Varför inte 12v maskiner som du skuvar isär oxh drar en sladd till ett bilbatteri? Istället för 3Ah så får du kanske 60Ah. Det borde du kunna såga ich skruva lite med.
Tänker 12v cirkelsåg och sånt. Borde man kunna hitta billigt med kassa batterier ;)

Du kan ju ha en sladd på 10m om du så önskar.

Gjorde så med en gammal billig skruvdragare med kass batteri. Fungerade bra. Den klarade dock inte att köras konstant i flera timmar för att polera fälgar ;)

Så har du en massa bilbatterier så ska du säkert klara dig länge. Så kan du bara montera dem i bilen när de börjar ta slut och åka och handla... eller ladda dem hemma ;)

pär h skrev:
Du har inte möjligheten prefabricera delarna någon annanstans och sedan bara montera.

Alla förslag förslagen är elektriska förutom Mattiasp och jag röstar på det
Mycket går faktiskt att spika. Och väljer man typ klippspik så sitter det som bara f..

Och angående att handsåga har man bara rät typ av handsåg så är det inte alls så jobbigt. Och för lite mera fin snickeri så är en gerlåda typ Nobex helt suveränt. Men vist fina/bra handverktyg är inte heller billiga, fast dom håller å andra sidan hela livet ut.

Det är otroligt tillfredsställande att göra något med bara handverktyg ger en mera genuin känsla för det man gjort. Och du skrev att det är ett torp utan el och bara det ger ju en fantastisk känsla så fram för mera handverktyg.:)

Pär
som har massor av handverktyg och massor av elektriska fast det sist nämnda används mera i jobbet.
Måste bara lägga in den här sågen jag hittade i den gamla snickarboden i släktens gamla sommarstuga.
1374309892028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1374309909840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vem säger att man måste ha motorsåg med långa svärd? :D

Det var en märklig kurva på bladet och väldigt stort utrymme för händerna.
Vinkeln på tänderna ser ut som om det skulle vara en klyv fast dom ser väldigt aggressiva ut. Kanske någon militär såg med tanke på stämpeln och då kan den väl en såg se ut hur som helst. Annars skulle det kunna vara en is såg. Cool var den i alla fall.
Pär

Den kallas för timmersåg tydligen, användes att ta ner grova träd innan motorsågar fanns.

Hittade på nå smidda båtshakar och handborrar och lite annat smått. Det är kul att se vilket jobb nån har lagt ner på verktygen...

Jag undrar om det verkligen är en timmersåg.
Jag är verkligen ingen såg expert men den verkar vara hyfsat nytillverkad, Ja menar den är nog alla fall tillverkad medans det finns motorsågar kanske 60 talet. Handtaget är i alla fall plywood och väldigt enkel i sitt utförande/design. Och så gjorde dom nog inte innan det fans motorsågar. Skulle kanske kunna vara en kopia av gammal såg men gissar inte på det.

Jag tittade närmare på vinkeln på tänderna. Förstorade bilden så gott det gick. Det verkar som den främre delen har tänderna i en kap vinkel. Och den långa biten verkar vad jag kan se vara för att klyva med tanke på tändernas vinkel. Och för att klyva vill man gärna ha längre såg då det är otroligt tidskrävande och tungt. Så varje tag blir så efektivt som möjligt. Så med nya ögon så gissar jag på en militär kombisåg?

Pär

Redigerat:
Varför inte en vanlig kap/ger på säg max 1,2 kW, en matchande inverter och ett bilbatteri som du laddar hemma? En kap/ger drar ju inte så mycket energi eftersom den används i korta stötar. Och ett skruvdragarbatteri på 3Ah kan du ju ladda 20 ggr med ett billigt 60 Ah bilbatteri (minus förluster)

Har du tänkt dig att ha ett 12v-system i stugan? Isåfall kanske det är bäst att börja i den ändan.

Kanske räcker det med ett fritidsbatteri, de är ju billigare än bilbatterier men klarar inte stora strömmar. Jag vet inte om det räcker till en kap/ger.

En sån motor drar minst 1.5 kanske 2ggr strömen i starten. Kombinerat med en mjukstart kanske det går.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.