Skydd under kolgrill på trädäck

6k läst  24 svar

1. F
    Medlem Nivå 6
    Ni som har kolgrill på trädäck, har ni skydd under? Visa gärna bilder!

2. G
    Medlem · Nivå 7
    Inget skydd! Varför? Det trillar ju inte kol fån den direkt..

3. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag skulle vara mer rädd för gnistorna som flyger iväg än kol på trädäcket.

4. F
    Medlem Nivå 6
    Ja precis det är för gnistorna.

5. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Frågan som skall ställas är: "Ni som har kolgrill på altan, har ni fått brännmärken?"

6. M
    Medlem · Nivå 11
    Gnistorna ger nog inga synliga brännmärken och kommer inte fjutta eld på en trall. Däremot torrt gräs eller liknande är betydligt mer lättantändligt.
    Jag har inte sett något på vår trall i alla fall.

7. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Gnistor? Aldrig någonsin haft det. Men vi kör briketter. Pappa kör gärna grillkol av diskutabel kvalitet ute vid sommarstugan, där blir det gnistor, men det blir dåligt grillat också. Fast där finns ingen altan att skydda och vi grillar bara djupfryst korv där.

8. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 11
    För två år sedan brann ett hus ner till grunden här i byn.

Dom hade grillat kvällen innan.
    Det var först flera timmar efter grillningen på kvällen som grillen dragits in under tak på verandan..

Gillar min gasolgrill jag... :)

Förra året gick ett mindre gårdshus åt.
    Men där var det askhinken från kvällen innan som hällts ut på åkern.

9. Erik Hellgren
    Medlem Nivå 5
    Som stor grillentusiast med åretruntgrillning som hobby har jag faktiskt inget skydd på trätrallen. Några små brännmärken från loppor har det blivit.

Grillar i princip uteslutande med kvalitetskol och de skvätter nästan inga loppor.
    Men klart att man fått köra något billigare kol någon gång och t.ex. webers kol gnistrar och sprakar som ett helt fyrverkeri när man tänder upp.

Grillarna står där de står och aldrig in mot fasaden. Har också monterat ett vattenutkast på altansidan och spolar alltid av grillhörnan på altanen efteråt (om det är plusgrader) samt har för vana att gå ut innan läggdags och kolla så att allt ser bra ut. Är det riktigt torrt ute brukar jag spola av en gång till då på kvällen.

Polos och Marcussjogren gillar
  10. Y
    Medlem Nivå 4
    Jag har haft kolgrillen på trädäcket och ja, jag har fått små brännmärken i träet. Grillar med kvalitetsbriketter (oftast webers) så jag tror inte det beror på det. Det är nog så att det mesta kommer när man häller ut briketterna ur skorstenständaren, då yr det ju runt en del. Numera brukar grillen få stå ute på gräsmattan istället.

11. Erik Hellgren
    Medlem Nivå 5
    Tips till er med gasolgrillar bara.
    Ha även dom på behörigt avstånd från huset o se för all del till att hålla dom rena

12. H
    Medlem · Nivå 6
    Jag drar alltid ut tuben på sidan av grillen utifall att det skulle bli en sån där liten brasa. Då kan man snabbt vrida av gasen istället för att börja greja under grillen.

Brukar också stå i beskrivningarna att flaskan INTE ska stå under grillen p g a den värmeutveckling som kan bli.

Kolgrillar jag så ställer jag den på gräsmattan och har vattenslangen redo. Sköljer även marken under efter grillning.

13. D
    Medlem · Nivå 8
    Jag har råkat ur för att kol har ramlat ut på altanen. Webergrill. Var ingen stor bit. Men jag var inne för att förbereda maten medans en bit måste blåst ut. Tror den åkte ut genom ventilen i botten och på något sätt kom ner på altanen. Körde med bricketer. Efter det kör jag med en sådan där grillmatta under. Så det är lätt hänt. Tur jag hade vatten framme.

grill.jpg

14. J
    Medlem Nivå 2
    Japp

15. J
    Medlem Nivå 2
    Kör 95% briketter....
    Har brännmärken på flera ställen dock inga nya efter jag la ut plattorna!

Under trallen klyver jag ved o kör motorsåg så där är det gott om sågspån tyvärr... brukar vattna efteråt ibland om jag upplevt att det yr mer gnistor än normalt!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: