Hej har lite funderingar ang släktforskning om någon har lite tips.Skulle gärna vilja ha ett släktträd men sticker iväg rätt mycket men undra hur andra har gjort när dom beställt släktträd.
 
Det roliga med släktforskning är väl att forska själv? eller är det någon form av bild du vill ha?
Jag blir lite osäker när du skriver släktträd.
Jag har släktforskat av och till sedan jag var ung. På den tiden beställde man material som man tittade på i en speciell maskin nu förtiden finns nästan allt material tillgänglig på nätet.
Det bästa brukar vara om man har datum samt födelseort på någon person som föddes på 1800-talet.

Eftersom jag är osäker på vad det egentligen du vill göra/ha så ska jag inte tynga dig med mer saker.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det roliga med släktforskning är väl att forska själv? eller är det någon form av bild du vill ha?
Jag blir lite osäker när du skriver släktträd.
Jag har släktforskat av och till sedan jag var ung. På den tiden beställde man material som man tittade på i en speciell maskin nu förtiden finns nästan allt material tillgänglig på nätet.
Det bästa brukar vara om man har datum samt födelseort på någon person som föddes på 1800-talet.

Eftersom jag är osäker på vad det egentligen du vill göra/ha så ska jag inte tynga dig med mer saker.
Tänkte ett träd som man ser grenar ut sig från föräldrar.Gick in på släktträd.nu men stack iväg rätt bra från 4 generationer 4400kr men 5 generationer kostar nästan 11000.Provade tidigare men 1 person som hjälpte mig men kom på ett usb med massa namn som jag inte kunde gå vidare med.visst skulle det vara roligt att själv släkforska men lite struligt på min mors sida så varken min syster/jag kommer vidare tyvärr.
 
  • Släktträd från webbsidan mittslakttrad.nu visas med trädstruktur och datum för födelse och död för olika generationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jaha, du vill ha en bild. Har du koll på alla som ska in där kan du väl göra en själv? Det finns ju en uppsjö av gratisprogram på nätet för bildhantering.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nu blir jag tråkig och kanske OT.
Det roliga med släktletande och som även är en form av historieforskning är allt runt våra anfäder och dess släkt.
Var bodde de, hur levde de, händelser som finns i dokument t.ex. husförhörslängd, bouppteckningar, vilka emigrerade och kanske hitta dem i amerika, lantmäteriedokument från t.ex. skifteshandlingar, mm.
Har anfäder "tillräckligt" källsäkrat många hundranden år tillbaka, längst 1300-tal, men det blir ibland bara namn. Det roliga är att kunna följa de från 1700-tal och framåt.
Men det tar tid då man hittar så många roliga sidospår.
Har hjälpt några bekanta, men de måste vara delaktiga på resan hos sina anfäder.
Och många blir de dokument över anfäder.

Tyvärr har jag inte några tavlor över anfäder som tips.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.