32 766 läst · 163 svar
33k läst
163 svar
Skulle våra hus klara USA kyla på -49grader

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 577 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 577 inlägg
Ja, men återigen, vilka pratar om kaos? Kvällstidningarna. De beskriver också det vi andra kallar förvånad med chock...S Skärkarln skrev:
Stor skillnad på storlek samt belastning på storstockholms gator än nån håla i norrland..
Det bor över 2 miljoner människor här
Extremt mycket vägar och bitvis relativt tätt..
Älskar alltid när ddt klankas ner på stvlms snöröjning av någon som bor i en liten stad..
Förstå att det är mycket mer komplext ju större städerna blir.
Det bor över 2 miljoner människor här
Extremt mycket vägar och bitvis relativt tätt..
Älskar alltid när ddt klankas ner på stvlms snöröjning av någon som bor i en liten stad..
Förstå att det är mycket mer komplext ju större städerna blir.
En eller två? Betydligt fler en normalvinter.JanneJanne123 skrev:
Jo, jag vet att tunnelbanan går ovan jord. (Har åkt med dem fler gånger än jag kan räkna. Ovan jord.) Liksom vanliga tåg, spårvagnar mm. För samtliga dessa gäller att de måste kunna fungera även när det kommer snö. För det gör det i Sverige.T twoody skrev:
Ett par dm är inte något ”stort snöfall” i något svenskt landskap utom Skåne-Blekinge. Detta klimat har vi haft sen Hedenhös, och då får vi vackert ta höjd för det också. Vare sig det handlar om Trafikverket, SJ, SL, Västtrafik eller vilket gripande transportföretag som helst.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Låter som standardursäkten för att inte behöva ta ansvar, den har man hört några hundra gånger. Bara man säger det så är det lugnt och man kan andas ut även denna vinter.JanneJanne123 skrev:
Ett par dm ny snö är mycket snö, det är inte många gånger det kommer så mycket på en gång.ricebridge skrev:
Jo, jag vet att tunnelbanan går ovan jord. (Har åkt med dem fler gånger än jag kan räkna. Ovan jord.) Liksom vanliga tåg, spårvagnar mm. För samtliga dessa gäller att de måste kunna fungera även när det kommer snö. För det gör det i Sverige.
Ett par dm är inte något ”stort snöfall” i något svenskt landskap utom Skåne-Blekinge. Detta klimat har vi haft sen Hedenhös, och då får vi vackert ta höjd för det också. Vare sig det handlar om Trafikverket, SJ, SL, Västtrafik eller vilket gripande transportföretag som helst.
Du verkar inte förstå att det går inte ta höjd för allt det kostar för mycket pengar.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Hur kan elmotorer hålla uppe landets 50hz? Finns väl inget som återkopplar detta tillbaka till produktionen.5 50procent skrev:
Hela nätet håller ”fast” 50hz, men ökar belastningen så måste effekten höjas.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
En AC motor roterar med nätets frekvens och dess uppbyggnad gör att den likväl kan användas som generator som motor. ( som bekant utan att ta hänsyn till effektivitet av motorn/generatorn)H Husqvarna220Ac skrev:
Dvs antingen tillför man en mekanisk kraft till motorn och får en generator eller så tillför man en elektrisk kraft och får en motor.
Tack vara att motorn snurrar med nätets frekvens så kommer den att hjälpa till att hålla uppe den nätfrekvens som finns.
Skulle generatorn börja sacka efter så har motorn (erna) fortfarande en massa som roterar och hjälper till att uppehålla frekvensen.
Dvs från generator till transformator till motor så går strömmen fram å tillbaka mellan dem. Sen reglerar såklart elkraftverken såklart både spänning och frekvens, och går uttaget mot sin gräns så måste fler generatorer kopplas på för att inte generatorn ska bli överbelastad om effektuttaget blir för högt och att frekvensen kan bibehållas.
Redigerat:
Ja, det är det som kallas svängmass. Det stabiliserar frekvensen på kort tid. Typ sekunder. Men industrin tappar betydelse där. Fler och fler motorer styrs med frekvensomformare, då tappar motorn den kontakten med elnätet. Så det är främst kärnkraft och vattenkraft som flrser nätet med svängmassa. Solkraft och vindkraft bidrar inte alls. Så även på produktionssidan minskar svängmassan. Det kan bli problem på sikt.
[QUOTE="Daniel 109, post: 3196172, member: 169293"Så även på produktionssidan minskar svängmassan. Det kan bli problem på sikt.[/QUOTE]
Se där ja. Då kan man snart förvänta sig ett brev från nätleverantören: "Vi måste framtidssäkra vårt elnät mot frekvensstörningar och höjer därför priset JÄTTEmycket"
Se där ja. Då kan man snart förvänta sig ett brev från nätleverantören: "Vi måste framtidssäkra vårt elnät mot frekvensstörningar och höjer därför priset JÄTTEmycket"
Var ute med barnen i en förort till Stockholm och passerade en man som kört fast med sin golf alltrack i en nerförsbacke.
Det är för många sådana episoder för att inte dra slutsatser om Stockholmares förmåga och respekt för snö. Det här ställer ju också till det för snöröjningen när folk parkerar som idioter, överger fastkörda bilar, kör med sommardäck osv. Tur det flyttar in norrlänningar.
Det är för många sådana episoder för att inte dra slutsatser om Stockholmares förmåga och respekt för snö. Det här ställer ju också till det för snöröjningen när folk parkerar som idioter, överger fastkörda bilar, kör med sommardäck osv. Tur det flyttar in norrlänningar.
När det är är väldigt många bilar så är det klart det blir fler incidenter.E erimos skrev:Var ute med barnen i en förort till Stockholm och passerade en man som kört fast med sin golf alltrack i en nerförsbacke.
Det är för många sådana episoder för att inte dra slutsatser om Stockholmares förmåga och respekt för snö. Det här ställer ju också till det för snöröjningen när folk parkerar som idioter, överger fastkörda bilar, kör med sommardäck osv. Tur det flyttar in norrlänningar.
Dom norrlänningar som man jobbat med genom åren här nere i 08 landet tycker oftast det är mycket svårare vägförhållanden här än i norrland, men alla är imponerade hur bra trafiken flyter och folk hjälper varandra trots att det är så mycket bilar