarar väl en halvmeter slang o tre element motsvarar ännu mindre.T tlundberg skrev:Någon som ser något problem med att styra värmen i slingan med en vanlig radiatortermostat?
Precis min poäng också. Att experimentera med just grunder skulle jag akta mig noga för eftersom det kan bli kostsamt och kanske svårt att åtgärda på sikt om det inte blir så lyckat som tänkt.pjodden skrev:
Fördelen med en beprövad konstruktion är också att om det trots allt skulle uppstå problem, så finns det även beprövade lösningar på detta. Lösningar som sannolikt är accepterade av en framtida köpare. För egen del hade jag varit tveksam att köpa ett hus med en egen konstruktion av grunden.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ja, vi har ju en shunt nere i pannrummet. Men ibland vrider vi upp den rätt högt för att snabbt få varmt här i huset. Osäker på vad maxtemperaturen ut blir när vi har shunten på t ex 7 av 10 (så högt har vi den bara när det är som aldra kallast. Normalt är kanske 3/10). Max temperatur vi har i tankarna är 90 grader.