2 662 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Sladd till batteridrivna Meec-tools?
Sida 1 av 2
Har två stycken batteridrivna verktyg från Meec (via Jula) 40V för tomten, en trimmer och lövblås. De fungerar bra, inte så mycket att klaga på funktion men batteritiden är alldeles för liten. Större och fler batterier går att köpa, men egentligen inser jag i efterhand att sladd fungerar precis lika bra.
Sökt men ej hittat, men finns det någon form av ”batteriattrap” för att göra verktygen sladdrivna?
Sökt men ej hittat, men finns det någon form av ”batteriattrap” för att göra verktygen sladdrivna?
Det är ju en utmärkt anledning att upprätthålla vätskebalansen med någon humledryck medan batteriet laddas.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Finns en snabbladdare för 5,1A för 40V Meec-prylarna som kostar en 700 spänn, laddar ett 5 Ah batteri på en timme. Ordinarie laddaren tar mer än dubbla tiden så det är kanske där skon klämmer egentligen.
Den enda jag sett är denna: https://www.festool.se/tillbehoer/b...adapter/202501---aca-220-24018v-ergo#ÖversiktR roli skrev:
Men är ju mer för ett ändamål med uthållighet än hög förbrukning. Tror det är svårt med en lösning för effektkrävande maskiner.
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Troligen skulle en sådan batteriattrapp kosta i paritet med att köpa motsvarande verktyg med sladd, tyvärr.M matthiask skrev:Har två stycken batteridrivna verktyg från Meec (via Jula) 40V för tomten, en trimmer och lövblås. De fungerar bra, inte så mycket att klaga på funktion men batteritiden är alldeles för liten. Större och fler batterier går att köpa, men egentligen inser jag i efterhand att sladd fungerar precis lika bra.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Nej jag ser inte detta som vettigt alls. En högeffekts 40V-maskin på säg 1000W drar 25A ur strömförsörjningen, det skulle krävas väldigt maffig "batterieliminator" för att klara detta.J JFrisk skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Sladd, beror ju mycket på tomtstorlek om det är en rimlig lösning. Vi har ca 3000 kvadrat att blåsa löv på och en bensindriven ryggburen blås funkar fint där. Går inte åt många deciliter bensin per säsong, snabbt avklarat.
Varför blåser man löv över hela ytan? På gräsmattan kör man ju med fördel mulch eller uppsamling. I rabatten kan det ju ligga över vintern.
Då är vi nog rätt överens, i en maskin på kanske 200-300W kan jag se det som vettigt då man kanske ibland snabbt vill slipa av något utomhus men ibland kanske stå inomhus och nöta timmar med påkopplad dammsugare, där det kan vara fördel att kunna nyttja samma maskin men i ena fallet inte inte speciellt begränsad av sladd och eventuellt kan köpa in sig i maskinen utan att vara inne i batterisystemet.H Harald Blåtumme skrev:
Även mer fasta saker kunde det vara användbart till, kap/ger dammsugare belysning etc. även om det i alla fall för de första två, som du säger, blir väldigt höga strömmar och tveksam lösning av den anledningen, men potentiellt användbart i att visa fall kunna köra på batteri och i andra från väggen.