Håller på och bygger nytt och bad utan närmare eftertanke elektrikern att dra ett coax-stjärnnät (med knutpunkt i klädkammare). Tog i lite extra och satte dubbla uttag i varje rum (på motstående sida), men nu, mitt ni natten, slår det mig plötsligt att jag kanske inte tänkt igenom det tillräckligt. Jag kommer nämligen köra parabol och har även tänkt mig någon form av PVR-box i vardagsrummet. Nu till frågan: Om jag ska köra en PVR-box med dubbla tuners för att kunna spela in ett program medan jag ser på ett annat, skulle jag då dragit fram dubbla coax till vardagsrumsuttaget? Eller finns det något sätt att skicka "dubbla kanalsignaler" genom en coax för att sedan splitta den för att mata PVR:en med två kablar? (För jag antar att en PVR med dubbla tuners har två ingångar?)

(Jag är noobie på det här med parabol...)

Du behöver två coaxer om du ska köra med dubbla tuners på parabol.

Viasat skickar ut paraboler med anslutningsmöjligheter för fyra koaxar, så tänk efter om du kanske vill ha ytterligare boxar i framtiden.

Vår box är alltid spikfull, hustruns program som MÅSTE sparas tar 90%, ungarnas 10%. Jag får i alla fall nöjet att betala fakturan..:o

Redigerat:
Hakar på den här tråden. Antar att det är canal digitals PVRbox du funderar på

Kan man splitta signalen från parabolen till olika rum ? Alltså coax 1 splittas till två olika rum och coax2 splittas till två rum (samma rum givetvis). Jag behöver inte kunna kolla på båda boxarna samtidigt

Du kan definitivt inte köra båda boxarna samtidigt, och det är tveksamt om det överhuvudtaget går att splitta signalen eftersom du då tappar signalstyrka. Beror naturligtvis på var du bor och hur stor parabolen är, men standardpaketen verkar inte ge överdrivet stora marginaler.

jag hade inte tänkt köra båda boxarna samtidigt men ska stoppa in en projektor+duk i källaren och vill ha möjlighet att se schysst tv-bild där de få gånger jag väl kommer kolla tv på den. Antingen flyttar jag då boxen alt köper en extra av den billigare modellen m bara en tuner. Trist om det är för svag signal för att splitta - det hade löst en massa kabeldragningsstrul för mig. Antar att det smidigaste då blir att låta installatören dra två dubbla kablar till de olika rummen men jag vill helst slippa utanpåliggande kablar på väggarna. Nån som vet om installatören kan dra kabel i de befintliga rören i väggarna?

Snailman
Jag har kört med två satellitmottagare till samma parabolhuvud, för att koppla om mikrovågshuvudet används några olika sätt, dels kopplar man mellan två spänningar, 13V och 18V som styr polarisationen hos mikrovågshuvudet, dels 22kHz on/off som används när man har universal lnb för att välja mellan låga och höga bandet.

så är båda boxaran inställda på en kanal som har samma spänning och samma läge på 22kHz så får man bild på båda boxarna samtidigt.

Redigerat:
Viasats PVR-box för abbonemanget Viasatplus så stödjer denna det nya formatet SATCR. Detta innebär egentligen att en kabel ifrån ett SATCR-lnb räcker in i huset. Flertalet av boxar som finns idag har LNB IN och även LNB UT (även kallat loop). Det innebär att varje box har en specifik mellanfrekvens gentemot SATCR-LNB och kan styra singalen indivudellt trots att boxar kopplas i kaskad. LNB->satbox->satbox->satbox->satbox. Vet faktiskt inte om Canaldigitals PVR box stödjer SATCR.

Ett SATCR-LNB kostar ca 1200-1500 i dagsläget.

Intressant! Ska propsa på en SATCR uppgradering nästa gång Viasat ringer och vill att jag fortsätter abonnemanget.

Snailman
om man ska ha fler än en box (typ PVR med dubbla tuners) är det nog enklare att dra ett stjärnnätverk med en Quatro LNB/Multiswitch med valfritt antal utgångar på. Blir oftast enklare att dra kablar samt billigare pga det höga priset på en SATCR LNB samt SATCR tuners.

Nimajneb skrev:
om man ska ha fler än en box (typ PVR med dubbla tuners) är det nog enklare att dra ett stjärnnätverk med en Quatro LNB/Multiswitch med valfritt antal utgångar på. Blir oftast enklare att dra kablar samt billigare pga det höga priset på en SATCR LNB samt SATCR tuners.
Jag läste nånstans (ovan kanske?) att det inte funkar att splitta signalen. Som jag förstod så blir det dels nåt strul m att signalen typ bara kan skickas till en box åt gången och dels att signalen kan bli för svag. Skulle man komma runt det med en sån switch trots allt?

h-man skrev:
Jag läste nånstans (ovan kanske?) att det inte funkar att splitta signalen. Som jag förstod så blir det dels nåt strul m att signalen typ bara kan skickas till en box åt gången och dels att signalen kan bli för svag. Skulle man komma runt det med en sån switch trots allt?
En Quatro LNB är som flera LNB:er i en så att säga, så signalen splittas aldrig i egentlig mening (LNB:n sitter ju uppe vid parabolen). Jag tror att Nimajneb menar att jag måste dra ha en coaxkabel för varje mottagare, vilket jag nu också gjort.

men vad är det för poäng att dra allt genom en multiswitch?

En multiswitch gör följande:
- kombinerar en eller flera sat positioner med vanlig marksänd signal
- förstärker signalen
- fördelar ut signalen på i princip valfritt antal mottagare i ett stjärnnätverk.

Själv har jag en set-up där jag har Thor + markantenn in och ut har jag en dubbelkabel till vardagsrum (PVR TvinTuner) samt enkelkablar till 5 sovrum.

I varje uttag splittas sedan signalen upp i Sat + Marksänt.

Man måste tänka på att man måste ha Quatro LNB och inte ett Quad! QuatroLNB har 4 kablar ut där varje kabel har sin egen Hi/Lo-H/V kombination vilket gör att samtliga tuners i huset kan användas oberoende av varandra.

Sverige har ganska dåligt utbud på dessa grejer så man beställer bäst från Tyskland.

En multiswitch beskrivs genom antal in/utgångar och då varje sat position betyder 4 ingångar så har jag tex en 5/8 switch= 1 sat+tvantenn samt 8 utgångar. men det finns typ 17/24 och det går även att koppla ihop switchar för att utöka kapaciteten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.