Jag har ett relativt nybyggt garage och vill täppa till porerna i betonggolvet så det blir mer tåligt mot oljefläckar, smuts och blir mer lättstädat.
Har kollat på Biltemas Betonglasyr och BetSil. Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa och kan berätta om fördelar och nackdelar hos dem?
Har kollat på Biltemas Betonglasyr och BetSil. Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa och kan berätta om fördelar och nackdelar hos dem?
Har samma fråga 
Håller just nu på att renovera ett garage från 70-talet. Har precis slipat ytan så den är hyffsat jämn. Tänkte nu behandla med något, Vill inte lacka, utan binda damm och gärna lägga på något medel som impregnerar betongen så inte nån oljedroppe eller så gör den ful. Förutom betonglasyr och Betsil, har jag även fått tips om nåt som heter Lithurin.,,,?
Vatten glas - vad är det och är det något av ovanstående som är vatten glas?
mvh/ Moribusken
Håller just nu på att renovera ett garage från 70-talet. Har precis slipat ytan så den är hyffsat jämn. Tänkte nu behandla med något, Vill inte lacka, utan binda damm och gärna lägga på något medel som impregnerar betongen så inte nån oljedroppe eller så gör den ful. Förutom betonglasyr och Betsil, har jag även fått tips om nåt som heter Lithurin.,,,?
Vatten glas - vad är det och är det något av ovanstående som är vatten glas?
mvh/ Moribusken
Hej
Jag har behandlat vårt nybyggda garage med Betsil, mycket nöjda.
Ett tips är att göra det så tidigt som möjligt så man inte får fläckar innan man behandlar.
Jag har behandlat vårt nybyggda garage med Betsil, mycket nöjda.
Ett tips är att göra det så tidigt som möjligt så man inte får fläckar innan man behandlar.
Dålig koll på det, står bra info på deras hemsida. Ska va några kristaller som täpper igen porerna i betongen 20mm ner .
Vätskorna sugs inte ner i betongen nu iaf
Vätskorna sugs inte ner i betongen nu iaf
M Moribusken skrev:Har samma fråga
Håller just nu på att renovera ett garage från 70-talet. Har precis slipat ytan så den är hyffsat jämn. Tänkte nu behandla med något, Vill inte lacka, utan binda damm och gärna lägga på något medel som impregnerar betongen så inte nån oljedroppe eller så gör den ful. Förutom betonglasyr och Betsil, har jag även fått tips om nåt som heter Lithurin.,,,?
Vatten glas - vad är det och är det något av ovanstående som är vatten glas?
mvh/ Moribusken
Har alldeles nyss lagt upp en tråd på ”Socialt och projekt” just på ämnet renovera 70-talsgarage. Som du kan se av bilderna på betonggolvet så är det väl inte riktigt den yta jag hade hoppats på (orealistiskt?). Bedömer dock att hantverkaren gjorde sitt bästa utifrån förutsättningarna med 45 år gammal betong med halvtaskig kvalitet. De rekommenderade just Lithurin som dammbindare och jag var lite nyfiken på om du har kört Betsil (som jag också funderade på)?M Moribusken skrev:Har samma fråga
Håller just nu på att renovera ett garage från 70-talet. Har precis slipat ytan så den är hyffsat jämn. Tänkte nu behandla med något, Vill inte lacka, utan binda damm och gärna lägga på något medel som impregnerar betongen så inte nån oljedroppe eller så gör den ful. Förutom betonglasyr och Betsil, har jag även fått tips om nåt som heter Lithurin.,,,?
Vatten glas - vad är det och är det något av ovanstående som är vatten glas?
mvh/ Moribusken
Redigerat:
HejMLA72 skrev:
Har alldeles nyss lagt upp en tråd på ”Socialt och projekt” just på ämnet renovera 70-talsgarage. Som du kan se av bilderna på betonggolvet så är det väl inte riktigt den yta jag hade hoppats på (orealistiskt?). Bedömer dock att hantverkaren gjorde sitt bästa utifrån förutsättningarna med 45 år gammal betong med halvtaskig kvalitet. De rekommenderade just Lithurin som dammbindare och jag var lite nyfiken på om du har kört Betsil (som jag också funderade på)?
Jag använde Betsil till sist. Uppfyller nog vad som går att läsa sig till, men med facit i handen hade jag tagit ngt annat. Det står klart och tydligt att Betsil inte fyller, färgar eller döljer nåt vilket är helt riktigt. Med ett välslipat och fräscht golv blir det säkert bra, men inte på ett golv som varit med i snart 50 år. Sen råkade jag ut för kalk-slöjor och detta trots att jag dimmade ut Betsilen enl rekommendationerna och var noga med att inte överdosera. Visst, det går säkert att få bort det mesta, men besväret? Det 50 år gamla golvet ser ju inte mindre slitet ut med slöjorna. Risken att få dessa slöjor är överhängande enligt min mening. Förutom att det kan vara svårt att dosera rätt så har man ju inte en aning om kvalitén på betongen, vilket i allra högsta grad påverkar mängden kalk som kommer upp. Hur golvet kommer att se ut om några får jag se - kanske är jag nöjdare med mitt val då...
Skulle jag göra om behandlingen tror jag att jag överväga betonglasyr, möjligen Lithurin eller liknande. Dels för att jag skulle vilja ha lite blankare golv och även något mörkare.
mvh/ Moribusken
M Moribusken skrev:Hej
Jag använde Betsil till sist. Uppfyller nog vad som går att läsa sig till, men med facit i handen hade jag tagit ngt annat. Det står klart och tydligt att Betsil inte fyller, färgar eller döljer nåt vilket är helt riktigt. Med ett välslipat och fräscht golv blir det säkert bra, men inte på ett golv som varit med i snart 50 år. Sen råkade jag ut för kalk-slöjor och detta trots att jag dimmade ut Betsilen enl rekommendationerna och var noga med att inte överdosera. Visst, det går säkert att få bort det mesta, men besväret? Det 50 år gamla golvet ser ju inte mindre slitet ut med slöjorna. Risken att få dessa slöjor är överhängande enligt min mening. Förutom att det kan vara svårt att dosera rätt så har man ju inte en aning om kvalitén på betongen, vilket i allra högsta grad påverkar mängden kalk som kommer upp. Hur golvet kommer att se ut om några får jag se - kanske är jag nöjdare med mitt val då...
Skulle jag göra om behandlingen tror jag att jag överväga betonglasyr, möjligen Lithurin eller liknande. Dels för att jag skulle vilja ha lite blankare golv och även något mörkare.
mvh/ Moribusken
M Moribusken skrev:Hej
Jag använde Betsil till sist. Uppfyller nog vad som går att läsa sig till, men med facit i handen hade jag tagit ngt annat. Det står klart och tydligt att Betsil inte fyller, färgar eller döljer nåt vilket är helt riktigt. Med ett välslipat och fräscht golv blir det säkert bra, men inte på ett golv som varit med i snart 50 år. Sen råkade jag ut för kalk-slöjor och detta trots att jag dimmade ut Betsilen enl rekommendationerna och var noga med att inte överdosera. Visst, det går säkert att få bort det mesta, men besväret? Det 50 år gamla golvet ser ju inte mindre slitet ut med slöjorna. Risken att få dessa slöjor är överhängande enligt min mening. Förutom att det kan vara svårt att dosera rätt så har man ju inte en aning om kvalitén på betongen, vilket i allra högsta grad påverkar mängden kalk som kommer upp. Hur golvet kommer att se ut om några får jag se - kanske är jag nöjdare med mitt val då...
Skulle jag göra om behandlingen tror jag att jag överväga betonglasyr, möjligen Lithurin eller liknande. Dels för att jag skulle vilja ha lite blankare golv och även något mörkare.
mvh/ Moribusken
Tack för svar! Då kan jag nog släppa tanken på att jag skulle ha lagt Betsil istället. Iofs så var betongen nyslipad och såg väldigt fräsch ut innan behandlingen med Lithurin. Men det hjälper knappast om betongen börjar trycka upp kalk, som nog är en del av varför det ser ”onytt” ut. Är nog bara inse att det går inte att trolla, utan man måste måla med nån sorts färg om man dessutom har estetiska krav (och önskemål om lättstädat). Dock inte aktuellt för min del att lägga massor av pengar på ett epoxigolv alt färg som riskerar att släppa pga dubbdäck. Bara att släppa frågan mao...M Moribusken skrev:Hej
Jag använde Betsil till sist. Uppfyller nog vad som går att läsa sig till, men med facit i handen hade jag tagit ngt annat. Det står klart och tydligt att Betsil inte fyller, färgar eller döljer nåt vilket är helt riktigt. Med ett välslipat och fräscht golv blir det säkert bra, men inte på ett golv som varit med i snart 50 år. Sen råkade jag ut för kalk-slöjor och detta trots att jag dimmade ut Betsilen enl rekommendationerna och var noga med att inte överdosera. Visst, det går säkert att få bort det mesta, men besväret? Det 50 år gamla golvet ser ju inte mindre slitet ut med slöjorna. Risken att få dessa slöjor är överhängande enligt min mening. Förutom att det kan vara svårt att dosera rätt så har man ju inte en aning om kvalitén på betongen, vilket i allra högsta grad påverkar mängden kalk som kommer upp. Hur golvet kommer att se ut om några får jag se - kanske är jag nöjdare med mitt val då...
Skulle jag göra om behandlingen tror jag att jag överväga betonglasyr, möjligen Lithurin eller liknande. Dels för att jag skulle vilja ha lite blankare golv och även något mörkare.
mvh/ Moribusken
Hej ja jag sprayade med lågtryckspruta och där det blev pölar efter en stund borstade jag ut det sista.K Karlsta skrev:
Har spillt olja och det gick att suga upp med absol utan att det blev fläckar efter.
Jag fick lite kalkutfällningar efter bahandling men det slits bort ganska fort.
Tack för det supersnabba svaret! Då får det nog bli en omgång Betsil. Dock tror jag att jag fuskar och avstår att lägga något där det står hyllor nu och alltid kommer stå hyllor. Med andra ord blir det bara synliga golvytor jag behandlar.K Karlsta skrev:
Jag har en hårdtest av Betsil.. i vår gamla hölada finns det ett betonggolv som säkert är 70 år gammalt. Hittade en dagstidgning från 1951 när vi rev brädgolvet. Innan vi byggde upp ströbädden så bahndalde jag golvet med 2 dunkar Betsil olch nu har fåren gått där hela vintern men snart ska bädden ut så då får vi se.
Jag bryr ju mig inte om missfärgningar och kalkutfällningar utan har blaskat på med spruta och borste.
Återkommer med rapport senare under sommaren
Jag bryr ju mig inte om missfärgningar och kalkutfällningar utan har blaskat på med spruta och borste.
Återkommer med rapport senare under sommaren
H hakan_975 skrev:Jag har en hårdtest av Betsil.. i vår gamla hölada finns det ett betonggolv som säkert är 70 år gammalt. Hittade en dagstidgning från 1951 när vi rev brädgolvet. Innan vi byggde upp ströbädden så bahndalde jag golvet med 2 dunkar Betsil olch nu har fåren gått där hela vintern men snart ska bädden ut så då får vi se.
Jag bryr ju mig inte om missfärgningar och kalkutfällningar utan har blaskat på med spruta och borste.
Återkommer med rapport senare under sommaren![]()
Hur gick det?
Nja.. har svårt att avgöra. Vi la ett lager torv i botten och sedan har ju fåren trampat omkring och kissat en hel vinter så det är missfärgningar.
Å andra sidan hade jag en del av golvet målat med tvåkomponentsfärg:
https://www.paintpro.se/nm-golv-40-18-epoxifarg
och där blev det också missfärgningar.
Eftersom det är rätt aggresiv miljö så hade jag inga stora förhoppningar:
Vi hade nog kunnat borsta bort en hel del mer, men fåren ska ju in igen så..
Å andra sidan hade jag en del av golvet målat med tvåkomponentsfärg:
https://www.paintpro.se/nm-golv-40-18-epoxifarg
och där blev det också missfärgningar.
Eftersom det är rätt aggresiv miljö så hade jag inga stora förhoppningar:
Vi hade nog kunnat borsta bort en hel del mer, men fåren ska ju in igen så..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H hakan_975 skrev:Nja.. har svårt att avgöra. Vi la ett lager torv i botten och sedan har ju fåren trampat omkring och kissat en hel vinter så det är missfärgningar.
Å andra sidan hade jag en del av golvet målat med tvåkomponentsfärg:
[länk]
och där blev det också missfärgningar.
Eftersom det är rätt aggresiv miljö så hade jag inga stora förhoppningar:
[bild]
Vi hade nog kunnat borsta bort en hel del mer, men fåren ska ju in igen så..
[bild]
Tack för svar, kändes inte värt det? Mer lättstädat? Dem har tydligen en variant förr just stall
Klicka här för att svara