Hej, jag klurar på att skaffa mig två nya batteridrivna skruvdragare då mina nuvarande börjar ge upp. Det finns ju även mer kraftfulla sådana, så kallade ”slagskruvdragare”.
Går en sån mer kraftfull maskin att använda som en ”vanlig” skruvdragare? Att ha två stycken skruvdragare är ju trevligt, exempelvis en som man borrar med och en som man drar i skruv med sen och slippa byta mellan borr och skruvbits.
Och en mer kraftfull maskin kunde ju vara intressant om man någon gång ska bygga något rejält, exempelvis en carport. Men går en sån slagskruvdragare att använda för lite mer ”delikata” uppgifter som att borra med och dra i klenare skruv med? Finns det exempelvis chuckar att sätta på en sån maskin?
Cheers!
Rikard
PS Det är Bosch GDR 18V-210C och GSR 18V-55 som jag kikar på just nu…
Går en sån mer kraftfull maskin att använda som en ”vanlig” skruvdragare? Att ha två stycken skruvdragare är ju trevligt, exempelvis en som man borrar med och en som man drar i skruv med sen och slippa byta mellan borr och skruvbits.
Och en mer kraftfull maskin kunde ju vara intressant om man någon gång ska bygga något rejält, exempelvis en carport. Men går en sån slagskruvdragare att använda för lite mer ”delikata” uppgifter som att borra med och dra i klenare skruv med? Finns det exempelvis chuckar att sätta på en sån maskin?
Cheers!
Rikard
PS Det är Bosch GDR 18V-210C och GSR 18V-55 som jag kikar på just nu…
Så länge det går att stänga av slagfunktionen samt helst också reglera varvtal och vridmoment så.
Dock har slagfunktionen en obehaglig vana att fastna i påkopplat läge efter ett tag, men testa gärna.
Dock har slagfunktionen en obehaglig vana att fastna i påkopplat läge efter ett tag, men testa gärna.
Om du tittar på Boschs FC-maskiner så har de utbytbara chuckar för olika ändamål.
Jag har slutat använda slagskruvdragare då de för sånt oväsen. Undantaget min lilla 12v för mindre skruv.
Köpte nyligen en GSB 18V-90 som jag tycker funkar bra. Kickback Control sparar handlederna.
Jag har slutat använda slagskruvdragare då de för sånt oväsen. Undantaget min lilla 12v för mindre skruv.
Köpte nyligen en GSB 18V-90 som jag tycker funkar bra. Kickback Control sparar handlederna.
Slagskruvdragaren går att använda till i princip all skruvning. Slaget behöver man inte slå av (kan man ens det?).
Någon chuck behöver man inte eftersom man bara kör med bits i maskinen. Ska man använda något annat är det en vanlig borrskruvdragare utan slag man använder.
Någon chuck behöver man inte eftersom man bara kör med bits i maskinen. Ska man använda något annat är det en vanlig borrskruvdragare utan slag man använder.
Köpte en slagskruvdragare som såldes ihop med en borrmaskin. Den överträffade mina förväntningar... men inte att skruva i utan att lossa spårskruvar...
Kunde enkelt lossa en spårskruv som suttit på en segelbåtsbom i ca 40 år...
Även lossat gamla spårskruvar som höll gångjärnen på utsidan av gamla vedboddörrar...
Jag gissar att de skruvarna hade suttit 70-80 år på dörrarna...
Några av skruvarna var dock sönderkorroderad...
Enda nackdelen är att man måste ha längre bits på min maskin.
Kunde enkelt lossa en spårskruv som suttit på en segelbåtsbom i ca 40 år...
Även lossat gamla spårskruvar som höll gångjärnen på utsidan av gamla vedboddörrar...
Jag gissar att de skruvarna hade suttit 70-80 år på dörrarna...
Några av skruvarna var dock sönderkorroderad...
Enda nackdelen är att man måste ha längre bits på min maskin.
Jag har samma fundering som dig ts. Jag har en bra borrskruvdragare av hitachi och skulle vilja ha en till maskin för att kunna borra och skruva samtidigt. Jag har dock landat i att jag egentligen bara ska ha en till borrskruvdragare? Jag har inte riktigt fattat vitsen med slagskruvdragaren eftersom jag kan ju dra i rejäla träskruv redan med borrskruvdragaren....??
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag köpte slagskruvdragare alldeles för sent. Kom över en Hikoki WH36DB i vintras och den är nu mitt förstahandsval för mesta skruvninigen.
Slagskruvdragaren är mildare mot handleden. Den är kompakt och kraftfull. Kan ställas in för hur tungt arbete som ska göras. Slipper tappa bits som från en skruvchuck. Ger precision på slutet av indraget genom knacket istället för momentinställning som är för oprecis när trä varierar i hårdhet.
Slagskruvdragaren är mildare mot handleden. Den är kompakt och kraftfull. Kan ställas in för hur tungt arbete som ska göras. Slipper tappa bits som från en skruvchuck. Ger precision på slutet av indraget genom knacket istället för momentinställning som är för oprecis när trä varierar i hårdhet.
Ok, beställt en slagskruvdragare.BigR skrev:
Jag köpte slagskruvdragare alldeles för sent. Kom över en Hikoki WH36DB i vintras och den är nu mitt förstahandsval för mesta skruvninigen.
För mig är det tvärtom, Bosch passar mig som handen i handsken medan Makita känns helt fel. Det är dock anekdotiskt.S Sernando skrev:
Vad som är faktum är dock att Boschs slagskruvare är fruktansvärt högljudda, Dewalt och Milwaukee är knäpptysta i jämförelse. Jag kan inte använda min utan hörselkåpor.
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer