35 386 läst ·
163 svar
35k läst
163 svar
Skulle våra hus klara USA kyla på -49grader
De verkar ju generellt rapportera en påhittad temperatur därborta. Så fruktansvärt kallt har det inte varit. Men har man inte vanan eller vettiga hus så blir det ju problem.
Nog har de vanan(de med förnuft), brukar bli rejält kallt vid de stora sjöarna. Har både varit i Detroit, Chicago och Clevland(Snow City). Det blåser kall o fuktig luft från norr. Lite samma känsla som jönköping när det blåser nordlig vind över vättern.D Daniel 109 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur det än är i USA — hur skulle det funka här, var ju frågan.
Jag tror att den stora springande punkten är beroendet av en enda värmekälla, som många har. Speciellt om denna är fjärrvärme — ett fel i det systemet får stora konsekvenser.
Samma sak med elbaserade system, av skäl som anförts ovan. Så vi är nog mer sårbara än vi tror.
Jag tror att den stora springande punkten är beroendet av en enda värmekälla, som många har. Speciellt om denna är fjärrvärme — ett fel i det systemet får stora konsekvenser.
Samma sak med elbaserade system, av skäl som anförts ovan. Så vi är nog mer sårbara än vi tror.
Skulle vi få ektremt låga temperaturer i hela landet och grannländer så skulle nog elförsörjningen bli problematisk. Det blir ju en hel del när alla med luftvärmepump ska värma huset på ren el. Å andra sidannstänger ju alls pappersbruk ner när elpriset sticker iväg. Fjärrvärmen skulle nog funka. Jag gissar att den är dimentionerad för ganska låga temperaturer. De går väl dra igång alla gamla oljepannor de har och får kanske problem att hålla full temperatur överallt.
Påhittad är den egentligen inte, men de rapporterar den "upplevda temperaturen". Lite som det kan stå här hemma ibland när det är -10 men står "upplevs som -25" för att det blåser lite.D Daniel 109 skrev:
När man är van vid att alltid diskutera faktiska temperaturer och det dyker upp en ”känns som” temperatur utan den informationen så är det väldigt missvisande. I svenska väderprognoser är det alltid faktiska temperaturer dom gäller.
Givetvis, jag håller med dig helt och hållet, menade ingenting annat. Det känns väldigt löjligt när man hör rapporterna därifrån, även om det definitivt är ovanligt kallt för dem.D Daniel 109 skrev:
Skulle vi ha en långvarig köldknäpp med 49 minus ute som sträcker sig över hela Sverige så skulle nog stora delar av södra Sverige ha bekymmer.
Många hus med elvärme och bristfällig isolering skulle köra elnätet i botten.
Vi här i norr har ju tilläggsisolerat tilläggsisoleringen för att spara en slant. Sen tror jag att norra delarna av landet har en högre grad av fastbränsle uppvärmning och alternativa värmekällor än I södra delarna.
Personligen skulle vi nog klara oss rätt bra om inte elnätet ger upp då vi eldar pellets och har möjlighet att elda i en eldstad samt stänga av kulverten till garaget. Kyligt ja men skador av kylan är jag tveksam till.
Många hus med elvärme och bristfällig isolering skulle köra elnätet i botten.
Vi här i norr har ju tilläggsisolerat tilläggsisoleringen för att spara en slant. Sen tror jag att norra delarna av landet har en högre grad av fastbränsle uppvärmning och alternativa värmekällor än I södra delarna.
Personligen skulle vi nog klara oss rätt bra om inte elnätet ger upp då vi eldar pellets och har möjlighet att elda i en eldstad samt stänga av kulverten till garaget. Kyligt ja men skador av kylan är jag tveksam till.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Vad menar du med våra hus?
Tror du det här är mellaneuropa eller vad, det är ingen nyhet i Sverige att det kan bli kallt.
Där jag kommer från urpsrungligen (längst upp i Sverige) är -40 eller kallar inte ovanligt åtminstone en period per vinter.
Tror du det här är mellaneuropa eller vad, det är ingen nyhet i Sverige att det kan bli kallt.
Där jag kommer från urpsrungligen (längst upp i Sverige) är -40 eller kallar inte ovanligt åtminstone en period per vinter.
Slutar verkligen luft/luft och luft/vatten att fungera i kyla? Jag trodde bara att de blev mindre effektiva men inte att de slutade värma?G gurrre skrev:
/Krille
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Elnätet är nog inga problem, inom
Vissa gränser såklart, många elnät är överdimensionerade, från när husen byggdes med direkt el, sen tillkom fjärrvärme mm, vi har haft -34 gr i Västerbotten, och det är ingen fara, och några mil norrut har det varit -45-47, vi är nog ganska rustade här uppe, värre i Fjollan, om rulltrappan stannar
Vissa gränser såklart, många elnät är överdimensionerade, från när husen byggdes med direkt el, sen tillkom fjärrvärme mm, vi har haft -34 gr i Västerbotten, och det är ingen fara, och några mil norrut har det varit -45-47, vi är nog ganska rustade här uppe, värre i Fjollan, om rulltrappan stannar
När de går under cop1 är det ju ingen ide att köra. Men ja, de slutar ju funka när det blir för kallt. De måste ju kunna förånga köldmediet.
Nej, lokalnäten klarar dig nog. Men det ska finnas produktion också.H Husqvarna220Ac skrev:Elnätet är nog inga problem, inom
Vissa gränser såklart, många elnät är överdimensionerade, från när husen byggdes med direkt el, sen tillkom fjärrvärme mm, vi har haft -34 gr i Västerbotten, och det är ingen fara, och några mil norrut har det varit -45-47, vi är nog ganska rustade här uppe, värre i Fjollan, om rulltrappan stannar![]()