Tänker bygga en liten ramp som sticker ut över vattnet som en liten brygga. 4-6 stolpskor bankas ner i berget i våg sen sticka ut plank som bjälklag till bryggan. Balkskorna är av Biltemas typ, ett U järn upptill med ett 16 mm armeringsjärn under. Tänker borra 16 mm och slå ner det i hålet utan fästmassa. Tanken är att kammarna på järnet hugger fast tillräckligt. Vad tycker forumet?

• En stolpsko av typen Biltema med ett U-format järn ovanpå och ett ribbat armeringsjärn nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Då får du slå hårt...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej, en skiss underlättar. Men principiellt får du ingen hjälp av kammarna om du inte gjuter. Varför vill du inte gjuta fast dem?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Då får du slå hårt...
Jo det förstår jag, men med en slägga borde det väl gå?

Düsseldorff
L Lövis021 skrev:
Jo det förstår jag, men med en slägga borde det väl gå?
Tveksamt. Men du kan ju testa. Funkar det inte får du borra upp och gjuta.

Düsseldorff
Vänta förresten, som du beskriver det du ska bygga blir det väl ett jävla häv på bakersta skorna?

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Ska du belasta dem med vikt från en regel som sticker ut förstår jag inte varför du inte använder ankarmassa... Kostar väl typ 300 kr för en tub som räcker till alla dina hål...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tar ju 10sekunder att spruta i lite mojs samt en extra kostnad på ca 200kr, varför göra det jobbigt för dig?

• Gilla
Lövis021
  • Laddar…
Vänta förresten, som du beskriver det du ska bygga blir det väl ett jävla häv på bakersta skorna?
Ja, det är lite av min fundering om det kommer sitta ordentligt. Vet att jag har fästit järn i berg förut och det har suttit fast som satan men frågan är hur det håller i längden?

S Shylst skrev:
tar ju 10sekunder att spruta i lite mojs samt en extra kostnad på ca 200kr, varför göra det jobbigt för dig?
Vilken dimension behöver man upp i då i borrhålet?

D DanNau skrev:
Hej, en skiss underlättar. Men principiellt får du ingen hjälp av kammarna om du inte gjuter. Varför vill du inte gjuta fast dem?
Schematisk illustration av konstruktion med bjälkar 195x45, borrhål och strandkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Düsseldorff
L Lövis021 skrev:
Ja, det är lite av min fundering om det kommer sitta ordentligt. Vet att jag har fästit järn i berg förut och det har suttit fast som satan men frågan är hur det håller i längden?
Då är det bara dumt att chansa. Gör det ordentligt. Som andra skriver är det marginellt fler arbetsmoment och sannolikt mindre jobb eftersom du slipper slå som en idiot för att få ner skorna.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Då är det bara dumt att chansa. Gör det ordentligt. Som andra skriver är det marginellt fler arbetsmoment och sannolikt mindre jobb eftersom du slipper slå som en idiot för att få ner skorna.
Vilken massa ska man ha i så fall? Och räcker det med ett 18 hål då? Jag har inte tillgång till el där nere vid stranden. Den batteridrivna hiltin jag har är tveksamt om den klarar större dimensioner, då får det bli att hyra en större...

Düsseldorff
Borra 2 storlekar större än diametern till rätt djup. Blås ur hålen. Fyll till två tredjedelar med ankarmassa. I med skorna. Låt massan som tränger upp härda och slå bort den. Klart.

F
Jag har byggt diverse olika konstruktioner med ett 50 tal stolpskor utan massa. Borrar med 20 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.