26 560 läst ·
16 svar
27k läst
16 svar
skydd över vägguttag så man ej kan dra ut kontakten
Sida 1 av 2
Hej!
Har en liten son som gärna drar ut kontakten ur vägguttaget...
Undrar om det finns något slags skydd över vägguttag så man ej kan dra ut kontakten?
Har ju stickproppar där vi inte har några kontakter i.
Mvh Sara
Har en liten son som gärna drar ut kontakten ur vägguttaget...
Undrar om det finns något slags skydd över vägguttag så man ej kan dra ut kontakten?
Har ju stickproppar där vi inte har några kontakter i.
Mvh Sara
Jag tror inte det finns, och finns det så hade jag definitivt inte rekommenderat det.
Själva uttagen sitter inte speciellt hårt fast i dosorna, och fäst-ringen i en del dosor släpper relativt "lätt", och det är bättre att kontakten släpper än att eluttaget ramlar ut ur dosan.
Jag skulle rekommendera dig att möblera bort problemet, ställa en stol eller hylla framför "känsliga" uttag.
Själva uttagen sitter inte speciellt hårt fast i dosorna, och fäst-ringen i en del dosor släpper relativt "lätt", och det är bättre att kontakten släpper än att eluttaget ramlar ut ur dosan.
Jag skulle rekommendera dig att möblera bort problemet, ställa en stol eller hylla framför "känsliga" uttag.
Dessa har jag bara sett som utanpåliggande, och då har man ju möjlighet att fästa uttaget lite bättre än vad man kan med ett infällt.elmont skrev:
Jag tror att även om man hade lyckats låsa fast stickkontakten på något sätt, så är det olämpligt att ha ett barn som står och drar i kabeln, risken är att kontakten går sönder och strömförande delar blir åtkomliga.
Montera nya uttag på en höjd dit grabben inte når eller möblera framför som tidigare föreslagits
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
En ganska billig (och väldigt bra) åtgård är att byta ut vägguttagen mot moderna barnsäkra uttag. Så kan sonen dra ut kontakterna utan att någon olycksrisk uppkommer!sheweb skrev:
Sedan, så kan Du ÄVEN låta montera en jordfelsbrytare för hela bostaden, om sådan ej redan finns. Så minskar risken lite till. OBS! Du behöver barnsäkra vägguttag ÄVEN om Du har en jordfelsbrytare!
Nu har jag inga barn själv, men jag inbillar mig att det är en period mellan tiden då det fysiskt blir möjligt för ett barn att dra ut kablar, och där dom kan lära sig att man inte får göra så?MatCan skrev:
Barn lär sig oerhört snabbt, både när det gäller att lyda och när det gäller att inte lyda. Sedan kommer dom att testa vart gränsen går, hela vägen från kryp stadiet till vuxen ålder.
Och ett litet råd från en som gjort hela "resan" var konsekvent, ALLTID.
Och ett litet råd från en som gjort hela "resan" var konsekvent, ALLTID.
Iofs så finns det nog inga tumregler som gäller för alla personer, oavsett vad tumregeln är.
Att testa gränser är det väl bara tråkmånsar som slutat med när de "blivit vuxna" (var nu den gränsen går)?

Att testa gränser är det väl bara tråkmånsar som slutat med när de "blivit vuxna" (var nu den gränsen går)?