Hej!

Lite konstig fråga kanske:
Jag bygger en träbänk. Den är ganska grov och rustik i modellen, meningen är att den ska se ut som "på rymmen från ett 1600-talsfartyg". Finish är m a o inte så viktigt bara det ser "rätt" ut.

Den kommer att stå en en plats som blir het på sommaren och mer eller mindre kall och fuktig på vintern. Det kan finnas trämask där och kanske i virket jag använder (recyklat). Nån som vet om man kan skydda träet mot maskanfall? Haken är att man ju vill kunna ta i den, sitta på den, lägga upp bara ben...hur kul är det då med t ex Boracol?

Tacksam för synpunkter!

Det är sällan man ser några larver som gnager på avbarkat virke.

C
Om den skall se ut som den kommer från ett 1600-talsfartyg kanske lite trämaskangrepp bara bidrar till den rätta känslan?

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Ställ den i en bastu på 80°C något dygn?

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om den skall se ut som den kommer från ett 1600-talsfartyg kanske lite trämaskangrepp bara bidrar till den rätta känslan?
Lustigt, tänkte just det innan jag fick ögonen på ditt svar. På ett vis ja, men om jag lägger mer en massa jobb på den (och använder fin tätvuxen furu från en riven lokal) kanske jag är lite mer rädd om den än så?

P Pettman skrev:
Ställ den i en bastu på 80°C något dygn?
I så fall finge man göra det regelbundet? För att hålla dem borta? Bastu saknas f ö.

D Daniel 109 skrev:
Det är sällan man ser några larver som gnager på avbarkat virke.
Jo det gör de. Har sett det hända. Tack för svaren men känns lite som om vi skjuter vid sidan av målet. Det viktigaste är "skydda från", inte "stoppa pågående". Vad tror ni om linoljebehandling i flera lager?

P purrfect skrev:
Jo det gör de. Har sett det hända. Tack för svaren men känns lite som om vi skjuter vid sidan av målet. Det viktigaste är "skydda från", inte "stoppa pågående". Vad tror ni om linoljebehandling i flera lager?
möjligtvis att det kan hindra lite, men inte förhindra. Och med linolja får du en finish du kanske inte vill ha. Jag har trämask i både linoljade, lackade och målade möbler. Det enda som riktigt hjälper är torr luft, dvs uppvärmt utrymme på vintern. Har du möjlighet bygga bänken i ek? Min ekmöbel har maskarna inte gett sig på (ännu).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.