Ska måla om huset i sommar, tidigare målad röd slamfärg på liggande timmerpanel (hyvlad).
Tvekar mellan slamfärg, Falu rödfärg träfasad (slamfärg med linolja), eller Falu vapens fasadfärg alkydoljeburen emulsionsfärg som har egenskaper som liknar traditionell slamfärg.

Traditionell slamfärg är enkel att måla om, enkelt grundarbete, men hur är det med de övriga 2? Falu vapens fasadfärg kanske kräver skrapning vid nästa ommålning?

Falu rödfärg träfasad med linolja kanske bara behövs borstas vid nästa ommålning eller?

Någon som har erfarenhet av de övriga 2?

Varför krångla till det? 😉 Gå på helt vanlig faluröd slamfärg. Sen är jag rätt säker på att även klassisk Falu rödfärg har en liten del linolja nu för tiden för att ge lite extra skydd. Är ju inte negativt. Deras "Falu rödfärg träfasad" har jag sämre koll på men låter som deras vanliga slamfärg med lite extra linolja? Hur som, slamfärg är fantatsiskt (tycker jag). Enkelt att jobba med, enkelt att bättringsmåla, enkelt att måla om och framförallt kanonbra för virket!
Att betänka, om du sneglar på andra fabrikat av röd slamfärg typ Granngården, är att väljer man inte Falu Rödfärg kan den röda tonen se annorlunda ut mot vad man tänkt. För det flesta är röd slamfärg just Falu Rödfärg och som sagt, till exempel Granngårdens har en lite annan ton.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Håller med. Kör på vanlig slamfärg. Det har funkat i 400 år. Inget att fundera på.

Anledningen att man borstar gammal slamfärgad fasad är att den nya färgen inte skall bli för tjock när gammalt torrt slam blandas med ny strykning. Mjölet i den gamla färgen har sedan länge brutits ner och kvar är bara slammet. Det är alltså vattenhalten som blir för låg när man stryker och det blir lätt ränder efter penseldragen. Om det är problem med detta, t.ex. på en söderfasad som solbelyst, kan man ha en tryckspruta med vatten i beredskap. Bara att dimma lite lätt på gamla färgen precis innan man stryker, så behålls konsistensen på färgen.
Kontrollera också om det finns svartmögelrester i större omfattning. Slamfärg kan inte tvättas utan att man tvättar bort allt, så ev. antimögelmedel behöver vara av en typ som kan sprutas på och torka in. Jag har själv bara hittat Biokleen:s Alg & Mögelbort hittills.

Slamfärg är precis vad det låter som: ett tunt och homogent lager lera/slam med mjöl som bindemedel och ibland linolja som konsistensgivare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.