Vad är en slagskruvdragare?
Är en nybliven verktygsfetishist och spanar efter en ny skruvdragare, och har då sprungit på denna variant som jag tycker ser ut som ett bra alternativ med sitt lite "nättare" utseende.
Chris

Om du tänker dig en mejsel med fyrkantigt skaft som tar mutterskallar... och du skruvar en grooov franskskruv. Då orkar du till en viss punkt, sen går det #¤%%# tungt. Då tar du en skiftnyckel, sätter den på skaftet och börjar slå med en slägga, genast går det att skruva mycket mer. Så fungerar en slagskruvdragare eller mutterdragare, skillnaden mellan dessa två är grovlek på skruven eller bulten den kan ta.

Slagdragare kan inte ersätta en skruvdragare men den kompletterar den om man behöver rå och snabb kraft. Grunddraget i en slagdragare är blygsamt, men då slaget träder in över ett visst motstånd, då drar monstret igång. då den dessutom går på höga varv >= 2500 så går det undan.

Du har inget finlir med momentbegränsare eller sådant. Även om vissa säger att det går att findra så går det inte; prova att skruva snabbt 100 skruvar av dimensionen 3x20 med en slagdragare -utan- att dra sönder godset som kanske är 4 eller 6mm. Då måste man ha en bra vanlig dragare med väl fungerande momentbegränsare.

En komplett dragar arsenal är en bra 12 eller 14,4 voltare tillsammans med en slagdragare. Då kan man dra allt (nästan) utan att vrida sönder armarna.

Då är jag med :), det är inte vad jag behöver i första hand.
Tack för snabbt svar.
Chris

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.