Det är en skorsten från 1870-80
Så kallad Slunga med 5 eldstäder: en fin öppenspis med sido rökkanaler som jag stoppade in en kassett, den stora vedspis i köket med flera plattor, en rökspis (kakelugn), en bakspis i väggen och en extra mindre öppenspis. Skorstenen har endast en kanal längst upp. Och en spjäl finns ovan på köksspisen.
Han påstår att köksspisen är inte kopplat på ett säkert sätt ( har varit så i säkert 100 år) och att kassetten är inte kopplat enligt regler ( och det kan jag förstå att det går att bättra) och att stenar är lösa på pipen och någon bruk ramlar av på vinden ( helt ok och ska fixas), men sen skriver han och rekommenderar att eldstäder ska helst kopplas med rör istället (!!!). Hur tänker hsb att slunga ska ändras till rör ? Då kom en för att göra offert på lösning och sa att han kan endast dra 2 rör då det inte finns plats till mer i pipan. 🙄 så eldförbud…
Sista sotare besök var 1996 så 30 har eldats utan problem och fungerar hur bra som helst.
Det går inte att provtrycka då det finns 5 olika eldstäder som har olika metal luckor och kökspisen är kopplat till samma skorsten!
Jag anser att de är okunniga av gamla skorstens konst och vill omvandla det till något enklare och mindre krånglig att sota ( även om det är ganska lätt att sota. Det har jag gjort).
Så kan jag överklaga och fixa stenar och puts och uppkoppling av kassetten fram till den slutliga kanalen ? Husets har värmts i mer än 120 år endast med ved!
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.