Byggahus.se
Är personligen mer rädd för att få flygande gnistor upp under takfoten, och grillar därför alltid ute på gräsmattan en bit från huset.

/C
 
Gnistor är en sak, men hur är det med stänk från grillmaten? Blir det inte svartprickigt efter några grillningar?
 
T thced skrev:
Gnistor är en sak, men hur är det med stänk från grillmaten? Blir det inte svartprickigt efter några grillningar?
Inget jag har upplevt, men jag använder inte stekbord på grillen o där av blir det inte mkt stänk heller!!
 
Har aldrig upplevt att det är något problem. Har numer sen ca 6 år en weber grill med lock det kan ibland flyga lite gnistor när man tömmer skorstenständaren men det syns inget på altanen.
Hade tidigare grill utan lock inte heller då upplevde jag problem med brännmärken, nu är altangolvet 35 år så det ser heltklart inte nylagt ut utan har diverse slitskador.
Har dock alldrig grillen under tak då jag grillar.
 
J Jocu skrev:
Kör 95% briketter....
Har brännmärken på flera ställen dock inga nya efter jag la ut plattorna!

Under trallen klyver jag ved o kör motorsåg så där är det gott om sågspån tyvärr... brukar vattna efteråt ibland om jag upplevt att det yr mer gnistor än normalt!
Undrar hur trallen ser ut under plattorna efter något år? Annars är det en bra idé. :)
 
Müssli Müssli skrev:
Undrar hur trallen ser ut under plattorna efter något år? Annars är det en bra idé. :)
Känner inte att det spelar så stor roll, kommer ju aldrig synas. Den dan jag vill ha grillen på annan plats är det bara o byta ut den trall som behövs om den nu tagit så stor skada av det!!
 
J Jocu skrev:
Känner inte att det spelar så stor roll, kommer ju aldrig synas. Den dan jag vill ha grillen på annan plats är det bara o byta ut den trall som behövs om den nu tagit så stor skada av det!!
Jag vet inte om den tar skada, det var bara en reflektion. :)
 
Müssli Müssli skrev:
Jag vet inte om den tar skada, det var bara en reflektion. :)
Kommer säkert bli ganska solkigt efter några år! Fast kanske går o tvätta bort eller ivärsta fall byta trall där
 
Det första som hände på min nybyggda altan för några år sedan var ett en liten bit kol ramlade ner från grillen och det blev förvånansvärt mycket brännt på två plankor som jag fick byta. Hade jag inte sett det direkt hade det kanske kunnat bli mycket värre...

Sedan dess har jag haft grillen på gräset vid sidan av altanen. Flygande gnistor har inte varit något problem.
 
P
Har massor av brännmärken. Mesta från när jag häller ut kolen från grillstartern.
Med bricketter är det dock ingen större risk.
 
F
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.