Kommer ihåg ett gammalt inslag på Plus (Med Sverker) där de visade upp ett test av olika ultraljuds-skrämmor utfört av Danska provningsanstalten.

Summan var att de som hade varierande läten, dvs olika frekvenser och intervaller skrämde bort dem absolut längst. Då tog det upp mot 5 minuter innan de var tillbaka och hade lärt sig att det där var något helt ofarligt...

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Kan berätta att i veckan målade jag om huset hos svärföräldrarna. Jag fick använda en skylift. Längst uppe vid nocken träffade jag på ett getingbo. Hoppsan tänkte jag. Nu är man inte kaxig när man inte kan fly. Stod och studerade getingarna en stund och insåg att de inte var så många. Jag fortsatte att måla men var försiktig i rörelserna så jag inte förargade någon. Speciellt en geting var nyfiken. Jag målade inte närmaste centimetrarna närmast ingången för att undvika att störa dem.

Utan problem gick detta bra trots att jag fick borsta bort en geting som ramlade ner i skjortöppningen.

Det går att vara i naturen utan att bli rädd.

• Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Henrik Ekman i Sommarprat;

"Lekparker är numera sterila och säkra områden. Alla vill minska riskerna för att barn skadar sig men vilka blir skadorna i själen om man inte får kontakt med naturen?"

• Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
M MariaT75 skrev:
Då är frågan; hur skyddar man sin katt mot fästingar, löss och loppor? ;)
Flusa är effektivt, men knappast godkänt.

P
Bästa produkterna för att "skydda" sig mot kryp Dvs fästingar är gummistövlar, långa byxor innanför strumpor, långärmat.
Bästa produkten mot djur är att vissla och sjunga.
Bästa för att få ormar att vantrivas är att ta bort gömmor och ansa tomten.

Bästa skyddet för en storstadsbo är skansen, märkte vi häromdagen.

Att lägga tusentals kronor på att "skydda" familjen mot naturliga varelser är ju bortkastade pengar.

Lägg en peng på scouterna till barnen så att de kan få lära sig lite vett och etikett mot naturen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.