3 891 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Skyddsrör för inkommande vatten (PEM 32) genom bjälklag och upp i vägg
Hej,
Håller på med en totalrenovering av ett fritidshus och ska nu börja att bygga upp ett badrum där jag tänkt sätta vattenmätaren. PEM-slangen (32mm) ligger skarvfritt fram till servisen som ligger någon meter utanför huset. Från servisen kommer slangen in under grundmuren och upp i krypgrunden. Har gjort en stängd krypgrund (utan ventiler) där grundmuren är isolerad med cellplast och marken är skyddad med plast och betongtäckmatta. I gruden har jag en sorptionsavfuktare som får ta hand om eventuell fukt.
PEM-slangen är isolerad fram till servisen med tubolit-liknande rörisolering och jag hade tänkt att även isolera slangen i krypgrunden med samma isolering. Längs slangen tejpade jag även fast en värmekabel innan jag drog på rörisoleringen bara för att vara på den säkra sidan. Slangen (med isolering) tänkte jag låta löpa längs undersidan av bjälklaget fram till någon meter innan slangen ska gå upp genom bjälklaget. Tänker inte sätta någon 90-vinkel där, utan försöka göra en mjuk böj med den radie som krävs för att kunna gå upp med slangen genom bjälklaget och in i innerväggen där jag tänkt att montera ett vattenmätarskåp (lutar åt ett LK Vattenmätarskåp UNI 8/6 WSS).
Det jag nu funderar på är hur jag ska göra genomföringen genom bjälklaget upp genom vägg och sedan in i vattenmätarskåpet på bästa sätt? Någon form av skyddsrör bör nog användas och från vattenmätarskåpets ritning ser jag att hålet för inkommande vatten är 65mm så förmodligen kan man max använda ca 50 mm om genomföringen ska kunna göras vattentät.
Mina frågor är följande:
1) Vilken typ av slang bör man använda för genomföringen? 50mm avloppsrör? 50mm korrugerad slang? Något helt annat?
2) Där PEM-slangen går upp i skyddsröret kommer ingen isolering att kunna användas. Har någon ett bättre tips än att sätta en dutt fogskum mellan skyddsrör och slang just i underkant för att minimera att luft tar sig in i slangen som sedan eventuellt kan kondensera när den kyls mot slangen?
Tack!
Mvh Erik
Håller på med en totalrenovering av ett fritidshus och ska nu börja att bygga upp ett badrum där jag tänkt sätta vattenmätaren. PEM-slangen (32mm) ligger skarvfritt fram till servisen som ligger någon meter utanför huset. Från servisen kommer slangen in under grundmuren och upp i krypgrunden. Har gjort en stängd krypgrund (utan ventiler) där grundmuren är isolerad med cellplast och marken är skyddad med plast och betongtäckmatta. I gruden har jag en sorptionsavfuktare som får ta hand om eventuell fukt.
PEM-slangen är isolerad fram till servisen med tubolit-liknande rörisolering och jag hade tänkt att även isolera slangen i krypgrunden med samma isolering. Längs slangen tejpade jag även fast en värmekabel innan jag drog på rörisoleringen bara för att vara på den säkra sidan. Slangen (med isolering) tänkte jag låta löpa längs undersidan av bjälklaget fram till någon meter innan slangen ska gå upp genom bjälklaget. Tänker inte sätta någon 90-vinkel där, utan försöka göra en mjuk böj med den radie som krävs för att kunna gå upp med slangen genom bjälklaget och in i innerväggen där jag tänkt att montera ett vattenmätarskåp (lutar åt ett LK Vattenmätarskåp UNI 8/6 WSS).
Det jag nu funderar på är hur jag ska göra genomföringen genom bjälklaget upp genom vägg och sedan in i vattenmätarskåpet på bästa sätt? Någon form av skyddsrör bör nog användas och från vattenmätarskåpets ritning ser jag att hålet för inkommande vatten är 65mm så förmodligen kan man max använda ca 50 mm om genomföringen ska kunna göras vattentät.
Mina frågor är följande:
1) Vilken typ av slang bör man använda för genomföringen? 50mm avloppsrör? 50mm korrugerad slang? Något helt annat?
2) Där PEM-slangen går upp i skyddsröret kommer ingen isolering att kunna användas. Har någon ett bättre tips än att sätta en dutt fogskum mellan skyddsrör och slang just i underkant för att minimera att luft tar sig in i slangen som sedan eventuellt kan kondensera när den kyls mot slangen?
Tack!
Mvh Erik
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund upp till 120m²
11 139 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ingen perfekt lösning för dig, men i vårt hus (på plintgrund) gjorde jag såhär:
Ur marken kommer PEM 40, isolerad och med ett 110 avloppsrör runt. Jag satte en övergång till PEM 25 som jag drog upp mot bjälklaget. Trossbotten förstärkte jag med en 22mm bräda, sedan gjorde jag ett 40 mm hål fram till vattenskåpet i innerväggen och satte in en bit PEM 40 som slutar just före vattenskåpet och i andra änden sticker ut genom trossbotten ca. 30 mm. Den utstickande änden skar jag till så det bara var två raka vingar kvar som jag vek plant och skruvade fast i brädan. Sedan gick jag in med 25-slangen upp till vattenskåpet.
Jag har sedan lagt frostskyddskabel inuti 25-slangen genom avstick i fördelarskåpet.
Bäst för isolering är nog att bygga en liten låda runt ingången i trossbotten, antingen lokalt eller ner mot marken.
Vill du göra samma sak kanske du måste ha en 50-slang istället. Är det rakt kan du som du förslår gå med vanligt avloppsrör. Tror inte det finns krav på vilet "skyddsrör" man ska ha. Är väl en fördel om det är vattentätt.
Ur marken kommer PEM 40, isolerad och med ett 110 avloppsrör runt. Jag satte en övergång till PEM 25 som jag drog upp mot bjälklaget. Trossbotten förstärkte jag med en 22mm bräda, sedan gjorde jag ett 40 mm hål fram till vattenskåpet i innerväggen och satte in en bit PEM 40 som slutar just före vattenskåpet och i andra änden sticker ut genom trossbotten ca. 30 mm. Den utstickande änden skar jag till så det bara var två raka vingar kvar som jag vek plant och skruvade fast i brädan. Sedan gick jag in med 25-slangen upp till vattenskåpet.
Jag har sedan lagt frostskyddskabel inuti 25-slangen genom avstick i fördelarskåpet.
Bäst för isolering är nog att bygga en liten låda runt ingången i trossbotten, antingen lokalt eller ner mot marken.
Vill du göra samma sak kanske du måste ha en 50-slang istället. Är det rakt kan du som du förslår gå med vanligt avloppsrör. Tror inte det finns krav på vilet "skyddsrör" man ska ha. Är väl en fördel om det är vattentätt.
Tack för feedback! Bra idé. Tänkte inte på att man kanske skulle kunna sluta med skyddsröret pressat upp mot botten på skåpet. Den primära funktionen av skyddsröret i detta fallet känns ändå som att förhindra skav mot PEM-slangen samt att göra det någorlunda drägligt att eventuellt byta slangen i framtiden om man så skulle behöva.D DTanner skrev:Jag har ingen perfekt lösning för dig, men i vårt hus (på plintgrund) gjorde jag såhär:
Ur marken kommer PEM 40, isolerad och med ett 110 avloppsrör runt. Jag satte en övergång till PEM 25 som jag drog upp mot bjälklaget. Trossbotten förstärkte jag med en 22mm bräda, sedan gjorde jag ett 40 mm hål fram till vattenskåpet i innerväggen och satte in en bit PEM 40 som slutar just före vattenskåpet och i andra änden sticker ut genom trossbotten ca. 30 mm. Den utstickande änden skar jag till så det bara var två raka vingar kvar som jag vek plant och skruvade fast i brädan. Sedan gick jag in med 25-slangen upp till vattenskåpet.
Jag har sedan lagt frostskyddskabel inuti 25-slangen genom avstick i fördelarskåpet.
Bäst för isolering är nog att bygga en liten låda runt ingången i trossbotten, antingen lokalt eller ner mot marken.
Vill du göra samma sak kanske du måste ha en 50-slang istället. Är det rakt kan du som du förslår gå med vanligt avloppsrör. Tror inte det finns krav på vilet "skyddsrör" man ska ha. Är väl en fördel om det är vattentätt.
För mig skulle jag nästa kunna ta ett 75mm avloppsrör och låta det löpa från under trossbotten, upp i väggen och avsluta röret pressat upp mot botten på skåpet runt hålet där inkommanda vatten ska komma in. Skulle då ha nog mycket rum för att kunna låta PEM-slangen vara isolerad med 13mm rörisolering i skyddsröret och bara låta delen som går in i vattenskåpet vara oisolerad. Skåpgenomföringstätningen borde säkerställa att slangen inte kan pressas direkt mot en metallkant i det skurna hålet i skåpet.
Någon som vet om denna lösning skulle anses vara fackmannamässig?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad har jag för inkommande el AMP ?
El -
Billigare alternativ till skyddsrör för golvvärmeslang?
Värme allmänt -
Varför dubbla inkommande telekablar?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hur många hushåll kan dela på en 32mm PEMslang för inkommande vatten?
Vatten & Avlopp -
Vilken fördelare vid inkommande vatten
Vatten & Avlopp