6 003 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Slagborr (eller Borrhammare?)
Jo nog skulle man kunna röra med borrhammarn men då med vanlig borrchuck och utan "slag" förstås. Fast gör inte det om Du köper en ny sån, jag använder den gamla slagborrmaskinen bara för att ha den till nåt. Från början tänkte jag att jag köper en riktig omrörare (dom har bättre handtag än borrmaskinen) när Hitatchin brunnit upp men nu en husrenovering senare har den fortfarande inte vare sig brunnit eller gått trasig på annat sätt, funderar allvarligt på att köpa alla nya verktyg från Hitatchi, håller dom den här kvaliteten så räcker det för mej.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Borrhammare.
//Patrik
//Patrik
Det blev en slagborr, Bosch GSM 16RE, ännu ej ur lådan...
Vår murstock är givetvis tegel med cement (huset byggt 1923), och putsade brädväggar.
Vid behov av omrörning kör jag med gammalt eller hyr nåt, likaså vid ev bilning.
Vi får väl se om det var smart, fin färg har den iallafall.
Och min GSR 10.8 v Li2 går som tåget, riktigt imponerande maskin för formatet
mvh
Vår murstock är givetvis tegel med cement (huset byggt 1923), och putsade brädväggar.
Vid behov av omrörning kör jag med gammalt eller hyr nåt, likaså vid ev bilning.
Vi får väl se om det var smart, fin färg har den iallafall.
Och min GSR 10.8 v Li2 går som tåget, riktigt imponerande maskin för formatet
mvh
Känner mest (efter ett par öl skall tilläggas) (på en tisdag?! oooja), för en liten kommentar ang,. blandning. Har faktiskt blandat bruk med allt från en 12V batteri dewalt, via en 550W bosch borrmaskin till en 1100W borrhammare. Efter lite omtanke blev det dock en separat blandare, en halvbillig sak på Swedol, ångrar idag att jag inte lade ca 800 mer eller vad det nu skiljde till en Flex, men iaf. En riktigt blandarmaskin med ett brett handtag är en av de bättre investeringar jag gjort. Att kunna blanda upp 2-3 säck i en balja utan större ansträngning eller kroknande maskin är värt en hel del, trots att jag inte har ett "riktigt" märke på grunkan. Inte ens borrhammaren som ändå är relativt lågvarvig kan komma i närheten. Det jag nog vill komma fram till är att de flesta maskiner, t.o.m 12V batterimaskinen går att blanda bruk med, man får bara blanda "rätt" mängd till maskinen. Men om man blandar bruk lite mer regelbundet (ett helt husbygge kanske? eller mer) så känns en dedikerad blandare som ett riktigt bra köp.
För att anknyta till den här diskussionen, alltså inget jag direkt skulle ta hänsyn till vid köp/val av en slagborr/borrhammare jag tycker det är lite skit i samma/samma skit så länge det inte rör sig om en riktigt blandare.. (Med reservation för viss promillehalt i svaret).
För att anknyta till den här diskussionen, alltså inget jag direkt skulle ta hänsyn till vid köp/val av en slagborr/borrhammare jag tycker det är lite skit i samma/samma skit så länge det inte rör sig om en riktigt blandare.. (Med reservation för viss promillehalt i svaret).
Tack för alla svar
Jo, blandning kan nog bli aktuellt lite senare.
Var på K-rauta och lämnade in Blå Bosch, kolllade sen in Dewalts borrhammare 25002, 25114 på rea.
Tyckte nog att sammantaget 25002 var tillräckligt bra, MEN behöver köpa till snabbchuck och adapter, vilket skulle göra att prisskillnaden blev drygt 500kr.
Skillnaden mellan maskinerna är dock
25002
650W, 2,4 joule, ingen bilningsfunktion, EJ snabbchuck
25114
800W 3,1 joule, bilningsfunktion (3,4 joule), dedikerad snabbchuck
Bättre djupanslag med separat inställning
Så givetvis köpte jag 25114 (kanske jag kan måla den blå
)
Jo, blandning kan nog bli aktuellt lite senare.
Var på K-rauta och lämnade in Blå Bosch, kolllade sen in Dewalts borrhammare 25002, 25114 på rea.
Tyckte nog att sammantaget 25002 var tillräckligt bra, MEN behöver köpa till snabbchuck och adapter, vilket skulle göra att prisskillnaden blev drygt 500kr.
Skillnaden mellan maskinerna är dock
25002
650W, 2,4 joule, ingen bilningsfunktion, EJ snabbchuck
25114
800W 3,1 joule, bilningsfunktion (3,4 joule), dedikerad snabbchuck
Bättre djupanslag med separat inställning
Så givetvis köpte jag 25114 (kanske jag kan måla den blå
Hmmmm, var själv och tittade på en sådan i helgen. Riktigt bra köp. Jag har B&D motsvarande 25002 med SDS och snabbchuk men den blir lite sladdrig när man kör med snabbchucken. Snabbfästet som 25114 är riktigt bra.Rhino skrev:Tack för alla svar
Jo, blandning kan nog bli aktuellt lite senare.
Var på K-rauta och lämnade in Blå Bosch, kolllade sen in Dewalts borrhammare 25002, 25114 på rea.
Tyckte nog att sammantaget 25002 var tillräckligt bra, MEN behöver köpa till snabbchuck och adapter, vilket skulle göra att prisskillnaden blev drygt 500kr.
Skillnaden mellan maskinerna är dock
25002
650W, 2,4 joule, ingen bilningsfunktion, EJ snabbchuck
25114
800W 3,1 joule, bilningsfunktion (3,4 joule), dedikerad snabbchuck
Bättre djupanslag med separat inställning
Så givetvis köpte jag 25114 (kanske jag kan måla den blå)
Hoppas att du blir nöjd, Gult är inte fult=))
Nu är den (Dewalt 25114K) invigd.
Verkar bra, dock är precisionen något svår, ovan användare?
I och för sig puts först och sedan murstock. Vandrade något, kanske en svagare maskin hade varit enklare att styra, eler kanske jag skulle enbart borrat först och seda kopplat på hammarfuktionen?
Känns att det är en kvalitetsmaskin, men har en naggande känsla av att jag hellre hade köpt en Bosch...
En GBH 2-18 hade nog räckt, MEN då hade jag för samma pris ej fått med snabbchuck, bilningsfuktion OCH den högre kapaciteten, så på det hela taget är jag nöjd
Verkar bra, dock är precisionen något svår, ovan användare?
I och för sig puts först och sedan murstock. Vandrade något, kanske en svagare maskin hade varit enklare att styra, eler kanske jag skulle enbart borrat först och seda kopplat på hammarfuktionen?
Känns att det är en kvalitetsmaskin, men har en naggande känsla av att jag hellre hade köpt en Bosch...
En GBH 2-18 hade nog räckt, MEN då hade jag för samma pris ej fått med snabbchuck, bilningsfuktion OCH den högre kapaciteten, så på det hela taget är jag nöjd
Kollade på dessa oxå, heter de inte extrem XLR nånting. De ser ut att kunna gå igenom det mesta (bara gnida mellan händerna...), men 649kr till var inte aktuellt i nuläget, nöjde mig med ett (1) 8mm SDS borr för 49kr (kostar 42kr på XL bygg och 43kr på Beijer
o jag vet, siffror fastnar lätt, eller "jag glömmer aldrig ett nummer"
))
Nu iväg till Kapen och ffa sticksågen, invigde dessa med idag och j-vlar va bra...
Nu iväg till Kapen och ffa sticksågen, invigde dessa med idag och j-vlar va bra...
Borrhammare vandrar ibland, oavsett hur man förbereder sej som jag ser det, man vet aldrig vad som finns i betongen kan ligga större stenar och armering tex, men förborrar man med liten borr ökar chansen till perfektion.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer