1 022 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Skydda hunden mot fästingar
Hur gör ni hundägare för att skydda hunden mot fästningar? Har i dagsläget en labbe valp på 10 veckor som man vill skydda mot fästingar. Pratade nyligen med en släkting som har haft hundar väldigt länge. Enligt honom så ger han hunden (Och sig själv) en vitlöksklyfta om dagen för att hålla fästingar borta. Enligt hans förklaring så "går det ut i huden". Någon annan som ger sin hund vitlök?
Har läst en del trådar på internet vilket medel man ska använda eller om man kan ge vitlök istället. Det finns väldigt många olika teorier/förslag. En del säger: si en del säger: så och en annan säger: blä. Man får inte fram något entydigt svar om vitlök kan ges eller inte ges till hundar eller vilket medel man ska använda för hunden.
Får se om man får några vettiga åsikter här på forumet.
Har läst en del trådar på internet vilket medel man ska använda eller om man kan ge vitlök istället. Det finns väldigt många olika teorier/förslag. En del säger: si en del säger: så och en annan säger: blä. Man får inte fram något entydigt svar om vitlök kan ges eller inte ges till hundar eller vilket medel man ska använda för hunden.
Får se om man får några vettiga åsikter här på forumet.
Fråga en veterinär om vad som är lämpligt på en valp.
Jag antar att ett giftfritt halsband eller några droppar fästingmedel i nackskinnet är att rekommendera.
Vitlök tror jag kanske blir starkt för valpens mage och nog så svårt att få den att äta.
Tror för övrigt inte på vitlöksteorin alls.
Jag antar att ett giftfritt halsband eller några droppar fästingmedel i nackskinnet är att rekommendera.
Vitlök tror jag kanske blir starkt för valpens mage och nog så svårt att få den att äta.
Tror för övrigt inte på vitlöksteorin alls.
Veterinär, har läst lite och sett att vissa hundägare är för och vissa veterinärer är emot. Lite blandade svar. Enligt släktingen så blandar han vitlök med lite leverpastej
och det borde slinka ner. Men för en valp så kan det väl bli för starkt för magen.
Har många hundkompisar som har provat det mesta, vitlök, citronellaspray, bärnstenshalsband mm. För oss har endast Frontline (droppar en gång i månaden) fungerat. Ända tills förra året då fästingarna blev för många. Calibur halsband vägrar jag att använda pga alla biverkningar. Seresto halsband är bättre avseende biverkningar och vi testade förra året med gott resultat. Fördelen är att halsbandet tål vatten och kan sitta på även om du har en badglad hund. Din valp är så stor nu att du kan välja preparat för vuxen hund.
Tackar för svar. Frontline (det man droppar i nacken) är det jag funderar mest på. Vill helst inte ha ett band, då man inte vet om hon fastnar eller något liknande. Precis som Patrick skriver så fungerar ingenting 100% utan man måste kolla dagligen i stort sett. Dock lite svårare att se nu när hon har den tjocka mysiga pälsen.
Klicka här för att svara