Tredje gången gillt (noname resp Black&Decker) är det dags för en bra dragare. Mellan 2 och 4 tusen. Har försökt förstå alla MILJARDERS varianter det finns, men 18V, 4 Ah och maskiner som passar batterierna kan kanske vara en utgångspunkt för att få ner antalet til bara en handfull miljoner.

(För-)Borra klenare i trä och dra i skruv i trä upp till 5x100mm är det jag tänker mig. Har just köpt en Metabo borrmaskin för de tunga borrjobben, så tittade på Metabos dragare. OK, då fanns det ändå än 10+ modeller att välja på, och olika modeller säljs i olika länder. Vad är det tex för skillnad på 6.02197.50 och 6.02109.61, båda heter metabo bs 18 ltx quick? och skiljer över 100 EUR i pris.

Bortslöst verkar gå bort pga pris, även om jag gillar tekniken.

Måste man prova om grejerna ligger bra i handen? Annars, hur f-n väljer man?? Köper gärna från Tyskland/UK om det blir billigare.

(Ursäkta, är lite trött)

tommib
Du måste känna på prylarna.
Jag har en Ryobi, oklart vilken modell men en av de biffigare. Utmärkt skruvdragare, extremt bra vridmoment (har blandat grovbetong med den). Sen kände jag på snickarens DeWalt när han jobbade i vårt kök. Hälften så tung. Minst lika bra vridmoment. Säkert dubbelt så dyr, men så värt det om man ska jobba längre stunder med den. Dessutom bättre balanserad vilket också gör stor skillnad, speciellt när man jobbar i konstiga vinklar.
Nu vill jag ha den där DeWalten....

Ja att känna på dem är bäst. De finns hos din lokala bygg/vertygshandlare. Själv tycker jag Makita ligger riktigt bra i handen. Jag har en blå Bosch med lite mindre batteri och den är bra om man jobbar mycket ovanför huvudet (blir tungt snabbt annars)

Tat bara sån jäkla tid att flänga runt halva Göteborg och klämma. Skulle behöva en imorgon...

Vad var det för Dewalt som var bra? Vikt?

Man kanske klatar sig med en sådan där 10V-pryl om man inte skall jobba mycket med 25mm borr?

tommib
Kommer inte ihåg vad den hette. Men åk till en större välsorterad butik och känn på vad de har, sen tar du den som ligger bäst i handen. Om budgeten är 2-4kkr så får du garanterat något som är bra.
Om du behöver en imorgon är det inte riktigt läge att göra det bästa möjliga inköpet....

Jag har en Bosch GSR 18 V-LI som jag är väldigt nöjd med. Kraft så det räcker gott och väl, trodde inte en batterimaskin kunde leverera så bra. Ska man jobba mycket/länge med den över huvudhöjd blir den snabbt tung, men det gäller väl alla 18V-voltare misstänker jag...

Toolab har den och 2st 4Ah batterier på kampanj för 2549, https://www.toolab.se/produkt/Bosch-GSR-18-V-LI-Borr-Skruvdragare-18V-2x40ah

Just Toolab tror jag du kommer tycka är värt att besöka om du inte varit där innnan, de har mycket maskiner inne som du kan klämma på och har bra rådgivning. Ligger i Västra Frölunda.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Toolab är ett bra tips, de säljer flera proffsmärken så du bör kunna hitta något där som passar dig och dina händer. Dessutom har de en kompetent serviceverkstad om det skulle behövas i framtiden.

//Ronnie

Känn på den. Handtaget, balans och vikt.

Många saker har idag alldeles för stora handtag med mjukt gummi (gäller allt från skruvdragare till barnvagnar).
Det kan kännas bra och lura många när man provar, men efter en stund väldigt jobbiga att hålla i (om man inte är född som basketspelare med olja i händerna).

H
Om du har företag / känner någon som har så har Ahlsell mycket bra priser denna veckan.

Endast 1795kr för Makita Combokit borrskruvdragare + slagskruvdragare DLX2014MJ

Köpte själv en C6BU2 för 795kr

Jo, det blir på firman såklart. Alla konsulter behöver väl en skruvdragare?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag gillar Hitachis skruvdragare, så om min nuvarande gick sönder skulle jag köpa en Hitachi DS18DSL.

Som alla andra säger: Kläm och känn vilka dragare som ligger bra i handen.
Själv har jag en Makita (vilken modell har jag glömt just nu) med ett par 3Ah batterier som fungerar klockrent. Ett starkt skäl till att jag valde Makita var att de har ett riktigt brett utbud at batterimaskiner. Det är fantastiskt smidigt att bara ha en batterityp att hålla ordning på oavsett om jag ska borra eller trimma gräs.

corre skrev:
Men jag vill hellre ha en 456 istället för 453, inte riktigt lika prisvärt längre.
[länk]
Jag tycker det är riktigt prisvärt.
Köpt samma maskiner men var för sig. Då kostade de 1200kr mer under kampanj på Toolab

• Gilla
corre
  • Laddar…
Till att börja med ska du fundera över om det är några särskilda funktioner du vill ha. Eftersom du redan har en borrmaskin, så skulle det vara självklart för mig att med en slagskruvdragare. Då har du minskat ner de där miljoner varianterna till 100 eller så 😉

Sedan tycker jag ljuset är viktigt. Att det finns och att lampan sitter nära chucken, inte nere vid batteriet. Jag har testat bägge och tyckte lampan nere vid batteriet funkade jättedåligt. Ljuset hamnar inte där man vill ha det i många fall. Särskilt så hamnar inte ljuset på arbetsområdet förrän du sätter maskinen ända intill. Med lampan nära chucken funkar det mer som en normal Ficklampa och ljuset hamnar på arbetsområdet bara du pekar på det, även från långt håll.

Sedan att det finns batteriindikator, helst på batteriet annars på maskinen.

Ett stort utbud av maskiner med samma batteri för framtida investeringar, kan också vara viktigt.

Själv har jag kört makita i ett antal år nu och är riktigt nöjd med dem.

Redigerat:
  • Gilla
parom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.