11 327 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Skydda TV skärmen
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Väldigt mycket av det vi kalla ”uppfostran” har vi löst via positiv förstärkning, belöning. Även via demonstration av farliga prylar, vilket iofs är litet åt det negativa hållet eller om man så vill, visa konsekvenser under kontrollerade förhållanden.
Som tex när jag såg dottern höll på att försöka peta in stickor i ett vägguttag, iofs petsäkrat men ändå. Hon gjorde detta i smyg och jag såg det av en slump Hade sagt åtskilliga gånger att man inte ska pilla med detta… men ungar är nyfikna och det är ju som det ska på sitt sätt.
Så jag satte ett par spik i kontaktens hål, släppte på en liten keramisk kondensator over spikarna, kondingen exploderade med en rätt spektakulär effekt. Hon förstod genast varför hon skulle hålla sig borta från uttagen och inga problem därefter. Inga hot om stryk har någonsin förekommit mot vare sig ungar eller djur men ibland har jag visat vad som kan hända om man gör fel.
Hon är 30 idag och en synnerligen kreativ och välmående tjej, hon minns detta fortfarande
__
PS. Det jag vill ha sagt med detta är att det inte är tillräckligt alltid att tillämpa principen ”access denial” för farliga saker, det finns en väldig massa saker som vi inte kan skärma bort från ungarna. Då är det en bra strategi att lära ungarna att förstå varför det är farligt, så att de håller sig borta av egen kraft även när ingen är där och övervakar.
Som tex när jag såg dottern höll på att försöka peta in stickor i ett vägguttag, iofs petsäkrat men ändå. Hon gjorde detta i smyg och jag såg det av en slump Hade sagt åtskilliga gånger att man inte ska pilla med detta… men ungar är nyfikna och det är ju som det ska på sitt sätt.
Så jag satte ett par spik i kontaktens hål, släppte på en liten keramisk kondensator over spikarna, kondingen exploderade med en rätt spektakulär effekt. Hon förstod genast varför hon skulle hålla sig borta från uttagen och inga problem därefter. Inga hot om stryk har någonsin förekommit mot vare sig ungar eller djur men ibland har jag visat vad som kan hända om man gör fel.
Hon är 30 idag och en synnerligen kreativ och välmående tjej, hon minns detta fortfarande
__
PS. Det jag vill ha sagt med detta är att det inte är tillräckligt alltid att tillämpa principen ”access denial” för farliga saker, det finns en väldig massa saker som vi inte kan skärma bort från ungarna. Då är det en bra strategi att lära ungarna att förstå varför det är farligt, så att de håller sig borta av egen kraft även när ingen är där och övervakar.
Redigerat:
Tyvärr funkar detta inte på alla barn, så det är ingen universallödning. Min äldsta grabb är vad många skulle uppfatta "väluppfostrad" som förstått dessa saker genom liknande processer som du beskriver. Min yngsta förmåga har dock en hel hög med diagnoser, och han blir snarare trigga av fara. Om jag bestämt skulle säga att man absolut inte får röra tv:n, då skulle han direkt slänga in kontrollen i tv:n. Vi har många härliga år framför oss på BUP, och behöver alla skydd vi kan få tag på.H Harald Blåtumme skrev:Väldigt mycket av det vi kalla ”uppfostran” har vi löst via positiv förstärkning, belöning. Även via demonstration av farliga prylar, vilket iofs är litet åt det negativa hållet eller om man så vill, visa konsekvenser under kontrollerade förhållanden.
__
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Ok, jag är helt med på vad du säger. Barn är olika. Då skulle jag säga att förslaget med ett plexiglas som skydd framför skärmen kan vara något jag skulle överväga, om det inte kan fungera med en ändrad placering av skärmen.Jonasindio skrev:
Tyvärr funkar detta inte på alla barn, så det är ingen universallödning. Min äldsta grabb är vad många skulle uppfatta "väluppfostrad" som förstått dessa saker genom liknande processer som du beskriver. Min yngsta förmåga har dock en hel hög med diagnoser, och han blir snarare trigga av fara. Om jag bestämt skulle säga att man absolut inte får röra tv:n, då skulle han direkt slänga in kontrollen i tv:n. Vi har många härliga år framför oss på BUP, och behöver alla skydd vi kan få tag på.
Du beskriver en utmanande situation helt klart men jag tror det kan finnas lösningar på det mesta i positiv anda.
Klicka här för att svara