En del av våra uthus verkar vara målade med slamfärg och det börjar bli dags att måla om på sina håll.. vi påbörjade en vägg för ett par år sedan med "falu rödfärg". Vi tyckte vi gjorde allt enligt konstens alla regler..
..men redan samma år tycker vi att väggen ser ut att vara i sämre skick än innan målning ?! Djupare och fler torrsprickor, mer påväxt osv.. förutom att färgen är lite starkare så ser sidan sämre ut än de andra vi inte målat!
Därför har vi dragit oss för att måla mer..
Vi verkar inte helt ensamma om att ha problem med slamfärgen..
Iaf så har vi funderat på tjärfärg, men vet inte så mycket om det.. den finns i "faluröd" och går att måla över slamfärgen.. men är det ett bra alternativ?
Har den sortens färg nån fördel över slamfärgen? Vi har fler hus som ska målas och vill använda ett bra och hållbart alternativ av färg..
Tacksam för tips och tankar!
Med vänlig hälsning, Sandra
..men redan samma år tycker vi att väggen ser ut att vara i sämre skick än innan målning ?! Djupare och fler torrsprickor, mer påväxt osv.. förutom att färgen är lite starkare så ser sidan sämre ut än de andra vi inte målat!
Därför har vi dragit oss för att måla mer..
Vi verkar inte helt ensamma om att ha problem med slamfärgen..
Iaf så har vi funderat på tjärfärg, men vet inte så mycket om det.. den finns i "faluröd" och går att måla över slamfärgen.. men är det ett bra alternativ?
Har den sortens färg nån fördel över slamfärgen? Vi har fler hus som ska målas och vill använda ett bra och hållbart alternativ av färg..
Tacksam för tips och tankar!
Med vänlig hälsning, Sandra
Vi målar nu med Auson tjärvitriol och jämfört med tex röd slamfärg har den naturligt skydd och behöver inte målas om lika ofta som slamfärger (långt ifrån om jag förstått saken rätt). Nackdel är nog doften de första månaderna, kan upplevas lite stark.
Jag är van vid träbåtar.. hehe så jag skulle nog gilla doften! Min andra halva däremot.. vet jag inte, men han gillar ju att snickraJonatan79 skrev:
Det är våra uthus som ska målas och frågan är om man ska fortsätta med slamfärg, eller gå över till tjärfärg.. (så vitt jag förstod kunde man det..) - och näste fråga är då om det finns någon mer poäng med att byta färgsort.. som du sa, håller längre... bättre inträngning i träet (osv),.?
Nöjd än så länge?
Har börjat använda tjärfärg. Ser bra ut än så länge. Första målade partiet har suttit uppe sedan 2015. (Tycker om doften av tjära. Det tar 1-2 år sedan märks den inte annat än lite lätt om solen ligger på ordentligt.)
Jag tänker använda det på utsatta partier, dvs sydvästväggar och den nedre tredjedelen av de flesta/alla väggar (med tiden).
Har målat ett par hela väggar pga gammalt och torrsprucket virke. Huruvida det faktiskt gör ngn skillnad vs vanlig slamfärg vet jag inte, men det känns bra.
Tycker att tjärfärgen har en väldigt vacker matt varm ljusröd färgton när solen lyser på den.
Då vi har gamla byggnader med mkt litet avstånd mellan mark och panelens nederkant så förväntar jag mig att livslängden på panelen kommer att öka markant. Nu har vi panel från 80-talet som börjar bli dålig nedtill. Ursprungligen mestadels målad med Cuprinol ädellasyr. Den panelen kommer att bytas allteftersom den blir för dålig. Den nya panelen kommer att splittas med livlist i höjd med fönsterblecken är tanken. Den nedre delen målas med tjärfärg och den övre med vanlig slamfärg.
Bilder nedan: Sydvästsida. Panel uppsatt och slamfärgad ngn ggn på 80-talet.
Jag tänker använda det på utsatta partier, dvs sydvästväggar och den nedre tredjedelen av de flesta/alla väggar (med tiden).
Har målat ett par hela väggar pga gammalt och torrsprucket virke. Huruvida det faktiskt gör ngn skillnad vs vanlig slamfärg vet jag inte, men det känns bra.
Tycker att tjärfärgen har en väldigt vacker matt varm ljusröd färgton när solen lyser på den.
Då vi har gamla byggnader med mkt litet avstånd mellan mark och panelens nederkant så förväntar jag mig att livslängden på panelen kommer att öka markant. Nu har vi panel från 80-talet som börjar bli dålig nedtill. Ursprungligen mestadels målad med Cuprinol ädellasyr. Den panelen kommer att bytas allteftersom den blir för dålig. Den nya panelen kommer att splittas med livlist i höjd med fönsterblecken är tanken. Den nedre delen målas med tjärfärg och den övre med vanlig slamfärg.
Bilder nedan: Sydvästsida. Panel uppsatt och slamfärgad ngn ggn på 80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur har det gått med era tjärfärgsmålade ytor? Jag målade en pergola för tre år sedan med röd Tjärlek. Var jättenöjda med kulören men den var klibbig länge! Nu har det blivit en hel del grönalger, så jag undrar lite hur era erfarenheter är. Pergolan för mig var en testyta ett sätt att prova Tjärlek inför helrenovering av gavelpanelerna. Valet står mellan Tjärlek och Ottossons enstrykningsfärg. (Slamfärg går bort eftersom jag inte vill ha röda rinnmärken på kalkväggen under). Har ni fått grönalger på era tjärfärgsmålade ytor?
Ännu inga spår av mögel.
Här syns att den gamla logväggen har en del levande organismer på sig, men ännu ingenting på den tjärmålade så här 5 år senare.
Däremot ser jag nu vid närmare inspektion att det är dags att lägga på ett nytt lager färg nästa år.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här syns att den gamla logväggen har en del levande organismer på sig, men ännu ingenting på den tjärmålade så här 5 år senare.
Logga in
Skapa konto
Däremot ser jag nu vid närmare inspektion att det är dags att lägga på ett nytt lager färg nästa år.
Jag är än så länge, det har bara gått ett år på de först målade partierna, mycket nöjd med Auson rödtjära.
Auson var också det alternativet jag klurade ut att jag hade om jag inte skulle måla med linoljefärg vilket inte passar min yviga målarstil...Har flera byggnader och det förekommer allt från endast slamfärg på till något oklart från 70/ 80-talet, dvs jag ville välja en färg jag kunde använda på allt. Hade allt endast varit målat med slamfärg tidigare är det antagligen så att jag också hade fortsatt med det...
Auson var också det alternativet jag klurade ut att jag hade om jag inte skulle måla med linoljefärg vilket inte passar min yviga målarstil...Har flera byggnader och det förekommer allt från endast slamfärg på till något oklart från 70/ 80-talet, dvs jag ville välja en färg jag kunde använda på allt. Hade allt endast varit målat med slamfärg tidigare är det antagligen så att jag också hade fortsatt med det...
Har målat med Auson Tjärvitriol och är efter 2 år helnöjd. Bor nära havet på västkusten och ser ingen algväxt på något hus här oavsett behandling. Gissar att det beror på att husen torkar snabbt här.
Tack för era svar! Så här ser det ut hos mig. Grön påväxt. Norrläge. Är det normalt? Vill jag måla en mina gavelpaneler (i skuggläge) med denna färg?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Misstänker att med tiden, om man inte målar på med nya lager färg, så kommer även tjärfärgen att bli grön/svart när alla hartser torkat ur tjäran.
Sedan behöver det inte vara färgen. Det kan också vara att det finns mkt partiklar (damm) i luften som fastnar på fasaden.
Här i Skåne är det så milt och fuktigt och blåsigt med slagregn så det finns ingen färg i världen som kan hålla undan mot organisk påväxt, såvida den inte är full med giftiga tungmetaller eller andra gifter. Sådana färger går inte att köpa idag, så alternativet blir att köpa aningens mildare gifter och spruta på fasaden var och vartannat år. Vilket naturligtvis inte är ett dugg miljövänligare. Ytterligare ett alt är att tvätta fasaden var och vartannat år med såpa el likn, om man nu inte tycker att man redan ödslar onödigt mkt tid på att städa inomhus...
Det mest taktiska är väl att kamoflagemåla huset med ngn grågrön färg.
Sedan behöver det inte vara färgen. Det kan också vara att det finns mkt partiklar (damm) i luften som fastnar på fasaden.
Här i Skåne är det så milt och fuktigt och blåsigt med slagregn så det finns ingen färg i världen som kan hålla undan mot organisk påväxt, såvida den inte är full med giftiga tungmetaller eller andra gifter. Sådana färger går inte att köpa idag, så alternativet blir att köpa aningens mildare gifter och spruta på fasaden var och vartannat år. Vilket naturligtvis inte är ett dugg miljövänligare. Ytterligare ett alt är att tvätta fasaden var och vartannat år med såpa el likn, om man nu inte tycker att man redan ödslar onödigt mkt tid på att städa inomhus...
Det mest taktiska är väl att kamoflagemåla huset med ngn grågrön färg.
De bilder jag visade ovan är Ausons Tjärlek, målade för tre år sedan. All målning chanserar med tiden och får påväxt, men att det skulle gå så här fort hade jag inte räknat med. Skåne o mycket fukt.
Kan bidra med lite historik angående röd slamfärg. Fick lära mig koka "riktig" falu rödfärg när jag var ung ute på landsbygden. Fanns ett välfyllt förråd med pigment, bly och koppar föreningar att blanda ihop med linolja och rågmjöl. Fanns ingen mögeltillväxt på byggnader alls.
Nu i moderna tider så är förstås ingredienser utbytta mot miljövänliga alternativ men med avsevärt sämre kvalité så pass att jag själv valde oljegrund med akrylat färg på vårt hus. Har stått i 10 år utan tillväxt eller färgskiftning.
Grannen byggde året före och använda falu rödfärg original, stod redan två år senare att mögelsanera alla fasader inkl. nymålning. Ett stort hus också.
Tycker att denna produkt har gått ur tiden helt och kan förvärra situationen med att måla röd råg gröt på fasader.
Nu i moderna tider så är förstås ingredienser utbytta mot miljövänliga alternativ men med avsevärt sämre kvalité så pass att jag själv valde oljegrund med akrylat färg på vårt hus. Har stått i 10 år utan tillväxt eller färgskiftning.
Grannen byggde året före och använda falu rödfärg original, stod redan två år senare att mögelsanera alla fasader inkl. nymålning. Ett stort hus också.
Tycker att denna produkt har gått ur tiden helt och kan förvärra situationen med att måla röd råg gröt på fasader.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tja, vad som hänt är ju att giftiga tungmetaller har förbjudits, och istället har modern färg andra extremt giftiga ämnen tillsatta. Bara att läsa databladen.
Naturens lagar ändras inte, endast vilka giftiga ämnen som används i färgerna. Det säger sig självt, ju mer gift i en färg desto längre står den sig utan påväxt.
Så idag är det fortfarande gift i färgerna, bara att det är kontrollerat, och för tillfället inte förbjudet, bara begränsat i vilka mängder som får tillsättas. Det är med det som med droger, så fort ngt ämne bevisar sin giftighet i form av hälso- och/eller miljöförstörelse så begränsas eller förbjuds användningen, och då svänger man ihop en ny mix till giftigt ämne som ännu inte är förbjudet.
Eftersom väldigt få kunder vill ha mögel- och algpåväxt på sina hus. Så, i slutändan är det färgkonsumenterna som indirekt tvingar färgfabrikanterna att tillsätta gifter.
Naturens lagar ändras inte, endast vilka giftiga ämnen som används i färgerna. Det säger sig självt, ju mer gift i en färg desto längre står den sig utan påväxt.
Så idag är det fortfarande gift i färgerna, bara att det är kontrollerat, och för tillfället inte förbjudet, bara begränsat i vilka mängder som får tillsättas. Det är med det som med droger, så fort ngt ämne bevisar sin giftighet i form av hälso- och/eller miljöförstörelse så begränsas eller förbjuds användningen, och då svänger man ihop en ny mix till giftigt ämne som ännu inte är förbjudet.
Eftersom väldigt få kunder vill ha mögel- och algpåväxt på sina hus. Så, i slutändan är det färgkonsumenterna som indirekt tvingar färgfabrikanterna att tillsätta gifter.