Byggahus.se
JanneJanne123
S Skärkarln skrev:
Det kan ju vara helt klokt och rätt ekono sikt Men då skall man ju inte börja prata om kaos! Då har man ju planerat att stan inte funkar några dar när det kommer lite snö ju
Ja, men återigen, vilka pratar om kaos? Kvällstidningarna. De beskriver också det vi andra kallar förvånad med chock...
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Stor skillnad på storlek samt belastning på storstockholms gator än nån håla i norrland..

Det bor över 2 miljoner människor här
Extremt mycket vägar och bitvis relativt tätt..

Älskar alltid när ddt klankas ner på stvlms snöröjning av någon som bor i en liten stad..

Förstå att det är mycket mer komplext ju större städerna blir.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, det är väl rätt solklart hur det hänger ihop? I Stockholm blir det mycket snö en eller två gånger om året. Längre norr över är det mer frekvent. Stockholm har då valt att inte budgetera hela snöröjningssäsongen efter två toppar. Surt de här två dagarna, men känns rätt rimligt ändå.
En eller två? Betydligt fler en normalvinter.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
En natt på hotell räknas inte riktigt...
Ett och ett halvt år då? Januari 1994 till juli 1995. Således två vintrar. Och det var rejält med snö båda gångerna.
 
T twoody skrev:
Och du vet inte att tunnelbana går ovan jord?
Nej det är inte raketvetenskap men det kostar otroligt mycket pengar om man ska ha den beredskapen som behövs vid stora snöfall. Och dom pengarna finns inte.
Jo, jag vet att tunnelbanan går ovan jord. (Har åkt med dem fler gånger än jag kan räkna. Ovan jord.) Liksom vanliga tåg, spårvagnar mm. För samtliga dessa gäller att de måste kunna fungera även när det kommer snö. För det gör det i Sverige.
Ett par dm är inte något ”stort snöfall” i något svenskt landskap utom Skåne-Blekinge. Detta klimat har vi haft sen Hedenhös, och då får vi vackert ta höjd för det också. Vare sig det handlar om Trafikverket, SJ, SL, Västtrafik eller vilket gripande transportföretag som helst.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, det är väl rätt solklart hur det hänger ihop? I Stockholm blir det mycket snö en eller två gånger om året. Längre norr över är det mer frekvent. Stockholm har då valt att inte budgetera hela snöröjningssäsongen efter två toppar. Surt de här två dagarna, men känns rätt rimligt ändå.
Låter som standardursäkten för att inte behöva ta ansvar, den har man hört några hundra gånger. Bara man säger det så är det lugnt och man kan andas ut även denna vinter.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jo, jag vet att tunnelbanan går ovan jord. (Har åkt med dem fler gånger än jag kan räkna. Ovan jord.) Liksom vanliga tåg, spårvagnar mm. För samtliga dessa gäller att de måste kunna fungera även när det kommer snö. För det gör det i Sverige.
Ett par dm är inte något ”stort snöfall” i något svenskt landskap utom Skåne-Blekinge. Detta klimat har vi haft sen Hedenhös, och då får vi vackert ta höjd för det också. Vare sig det handlar om Trafikverket, SJ, SL, Västtrafik eller vilket gripande transportföretag som helst.
Ett par dm ny snö är mycket snö, det är inte många gånger det kommer så mycket på en gång.
Du verkar inte förstå att det går inte ta höjd för allt det kostar för mycket pengar.
 
5
D Daniel 109 skrev:
Nej,industrin frekvensreglersr inte. Det är främst vattenkraften som står för det. Men långt innan du en frekvenssänkning har nätet kopplat bort last.
Däremot så hjälper industrin till att uppehålla nätfrekvensen. Detta tack vara all roterande massa i form av motorer.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Däremot så hjälper industrin till att uppehålla nätfrekvensen. Detta tack vara all roterande massa i form av motorer.
Hur kan elmotorer hålla uppe landets 50hz? Finns väl inget som återkopplar detta tillbaka till produktionen.

Hela nätet håller ”fast” 50hz, men ökar belastningen så måste effekten höjas.
 
5
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur kan elmotorer hålla uppe landets 50hz? Finns väl inget som återkopplar detta tillbaka till produktionen.

Hela nätet håller ”fast” 50hz, men ökar belastningen så måste effekten höjas.
En AC motor roterar med nätets frekvens och dess uppbyggnad gör att den likväl kan användas som generator som motor. ( som bekant utan att ta hänsyn till effektivitet av motorn/generatorn)
Dvs antingen tillför man en mekanisk kraft till motorn och får en generator eller så tillför man en elektrisk kraft och får en motor.
Tack vara att motorn snurrar med nätets frekvens så kommer den att hjälpa till att hålla uppe den nätfrekvens som finns.
Skulle generatorn börja sacka efter så har motorn (erna) fortfarande en massa som roterar och hjälper till att uppehålla frekvensen.
Dvs från generator till transformator till motor så går strömmen fram å tillbaka mellan dem. Sen reglerar såklart elkraftverken såklart både spänning och frekvens, och går uttaget mot sin gräns så måste fler generatorer kopplas på för att inte generatorn ska bli överbelastad om effektuttaget blir för högt och att frekvensen kan bibehållas.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja, det är det som kallas svängmass. Det stabiliserar frekvensen på kort tid. Typ sekunder. Men industrin tappar betydelse där. Fler och fler motorer styrs med frekvensomformare, då tappar motorn den kontakten med elnätet. Så det är främst kärnkraft och vattenkraft som flrser nätet med svängmassa. Solkraft och vindkraft bidrar inte alls. Så även på produktionssidan minskar svängmassan. Det kan bli problem på sikt.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Det ser stabilt ut just nu,
20EC0EE4-D494-4BD6-8CAB-1D205168890A.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE="Daniel 109, post: 3196172, member: 169293"Så även på produktionssidan minskar svängmassan. Det kan bli problem på sikt.[/QUOTE]

Se där ja. Då kan man snart förvänta sig ett brev från nätleverantören: "Vi måste framtidssäkra vårt elnät mot frekvensstörningar och höjer därför priset JÄTTEmycket"
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
E
Var ute med barnen i en förort till Stockholm och passerade en man som kört fast med sin golf alltrack i en nerförsbacke.

Det är för många sådana episoder för att inte dra slutsatser om Stockholmares förmåga och respekt för snö. Det här ställer ju också till det för snöröjningen när folk parkerar som idioter, överger fastkörda bilar, kör med sommardäck osv. Tur det flyttar in norrlänningar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E erimos skrev:
Var ute med barnen i en förort till Stockholm och passerade en man som kört fast med sin golf alltrack i en nerförsbacke.

Det är för många sådana episoder för att inte dra slutsatser om Stockholmares förmåga och respekt för snö. Det här ställer ju också till det för snöröjningen när folk parkerar som idioter, överger fastkörda bilar, kör med sommardäck osv. Tur det flyttar in norrlänningar.
När det är är väldigt många bilar så är det klart det blir fler incidenter.
Dom norrlänningar som man jobbat med genom åren här nere i 08 landet tycker oftast det är mycket svårare vägförhållanden här än i norrland, men alla är imponerade hur bra trafiken flyter och folk hjälper varandra trots att det är så mycket bilar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.