12 673 läst ·
30 svar
13k läst
30 svar
Slagskruvdragaren äter mina bits! Hjälp!
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
även jag har Makitas BTD144 och jag tycker då inte att hastighets väljaren är nåt att hänga upp i julgranen med,, den orkar knappt nåt på lägsta, är väll jag kanske som kör i för hårt trä :blushing:
nåväl.. även jag har märkt att bitsen slits hårt... tog hem ett paket Milwaukees nya ice shockwave bits för att testa ,, det sämsta skit jag använt.. vid första skruven så splitrades bitsena och dom ska ju vara avsedda för slagskruvdragare,,, Dewalt har några bits kit med men dom har jag inte provat så jag kan inte säga nåt där.
själv kör jag med Protools bits och dom funkar helt galant!
nåväl.. även jag har märkt att bitsen slits hårt... tog hem ett paket Milwaukees nya ice shockwave bits för att testa ,, det sämsta skit jag använt.. vid första skruven så splitrades bitsena och dom ska ju vara avsedda för slagskruvdragare,,, Dewalt har några bits kit med men dom har jag inte provat så jag kan inte säga nåt där.
själv kör jag med Protools bits och dom funkar helt galant!
J.B. skrev:
Enligt min erfarenhet så sitter skruven i sig sämre precis som J.B. säger, men två gods som möter varandra kanske inte sitter helt ihop om man inte förborrar. Däremot om man först använder tving och sätter ihop dem och därefter skruvar utan att förborra så sitter de ännu bättre. Jag kan ha fel men i vilket fall är det sistnämnda ännu mer omständlig metod jämfört med de andra.mbos skrev:
Medlem
· Stockholm
· 37 inlägg
Om två gods ska ihop tätt förborrar vi alltid det närmast skruvskallen, de dras annars inte ihop.
Man kan också dra in skruven en gång genom första, lite in i andra, dra ut den ur andra godset och sedan skruva in den igen under hårt tryck.
Använder man tving kan det kanske bli lika bra, men det är sällan man kommer åt.
Torx, momentinställning och känsla brukar räcka för lång bitsliv, Wera är fint.
Man kan också dra in skruven en gång genom första, lite in i andra, dra ut den ur andra godset och sedan skruva in den igen under hårt tryck.
Använder man tving kan det kanske bli lika bra, men det är sällan man kommer åt.
Jag brukar använda skruv som har tunnare skaft än vad gängorna är så det brukar inte vara något problem att få dom att dra ihop delarna. Jag förborrar också när jag tycker att det behövs på grund material eller skruven som jag använder.Men tråden handlade om hållbarhet på bits i slagskruvdragare som iallafall jag använder för att spara tid och handleder.
Just Torx tycker jag är helt okej om bitsen vrids för det går fortfarande att använda. Så bara det valet ger en bättre livslängd gentemot PZ och PH som har tendens att gå av helt istället för att vridas pga dess klena godstjocklek till följd av formen.Nytt_användarnamn999 skrev:Om två gods ska ihop tätt förborrar vi alltid det närmast skruvskallen, de dras annars inte ihop.