Har alltid kört med några olika noname skyddsglasögon och har aldrig varit nöjd.
Vore kul att veta vad andra har för tankar runt detta.
Dom jag haft brukar ha taskig passform, repas lätt, småstänk kan slinka in runtom, dålig kontrast, immar igen osv osv...
Suck.....
Vore kul att veta vad andra har för tankar runt detta.
Dom jag haft brukar ha taskig passform, repas lätt, småstänk kan slinka in runtom, dålig kontrast, immar igen osv osv...
Suck.....
Produkter som diskuteras: "Skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Helst använder jag 3m. Men täta glasögon har en tendens att imma igen, så jag har både de som går runt och sluter tätt mot ansiket, och de som är mer som vanliga men stora glasögon och som lämnar öppningar. De sista använder jag inte lika gärna, men det är bättre med något som jag ser genom än något som immar igen.skalman1 skrev:
--- Mats ---
Jag kör med Zekler 30 och 45, blandar ofärgat, gula och mörka (typ solglasögon) beroende på vad jag gör. Blir ofta vita inne och gula ute. Har även ett par täta av okänt fabrikat för idiotjobb typ "skyffla sågspån på vinden) - dom ser ut som skidglasögon och funkar riktigt bra.
Som reserv har jag ett gäng ofärgade som följer med Stihl-maskinerna. Lite för klumpiga för min smak men ok som reserv.
Som reserv har jag ett gäng ofärgade som följer med Stihl-maskinerna. Lite för klumpiga för min smak men ok som reserv.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Peltors rökfärgade och gula gillar jag. För slipning av metall brukar jag ta fram sådana där super fula genomskinliga med gummisnodd som knappt går att se igenom.
Har just fått hem en mask med skyddsglasögon från Lawson, har bara packat upp dem och det verkar bli bra när man ex skall kapa sten. (Lite Star-Wars inspirerad så den har många cool poäng om den är kass!)
Har just fått hem en mask med skyddsglasögon från Lawson, har bara packat upp dem och det verkar bli bra när man ex skall kapa sten. (Lite Star-Wars inspirerad så den har många cool poäng om den är kass!)
Jag tröttnade på alla skräpglasögon beställde ett så stort förråd av glasögon och reservglas från www.safetyglassesusa.com att jag inte behöver leta efter ett par när de behövs. Jag använder dem även när jag cyklar i skog och på landsväg. Dessutom fungerar de mörka bra som solbrillor. Jag har ett reservpar i varje bil. De har fler en tusen modeller att välja mellan. Jag valde Uvex genesis. XTR-linserna är repskyddade och anti-im-behandlade. Glasögonen levereras med standardlinser, dvs inte XTR-linser. Så här såg beställingen ut:
----------------------------------------------------------------------
Qty Product Code - Product Name Price
3 s3212x - Uvex Genesis Black Frame Dark Gray Lens 31.50
4 S3220 - Uvex Genesis Earth Frame Clear Lens 34.60
6 S6900X - Uvex Genesis Replacement Lens 28.80
(Clear XTR)
3 S6905X - Uvex Genesis Replacement Lens 16.50
(SCT-Gray XTR)
2 S3221 - Uvex Genesis Earth Frame Espresso Lens 20.30
4 S6901X - Uvex Genesis Replacement Lens 22.00
(Espresso XTR)
Sub-Total: 153.70
Tax: 0.00
Shipping & Handling: 38.70
TOTAL: 192.40
Qty Product Code - Product Name Price
3 s3212x - Uvex Genesis Black Frame Dark Gray Lens 31.50
4 S3220 - Uvex Genesis Earth Frame Clear Lens 34.60
6 S6900X - Uvex Genesis Replacement Lens 28.80
(Clear XTR)
3 S6905X - Uvex Genesis Replacement Lens 16.50
(SCT-Gray XTR)
2 S3221 - Uvex Genesis Earth Frame Espresso Lens 20.30
4 S6901X - Uvex Genesis Replacement Lens 22.00
(Espresso XTR)
Sub-Total: 153.70
Tax: 0.00
Shipping & Handling: 38.70
TOTAL: 192.40
Redigerat:
Köpte för ett tag sedan Peltor Solus på något av byggvaruhusen. Är mycket nöjd med dessa. Glasen är något rökfärgade vilket varit behagligt i den soliga sommaren i Skåne (NOT). Tror jag betalade 120 spänn eller något. Förstår inte varför jag kört med mina gamla skitbrillor i så många år... men inser att det kanske var därför jag alltid slarvade med just skyddsglasögon tidigare.
Håller med dig precis Nimajneb - har samma problem.
Har testat med Stihls och olika nonames - inklusive Biltemas något rundade http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbets...tning/Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsglasogon/.
Problemet med Biltemas är att det är för breda för mig vilket gör att damm etc. kommer in. Fungerar dåligt när man kör med fräsen t.ex.
Skulle gärna vilja veta om någon har alternativ på Biltemas variant (för privatpersoner tänkte jag). Såg t.ex. 3M som någon skrivit om men verkar vara svårt att få tag på. Vill ju gärna testa i butik innan man köper...
Har funderat på vanliga simglasögon men får erkänna att det hade känts lite "obekvämt" att gå runt med såna...
Har testat med Stihls och olika nonames - inklusive Biltemas något rundade http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbets...tning/Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsglasogon/.
Problemet med Biltemas är att det är för breda för mig vilket gör att damm etc. kommer in. Fungerar dåligt när man kör med fräsen t.ex.
Skulle gärna vilja veta om någon har alternativ på Biltemas variant (för privatpersoner tänkte jag). Såg t.ex. 3M som någon skrivit om men verkar vara svårt att få tag på. Vill ju gärna testa i butik innan man köper...
Har funderat på vanliga simglasögon men får erkänna att det hade känts lite "obekvämt" att gå runt med såna...
Redigerat:
Om jag inte har helt fel för mig så äger väl 3M Peltor? Antar att de säljer glasögon under båda dessa varumärken och jag har ett svagt minne av att ha sett "3M" på dessa Peltor-brillor. Glasögonen finns hos en icke-namngiven finsk byggvarukedja.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Peltor är uppköpta av 3M men man har valt att fortsätta med namnet Peltor då det är så inarbetat internationellt.
De vanliga glasögonen har jag trott gett skydd.
Tills vinkelslipen satte en svart prick på ögonvitan, med sjukhusbesök som följd.
Nuförtiden kör jag med 3M goggles till vinkelslipen, annars får mina vanliga glasögon med plastglas duga.
Tills vinkelslipen satte en svart prick på ögonvitan, med sjukhusbesök som följd.
Nuförtiden kör jag med 3M goggles till vinkelslipen, annars får mina vanliga glasögon med plastglas duga.
Tack! Nu ska jag bara försöka lista ut vilket företag du menar ;-)Evil Presley skrev:
Om du mot förmodan inte skulle lista ut vilken kedja det handlar om så är det bara att höra av sig. Ditt problem med att det kan smita in saker vid sidorna ska du nog kunna slippa med rätt brilla. De jag har skyddar bra mot både sol och skräp. Är som sagt mycket nöjd och lite sur på migsjälv för att inte ha tagit tag i detta tidigare.byggcalle skrev:
Har provat så gott som alla fabrikat och fastnade till sist för Sundström SR 58. De täcker bra, är smidiga och sitter dessutom riktigt bra så att man inte störs av det. Enda nackdelen är nog att de inte är så reptåliga. Men det kan jag leva med då jag ändå hinner ha sönder dem innan de blir alldeles för repiga. Vanligaste orsaken till att de går sönder är att man glömmer det på marken/golvet och trampar på det några minuter senare.
http://www.srsafety.se/product.aspx?p_id=24802
http://www.srsafety.se/product.aspx?p_id=24802
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Bra glasögon skall vara så smidiga att man har på dem hela dagen. Precis så funkar det för mig med Peltor/3M brillorna, de har jag hela dagarna och när jag skall köra vinkelslip så tar jag på typ Biltema skydd också.