Byggahus.se
Mikael_L
mattiasp skrev:
OK, ni har övertygat mig om att minidragaren inte är lämplig som enda maskin.
TS, vänligen bortse från min rekommendation. När jag tänker efter så skulle jag inte vilja ha en minidragare som enda skruvdragare om jag bara fick ha en.
Det stora feltänket är ju det där med "en enda maskin", eller hur Mattias ? ;)

Den vettigare frågeställningen är väl om man klarar sig med två olika, eller måste ha uppåt 4 för att tillgodose alla behov? :cool:



Jag har (bara) 4 dragare idag, då jag skänkte bort en förrförra veckan. Två till ska bort snarast, då alla de tre äldre jag hade blev rätt onödiga då jag investerat i min Hitachi och nu den lilla Metabon.
Så nu kan jag snart investera i nya påhittade luckor i min arsenal. :D


ps, grattis till köpet, jag känner mig tämligen övertygad att du blir nöjd. :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag är oxå inne på polos linje. Har blåa Bosch idag men det blir Makitas 18v kombo kit till sommaren med skruvdragare och slagskruvdragare.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Perfekt då orkar den dra karmskruv med.. Tror det hade blivit tungt med en 10.8v maskin faktiskt. Du kommer troligtvis bli väldigt nöjd med maskinen! :) Tror du gjort ett bra val!
 
Jag ska skruva ett par hundra 6x160mm skruvar så det får bli med slag annars hade det gått åt en 3-4 bits paket :)
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Karmskruv är en sak som ej funkar med en fjuttig 10.8.
Dels klarar 10mm chucken ej verktyget, och så går det nog på gränsen till för trögt. Man lär åtminstone inte kunna dra så många innan batteritorsk.

Hålsågar är nog också en begränsning för 10.8-voltarna.


Men dessa arbetsmoment är å andra sidan inget vardagsgöra för en hemmafixande privatperson.
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Min nya Hilti SFC-144 brann efter ett par doshål i OSB så en stackars 10,8 överlever nog endast gips :)
 
P
kan ge ett litet köpråd.. Hiltis nya 12v skruvdragare kanske är utav intresse?

https://www.hilti.se/12v

skadad som man är så lär man äga någon av dessa inom en snar framtid :confused:
 
  • Gilla
tacho och 1 till
  • Laddar…
De små Hiltimaskinerna såg ju väldigt trevliga ut. Du får återkomma med en recension, pleqtiz!
 
Varför skulle man inte kunna klara sig på bara en 10,8v-maskin?Jag har två och har inte gått bet på någon arbetsuppgift än.
 
1337 skrev:
Varför skulle man inte kunna klara sig på bara en 10,8v-maskin?Jag har två och har inte gått bet på någon arbetsuppgift än.
Gör man inga krävande jobb så duger en 10,8v bra
 
Kolade priser. Dom där Hiltimaskinerna var inte billiga ...
Ökar ju ha-begäret.
 
Polos skrev:
Gör man inga krävande jobb så duger en 10,8v bra
Vad är krävande jobb? Jag trodde i min enfald att det var just det mina maskiner hade fått utföra (bland annat). T ex karmskruv/hylsor, dosfräsar, hålsågning för ventilation, blanda spackel och betong, 170x8mm-skruv etc.
 
Jag har en Hitatchi 14,4v- 1,5Ah som varit med i 5-6 år...helt grym är den, lite klen batteritid vid läggning av trall, använde en Makita 10,8 för att förborra och 14,4 till att mata på skruv och dra fast reglar/kortlingar.mm och en Dewalt dragare med slagfunktion för att dra fast långa betongskruv genom bärlinorna i vägg.mm hade garanterat köpt en rejäl kvalitetsmaskin på 14,4 - 18V med 3-5A...
 
Jag har haft en Blå Bosch 18V 1,3Ah i 4år. Den kostade runt 1600 och hade3 års garanti. Den är väll lagom till lite småpill hemma.
 
Makitas 10,8 volts combo kit, är trevliga små maskiner. Använder dem till att skruva ihop Ikeamöbler mm. Skulle aldrig använda dem till ett altanbygge, alldeles för klena & långsamma. Men som komplement är de kanon för att spara lite bits/borrbyten.
 
  • Gilla
Marre666 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.