Tjena!
Är i akut behov av nya skyddsskor, dom jag har idag är billiga skor från jula och är otroligt obekväma
Såg en tråd här i forumet men den var från 2007, det måste ha hänt något på marknaden sedan dess!
Har ni några tips, dom ska vara bekväma och vara i lite högre modell. Och med tramp skydd!
Är i akut behov av nya skyddsskor, dom jag har idag är billiga skor från jula och är otroligt obekväma
Såg en tråd här i forumet men den var från 2007, det måste ha hänt något på marknaden sedan dess!
Har ni några tips, dom ska vara bekväma och vara i lite högre modell. Och med tramp skydd!
Jag brukar (vart sjunde år eller så...) köpa mina på Swedol. När det är rea får man lätt tag på ett par 'märkesskor' för under tusenlappen. Jag har även några billiga från Jula, men det är stor skillnad i passform, halkskydd etc.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag plockade nyss ut ett par Sievi Roller+ S3 på jobbet, har hunnit haft dem på två kundbesök, men gillar dem skarpt än så länge.
De är lätta och flexibla då spiktrampskyddet och tåhättan är av komposit, annars brukar sulorna bara så hårda att jag vrickar fötterna stup i ett.
Att det är BOA-snörning gillar jag, det går fort och inga snören som lossnar. Kör med BOA på skorna jag har hemma också
De är lätta och flexibla då spiktrampskyddet och tåhättan är av komposit, annars brukar sulorna bara så hårda att jag vrickar fötterna stup i ett.
Att det är BOA-snörning gillar jag, det går fort och inga snören som lossnar. Kör med BOA på skorna jag har hemma också
Sievi kan jag köpa lokalt så dom ska jag kolla in! Även Arbesko kan jag kolla in!
Finns ett märke som heter Jalas, vad säger ni om dom då?
Finns ett märke som heter Jalas, vad säger ni om dom då?
Sievi, Jalas och Arbesko är alla bra märken. Ska man ha skyddsskor och trivas i dom så tror jag att man måste köpa nåt av dom märkena. Behöver man bara sporadiskt använda skyddsskor så kan man kanske stå ut med de som typ Jula säljer.
Låter bra, ska kollas upp dessa!
Nej man står inte ut med Julas skyddsskor
Nej man står inte ut med Julas skyddsskor
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Grymt nöjd med mina jalas.
Extra skönt med deras sulor som är lite mer anpassade för foten
Extra skönt med deras sulor som är lite mer anpassade för foten
Jag har skor från sparco. Kompositskydd. Mycket lätta och ganska luftiga. Tydligen rätt billiga också. Har inte gått några längre sträckor i dem så till det kan jag inte uttala mig om hur de är. Men de är sköna att ha på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dom bra så använder man dom mycket. Jag brukar ha mina när jag klipper gräset t ex.M mlkjhr skrev:
I jobbet har kag sedan 2 månader Helly Hansen Oslo sport och dom är den bästa skon jag haft på länge. Bred läst, relativt lätta med komposit i hätta och spiktramp, bra grepp på sulan och stabila.
Köpte dom via Lantmännen Ullared.
https://www.ullaredlantman.se/arbetsskor/skyddsskor/skyddssko-helly-hansen-oslo-boa-ww-s3.html
Köpte dom via Lantmännen Ullared.
https://www.ullaredlantman.se/arbetsskor/skyddsskor/skyddssko-helly-hansen-oslo-boa-ww-s3.html
Mest populära skon/kängan av halvhög modell heter troligtvis Jalas 1718, du borde dock prova den innan för alla har vi olika fötter och en sko som passar mig kanske inte sitter så bra på din fot.
Sievi roller + S3 som nämndes tidigare passar tex bra åt de som har en bredare fot. Komposittåhätta har dock bara två fördelar, den leder inte kyla lika bra och den piper inte i säkerhetskontrollen på flyget. Annars är det ungefär samma vikt som i en aluminiumhätta då komposithättan är mycket tjockare, detta gäller dock ej nano-hättan som solid ger börjat använda. Skyddsskor delas in i olika EN-klassningar: S1 betyder att det är en öppen sko med tåhätta, tex en sandal. S2 är en täckt sko med tåhätta utan spiktramskydd och S3 är en täckt sko med både tåhätta och spiktramp.
Jag jobbar med personligt skydd hela dagarna så har du några frågor eller funderingar så ställ dem här
Sievi roller + S3 som nämndes tidigare passar tex bra åt de som har en bredare fot. Komposittåhätta har dock bara två fördelar, den leder inte kyla lika bra och den piper inte i säkerhetskontrollen på flyget. Annars är det ungefär samma vikt som i en aluminiumhätta då komposithättan är mycket tjockare, detta gäller dock ej nano-hättan som solid ger börjat använda. Skyddsskor delas in i olika EN-klassningar: S1 betyder att det är en öppen sko med tåhätta, tex en sandal. S2 är en täckt sko med tåhätta utan spiktramskydd och S3 är en täckt sko med både tåhätta och spiktramp.
Jag jobbar med personligt skydd hela dagarna så har du några frågor eller funderingar så ställ dem här
Lite utanför ämnet, men jag måste berätta en sak om just skyddsskor.
Jag har provat det mesta, jobbar sen 13 år tillbaka med reparationer i kyl o frysrum, och jag har hittills inte hittat nån skyddssko, vaken vanlig eller kängor som är lämpliga att gå med på ett -25-30 grader kallt betonggolv, sulorna blir stenhårda.
Sämst var ett par Catepillrar kängor som var specade att hålla fötterna varma till minus 35, dom var varma men oanvändbara.
Provade för kul skull ett par vandrarkängor jag har, klart det bästa jag gått med i frys, tror dom hette Bogabo el nått liknande.
De som jobbar permanent i frysar har specialskor, men det är inget man kliver in bilen med o drar iväg.
Jag har provat det mesta, jobbar sen 13 år tillbaka med reparationer i kyl o frysrum, och jag har hittills inte hittat nån skyddssko, vaken vanlig eller kängor som är lämpliga att gå med på ett -25-30 grader kallt betonggolv, sulorna blir stenhårda.
Sämst var ett par Catepillrar kängor som var specade att hålla fötterna varma till minus 35, dom var varma men oanvändbara.
Provade för kul skull ett par vandrarkängor jag har, klart det bästa jag gått med i frys, tror dom hette Bogabo el nått liknande.
De som jobbar permanent i frysar har specialskor, men det är inget man kliver in bilen med o drar iväg.
Jag har ett par Jalas 1378 som vinterskor och de har sjukt bra grepp! Har dock inte jobbat i frysrum men när alla andra halkar omkring på hal is går man säkert. 1378 har en Vibram Arctic grip sula så den lär komma på fler modeller och fabrikat till denna säsong.Isakare skrev:
Lite utanför ämnet, men jag måste berätta en sak om just skyddsskor.