Moderator> Flytta tråden till annan plats om jag har lagt denna fel... :confused:

Jag är "hobbysnickare" och ska bygga ett stort trädäck och stort plank samt bygga 2 st garage (ett till mig själv och ett till en arbetskamrat). Behöver som så många andra tips i "skruvdragar-djungeln"...

Ska jag köpa;

Makita BDF343SHE 14.4 V, 2x1.3 Ah. 1839 SEK på (www.verkter.se)

eller

DeWalt DCD730C2, 14.4 V, 2x 1.5 Ah. 1844 SEK på (www.toolab.se)

andra tips / förslag / kommentarer mottages tacksamt...

Personligen kör ja de mesta i Dewalt, förutom cirkelsåg, utgick från vilken skruvdragare som kändes bäst i handen, har aldrig varit missnöjd med valet, så åk runt och kläm på grejerna, den som känns bäst kör du på!

tips ! har du tittat på panasonics dragare? De är riktigt fina grejer

Om du ska dra så mycket skruv kanske du ska fundera på en skruvautomat också, alternativt två dragare. Det är väldigt skönt att kunna ha borr i ena och bit i andra när man jobbar, och inte behöva swappa hela tiden.

Vad är budgeten?
Om man bara går efter dina länktips på 14,4v hade jag nog satsat på denna Hitachi från Toolab för 2099kr...
Annars är ju slagdragare att föredra med så mycket skruvande....

Budgeten ligger kring 2000 så 2099 är ok :-)

Hur är Hitachi som märke, jämförbart med Dewalt och Makita (- jag är väl införstådd med att "smaken är som baken")?

Vad är fördelen med en slagdragare? Har aldrig använt en sådan.

I jämförelse med dom två maskiner du länkat till, så är nog Hitachin minst ett snäpp bättre....om inte annat så för sina 2,0Ah batterier (i just detta paket)....vikten är ju densamma..sen har väl just DSAL-modellen fått mycket beröm i diverse trådar här på forumet.....

Slagdragare har betydligt högre vridmoment...min Makita (BTD146 18v) drar 160nm, dom är kompakta, och man skruvar utan att det "rycker" i handlederna, dvs du kan dra grov skruv utan att kila fast maskinen mellan knäna..;)

M
ett litet tips: kolla prishammeren.dk

jag kirrade borrskruvdragare och slagskruvdragare där, allt funkade bra!

marcusberg skrev:
Ok tack! Ska fundera lite och sedan bestämma mig...

Andra kommentarer / tips / idéer?

Edit2: Hittade precis denna... [länk]

Kommentarer?
Vi kör med sådana Metabo maskiner på vårat lager/montering, så jag har stått med en sån maskin i en vecka nu...en i mitt tycke smidig historia, lätt och bra balanserad fast med något klent batteri...(dessutom är våra batterier lite gamla, så det gick åt några byten på en dag)...nackdelen är väl att den är något klen i momentläge... och då kör man i "borrläget" så det knycker till ordentligt i handleden när det tar stopp, vilket är otrevligt i längden.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.