Byggahus.se
Mitt i husrenoveringen så har min gamla black n decker skruvdragare gett upp. Laddar ej längre.

Behöver väl köpa en ny och tänkte inte ge mer än 2000. Användningsområdet blir väl trädäcksbygge och diverse hemrenovering, uppsättning av hyllor och lite borrning.

Vad ska jag välja och vad ska jag hålla mig borta från? Någon som känner till någon aktuell kampanj?

Lokala handlaren har i veckan kampanj på en Hitachi DS18DSAL för 1695kr. Prisvärt?

Tack på förhand
 
Y
Hitachi vet jag inget om.

Men om man ska använda den mycket så vill jag flagga för att man känner hur den är i handen.

Köpte nya Boschen som både var ocentrerad i chucken och obekväm, returnerade den och köpte Makita som kändes rätt i min hand.
 
M
Jag har Hitachi DS14DBL som är 14-volt och kolborstfri, mycket nöjd med den. Tål mycket stryk och är stark som en 18-voltare. Den hitachin som säljs ut är nog ungefär 738 ggr bättre än glapp&läcker. Passar utformningen dig så blir du nog nöjd...
 
Jag skulle rekommendera ett kit med en skruvdragare och en slagskruvdragare från Makita gärna 18v. Kör denna kombon på jobbet och det är helskönt att ha en maskin att förborra med och slagskruvdragaren sparar handleden när du drar i skruv, dessutom går det fortare att dra i skruv med den. Jag upplever att Makita är bland dom starkare maskinerna, körde panasonic på jobbet tidigare.
 
Yrrol skrev:
Köpte nya Boschen som både var ocentrerad i chucken och obekväm, returnerade den och köpte Makita som kändes rätt i min hand.
Då måste du ha en fått en måndagsex. har själv 6st olika Bosch blå dragare. Aldrig nåt problem med de. Den bästa dragare jag har i min låda är nog GDX 18 V-EC.
 
Hitachi kommer passa perfekt om du har små händer. Priset verkar helt ok men antar att det bara är 1,5ah batterier. Skulle själv inte köpt ny dragare med mindre än 2st 3ah
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hej tack för alla svar.
Den aktuella levereras med 2st 2.0Ah batterier samt bits o väska. Priset verkar mycket bra om man jämför med nätet där den är betydligt dyrare. Ska nog åka och känna på den. Hoppas det är bra grejer. Finna ju många hitachi modeller och vad som är unikt för denna ds18dsal vet jag inte riktigt.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Jag köpte ett Li-ion batteri till min gamla firestorm 14,4v...laddas med en "mobilladdare" och funkar nu klockrent som komplement till mina makita... ;)

Tråksvar #2
 
Mikael_L
plan-g skrev:
Mitt i husrenoveringen så har min gamla black n decker skruvdragare gett upp. Laddar ej längre.

Behöver väl köpa en ny och tänkte inte ge mer än 2000. Användningsområdet blir väl trädäcksbygge och diverse hemrenovering, uppsättning av hyllor och lite borrning.

Vad ska jag välja och vad ska jag hålla mig borta från? Någon som känner till någon aktuell kampanj?

Lokala handlaren har i veckan kampanj på en Hitachi DS18DSAL för 1695kr. Prisvärt?

Tack på förhand
XL-bygg va?
Den Hitachin är kanon. Ett rekommenderat köp. Jag har samma fast i 14V (och 1,5Ah batterier), varit sjukt nöjd hela tiden.
Åk och känn om du tycker den ligger skönt i handen. Jag gillar väldigt att handgreppet inte är så grovt, inte för att jag har små händer utan bara för att det är det jag gillar.
Kan dock hända att du inte gillar det. :)

Men jag skulle köpt den maskinen om min 14-voltare pajade igår. :cool:
(Men det är väl "tyvärr" flera år kvar innan jag kört slut på den...)
 
Redigerat:
Hade jag köpt nytt idag så undrar jag om jag inte hade satsat på Makita LXT. Jag jämförde deras skruvdragare med min egen blå bosch och tyckte att Makitan kändes behagligare. Dessutom ligger Makita hyfsat bra i pris och utbudet av prylar med samma batteri är jättestort. Finns också en stor andrahandsmarknad för Makita LXT-prylar.
 
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
pelpet skrev:
Hade jag köpt nytt idag så undrar jag om jag inte hade satsat på Makita LXT. Jag jämförde deras skruvdragare med min egen blå bosch och tyckte att Makitan kändes behagligare. Dessutom ligger Makita hyfsat bra i pris och utbudet av prylar med samma batteri är jättestort. Finns också en stor andrahandsmarknad för Makita LXT-prylar.
Har man ett systemtänk (ev framtida) så är det nog rätt att fundera så.
Jag som aldrig varit direkt intresserad av någon annan batterimaskin än skruvdragare tänker inte i de banorna. Är tanken att i framtiden även ha andra batterimaskiner så bör man väl välja utifrån tillverkarens hela maskinutbud av intressanta maskiner med samma batteri.
 
OM jag personligen skulle köpa ny idag skulle valet stå mellan Makita, DeWalt eller Milwaukee.

Hitachi är helt ok, men jag gillar inte känslan i deras batterier. Känns glappiga och plastiga.

Blåa Bosch har tyvärr helt fallit bort för mig. Har en som jag är jättenöjd med, men Bosch har slutat med bytbara chuckar. Så på den jag har sitter chucken och växellådan ihop.

Fruktansvärt korkat, så en kostnad på 900:- om man skall byta chuck.
 
Kom de inte precis med en variant med bytbara chuckar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.