Blir tokig, verkar helt plötsligt blivit kortis i systemet efter ca 1 år med perfekt drift. Körde värme förra vintern, frikyla i sommras, sen växlade till värme och fungerade bra fram till för typ 2 veckor sen med bra effekt både värme och kyla.Blir nu osäker om jag tänkt fel någonstans i dragningen från början?
Den varma framledningen vägrar alltså gå ut på slingan men konstigt nog så letar sig värmen hela 120cm ner mot t-korset ändå och dör sen 😭 Testat stäng av på flödena som finns ner, med CP av och på i olika kombos.Tips?
Den varma framledningen vägrar alltså gå ut på slingan men konstigt nog så letar sig värmen hela 120cm ner mot t-korset ändå och dör sen 😭 Testat stäng av på flödena som finns ner, med CP av och på i olika kombos.Tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi börjar på ruta 1, på foto 1 så sitter den cirkpumpen helt fel, får inte stå på huvud, ska var horrisental motordel. den pajar annars då. Sen får inte kopplingsboxen sitta på undersidan, då får man lossa skruvarna för drivsidan och vrida den 1/4 varv, har du fler pumpar som sitter fel.
Verkar vara ett flödesfel, snurrar alla pumpar som dom ska, så ingen står still eller går för sakta ( kärvar )
Verkar vara ett flödesfel, snurrar alla pumpar som dom ska, så ingen står still eller går för sakta ( kärvar )
Såg de nu när jag öppnade manualen igen, tack för att du påpekar det. Är det risk att den gett upp då helt enkelt nu? Därför det strular. Den ger inga fel när jag ansluter via blåtand, och trycket går upp. Magnan vred jag huvudet på så den sitter rätt.J jonaserik skrev:Om vi börjar på ruta 1, på foto 1 så sitter den cirkpumpen helt fel, får inte stå på huvud, ska var horrisental motordel. den pajar annars då. Sen får inte kopplingsboxen sitta på undersidan, då får man lossa skruvarna för drivsidan och vrida den 1/4 varv, har du fler pumpar som sitter fel.
Alla pumpar är rätt nya så ska må bra. Spelar det roll om jag flyttar CP enligt nedan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det blir naturligtvis en stor skillnad. Jag begriper inte hur nuvarande inkoppling kan ha fungerat.
Vet inte, men den övre går att kolla med att ta bort den stor skruven i ändan och känna med en mejsel om den snurra. Magman är svårare, men den har en indikering om jag inte har fel, som visar i vilket läge den arbetar i. Annars blir det fattigmans stetoskop, en mejsel mellan örat och pumpen och öka minska farten på den, hör tydligt då.
Altetnativ NY är nog bättre, men betänk att pump I VP måste ha större kapacitet än den andra pumpen,
annars kommer den i VP inte att kunna trycka ut till dom andra slingorna, den nedre pumpen kommer om det större fart på den att suga till sig från flödet som går från VP, påföljd är det inte finns kraft att försörja andra delar. Den nedre ska lite mindre fart för att det inte ska bli en kortis mellan ut och FKV i mötet mellan in korsningen till VP och retur från FKV. skulle rita lite, men W11 vill inte riktigt som mig.
annars kommer den i VP inte att kunna trycka ut till dom andra slingorna, den nedre pumpen kommer om det större fart på den att suga till sig från flödet som går från VP, påföljd är det inte finns kraft att försörja andra delar. Den nedre ska lite mindre fart för att det inte ska bli en kortis mellan ut och FKV i mötet mellan in korsningen till VP och retur från FKV. skulle rita lite, men W11 vill inte riktigt som mig.
FkV-slingan har en instrypningsventil på sticket från huvudslingan, så jag har strypt in den.
Jag stängde av CP och stängde ventilen på den (i kopplingen som sitter på CP) och då flödade såklart värmen rätt väg in i FKV-slingan.
Får titta på att flytta CP helt enkelt.
Jag stängde av CP och stängde ventilen på den (i kopplingen som sitter på CP) och då flödade såklart värmen rätt väg in i FKV-slingan.
Får titta på att flytta CP helt enkelt.
Klicka här för att svara