Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade de behållt kvaliteten så hade du blivit glad över att de iaf på vissa minskat handtaget.
[bild]
Ja se där, en PH2 med betydligt smäckrare skaft, Bacho hade tydligen en slim-line-serie.
Ja det har jag missat. :)

Deras grova handtag är ju trevligt i de fall man måste ta i så man blir både gul och blå, man behöver inte offra speciellt mycket kraft på att hålla i handtaget. Det är ett ergonomiskt handtag för den som måste ta i ganska ordentligt i sitt skruvande, passar säkert perfekt för bilmek och verkstad och lite annat.
Men 90% av det man drar som elektriker och svagströmmare är ju väldigt medelmåttigt moment på, så då blir stora skaft en ganska dålig egenskap.
Hade jag fått ha med ett finger med i produktutvecklingen hos Bacho hade jag låtit isolerade VDE-mejslar ha det där slim-skaftet, och vanliga mejslar det grova alt både slim och grovt.

Sen hade jag aldrig förespråkat produktförsämringar eller ansett att man i framtiden kan leva bra på själva namnet och bara stämpla Bacho-loggan på urusla kina-produkter.

Misstänker att i detta fallet var det nog för att göra en billigare mejsel, syns även på märkningen. De är också från två olika satser (den stora från en 4xspår + 2xPh, den lilla från 2xspår + 2xPh + 2xPz).

Cocraftmejslarna som det tipsas om har tyvärr endast tryck med storleken så den lär nog slitas bort rätt snabbt. Köpte kittet med torx och ytterligare ett minus är att det endast är två storlekar på handtagen, en t10 behöver inte samma handtag somsom en t25 (t27, t30 och t30 har grövre handtag).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bacho idag är mest leksaker som liknar verktyg.
Bahco-produkterna som idag tillverkas i Sverige, Frankrike och USA är det inget fel på.

Mikael_L
Samtidigt har man börjat se mycket sånt här med Bacho-namnet på.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...lar/skruvmejselsatser/skruvmejselsats-110366/

Och de saker som fortfarande ser lika, eller nästan lika ut, som förr har många gånger blivit sämre.
Som Ergo-mejslar som nu har en utstansad klinga istället som förr en slipad, och mindre metall i sig.

IMHO, det är alldeles för osäkert kort att köpa ett Bacho-verktyg idag, så jag avstår, helt enkelt. :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
richardtenggren
Facom Protwist är rätt trevliga, en fördel mot för Wera är att de inte blir ”solkiga” av olja, de är lätta att rengöra :)

Jag var och kikade hos Classe idag. Tyvärr var pro-paketet slut i den butiken, men de hade torx-setet. Jag såg också att de vanliga cocraftmejslarna hade märkning. Dock "bara" med text och alla såg likadana ut. Men 149 spänn för 7 mejslar (där jag visserligen saknar torx) känns som en vettig peng till verktygslådan i huset. Och i huset känns det mest som det är kryss och ett och annat spår. Lär ändå ha en bitsmejsel för att slippa springa till garaget.

Till garaget kanske jag köper deras wera xxl-set för en femhundring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.