Hej!

Jag har ett litet problem. Jag lyckas inte komma på hur jag ska få loss en skruv vars skruvskalle har lossnat. Jag har provat att dra upp den och skruva loss den med en tång men den sitter som berget. Har även provat att borra lite i den för att kunna skruva loss den med en stjärnskruvmejsel men utan resultat.

Det enda jag mer kan komma på är om man jag kan hitta en smal fil och försöka fila en liten skåra så att man kan använda en skruvmejsel.

Är det någon här som har råkat ut för detta och hur har ni i så fall löst det?

• En skruv med skadad skalle fast mellan två träytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra och sedan banka i en torx.

Den där ser ut att gå att greppa med en polygrip, så om det går, skruva ut med en sådan :)

Du kan såga ett spår i den med bågfilen och skruva ut den, om du mot förmodan inte får tag i den med en kraftig tång.

Gör ett spår med en dremel med en kapskiva.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Det kanske går att få tag i änden med chucken på en skruvdragare?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vet inte om det syns på bilden men skruven sitter mellan parketten och klinkern. Så det är inte så lätt att komma åt den med en tång eller polygrip. En spetstång går men jag får inte tillräckligt med kraft till att kunna skruva loss den.

En demel har jag tyvärr inte men ska prova göra ett spår med en bågfil.

Kanske inte ett svar du vill ha, men måste du få bort den? Annars kanske det går att banka ner den? Annars tror jag på bågfil om du kommer åt!

En rejäl sidavbitare är precis vad du behöver till denna! Alternativ att såga ett spår med en järnsåg/bågfil

optimum
Det värsta som kan hända är att du inte får loss skruven och är troligen trä skruven sitter i.

Borra med mindre borr runt om och vicka bort skruven. Sedan lim och träplugg i hålet.
Vänta till det torkat och borra ett nytt fint hål i träpluggen för skruven till tröskeln, vilket jag tror skruven är till.

P
Kan gå med en avbitare,man brukar få bra bett med den! från sidan eller rakt uppifrån.

Uppdatering: Gick inget vidare med en bågfil. Svårt att komma åt skruven då den sitter lägre än parketten och klinkern. Så bågfilens ram/stomme och handtag tar emot. Så nu tänkte jag försöka borra sönder skruven.

Skruven måste bort eftersom den är till en övergångslist i metall och jag vill gärna kunna sätta tillbaka listen. Troligen har man använt plugg så därför jag inte lyckats dra upp den med tången från betonggolvet. Den är även lång och väldigt tunn. Säkert inte mer än 2,5 mm tjock. När jag nu dessutom skulle skruva tillbaka metallisten så gick ytterligare 3 skruvskallar sönder. Fast jag skruvade för hand. Ingen vidare kvalitet på skruvarna som man använt.

Konstiga skruv för att hålla en list, hur ser listen ut?

A Andy78 skrev:
Konstiga skruv för att hålla en list, hur ser listen ut?
Jo den är alldeles för tunn och för lång om du frågar mig.

• Tunn och lång övergångslist mellan ett trägolv och ett grått kakelgolv.
    Skapa konto
  • En tunn och lång skruv bredvid en metallprofil på ett träbord.
    Skapa konto
Upptäckte precis att om jag vänder på listen så hamnar listens hål ett par cm bredvid de gamla hålen i golvet. Så jag tror att enklaste lösningen är att låta skruvarna sitta kvar och borra nya hål bredvid.

• Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.