Nu har Black & Decker tackat för sig efter 5 års tjänstgörning.
Har kollat runt och hittat nedanstående som jag tycker verkar intressanta.
Önskar lite åsikter om dessa
Beijers
De Walt
http://www.beijerbygg.se/webapp/wcs/stores/servlet/privat/skruvdragare-dcd771c2
Blå Bosch
http://www.beijerbygg.se/store/privat/maskiner/skruvdragare---borrmaskiner/borrmaskin---skruvdragare/skruvdragare-gsr-18v-li-dy-900218781

Netonnet
Hitachi
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/verktyg/borraochskruva/hitachi-ds18dsfl2x15ah/200566.8714/
Black&Decker
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/verktyg/borraochskruva/blackdecker-egbl188kb/191065.8714/
mest för att jag har tre bra batterier som passar denna.

Bauhaus
http://www.bauhaus.se/skruvdragare-bosch-toolbox-psr-1800-li-2-compact.html
men just nu förbannad på bauhaus då dom lyckats slarva bort en order som jag lade 26/3, så nu minst 3 v väntan.

När jag kollar på en maskin värderar jag Ah högt. Skulle aldrig (igen) köpa en maskin under 3,0 Ah, inte ens för hemmabruk. Så jag kan inte peka ut någon av dina förslag som bättre eller sämre om du nu inte redan hade batterier som passade någon maskin. Då borde den väl rimligtvis ha förtur :)

När du är uppe i de här prisklasserna så är alla skruvdragare "bra nog". Det som skiljer är hur stora batterier du får och hur bra de ligger i din hand. Mitt tips är därför att du åker till ett varuhus och klämmer och känner på de olika alternativen för att se vilken som du tycker är bekvämast att hålla i och väljer den.

Om man tycker om batteridrivna prylar så är ett lite annat angreppssätt att titta på vilka andra verktyg som man kan kombinera med samma batteri. När det gäller bra utbud på batteridrivna prylar så är väl Makita bäst. Jag själv valde just Makita för ett par år sedan av det skälet. När man redan äger ett par batterier så är det förhållandevis billigt att löpa "nakna" maskiner utan batteri och laddare. Bara ett tips...

Goteborg skrev:
När jag kollar på en maskin värderar jag Ah högt. Skulle aldrig (igen) köpa en maskin under 3,0 Ah, inte ens för hemmabruk. Så jag kan inte peka ut någon av dina förslag som bättre eller sämre om du nu inte redan hade batterier som passade någon maskin. Då borde den väl rimligtvis ha förtur :)
Jag är av motsatt uppfattning. Har 3,0 Ah (förvisso gamla tunga nimh) batteri idag och till nästa maskin kommer det att bli betydligt mindre Ah, för att spara vikt. Det går snabbt att ladda o byta batteri. Hade jag jobbat utan tillgång till ström hade jag resonerat annorlunda såklart.

S
Daniel_N skrev:
Jag är av motsatt uppfattning. Har 3,0 Ah (förvisso gamla tunga nimh) batteri idag och till nästa maskin kommer det att bli betydligt mindre Ah, för att spara vikt. Det går snabbt att ladda o byta batteri. Hade jag jobbat utan tillgång till ström hade jag resonerat annorlunda såklart.
är ju skillnad på hur man använder maskinerna.
montage maskiner skall en del ha.
medans en del behöver lite grövre maskiner

Jag håller med om fördelen med lätta batterier. Fick 4 Ah-batterier till min senaste dragare, men kompletterade omgående med 1,5 Ah. Mycket smidigare, och att ladda lite oftare gör mig inget. Vid tunga jobb kan man ju fortfarande byta till de större.

ylletröja skrev:
Igår bar jag hem en sådan bosh du länkat till på bauhaus, men lämnade tillbaka den idag då jag hittade en snarlik bosh, med lite större batteri (2Ah), billigare på nätet. [länk]
Med den får man ingen fin väska som på bauhaus, men jag prioriterar det större batteriet.

Den är ju grön? Blått alla dagar i veckan. Jag kan inte bosch namnstandard riktigt men dom som heter med "2" som den gröna brukar vara lite enklare i utförandet (Och det gäller även blåa maskiner, jag har en själv köpt på ica av alla ställen).

SBH skrev:
är ju skillnad på hur man använder maskinerna.
montage maskiner skall en del ha.
medans en del behöver lite grövre maskiner
Fast maskinen blir ju inte starkare med fler Ah.

S
Daniel_N skrev:
Fast maskinen blir ju inte starkare med fler Ah.
nä. se det så här.
hemma och sådana som jobbar på verkstad/snickeri skulle klara sig på ett mindre ah
sen hantverkare skulle behöva ett högre, för dom vill inte avbryta å ladda så ofta.
sen är ju alla jobb olika

Jag har både 5,0 och 2,0 Ah batterier till Makita. Använder 2,0 Ah på slagskruvdragaren nu när den ändå är så lätt så vill man gärna att den ska bli lättare när man pysslar med småsaker.
5,0 Ah använder jag till större skruvdragare som ändå väger en del. Man märker knappt om det sitter en 5,0 eller 2,0 på den. Sen är ju övriga maskiner inte kompatibla med 2,0 Ah, man kan ju alltid ta bort spärren men jag tror inte 2,0 Ah mår bra i t.ex. en vinkelslip.
Så vad som är bäst beror ju lite på vad för maskiner man har.

Johan_A_M
MathiasS skrev:
Jag kan inte bosch namnstandard riktigt men dom som heter med "2" som den gröna brukar vara lite enklare i utförandet (Och det gäller även blåa maskiner, jag har en själv köpt på ica av alla ställen).
Tack, det var bra info som jag inte hade en aning om! Står inför en husrenovering och tänkte köpa två blåa Bosch borr/dragare, en liten 10,8 (Hx) och en kraftig 18. Hade kikat lite på VE-2-Li från Tyskland men när jag kände på den på XL Bygg var den ju alldeles för stor och klumpig för mina mindre amatörhänder. Blir nog en V-EC istället.

Ps. Ursäkta TS att jag nästan kapade din tråd!

Redigerat:
Den blåa Boschen som du länkar till hos Beijer har jag själv. Mycket nöjd med den. Har visserligen 3Ah till min men jag hade samma maskin fast 14,4V innan med de mindre batterierna och om jag inte uteslutande borrade stora hål så han jag aldrig köra slut på ett batteri innan det andra var fulladdat igen. Nu har jag även en tigersåg och den är ganska bra på att förbruka batterier men så länge man kör skruvdragare så räcker små batterier väldigt långt är min uppfattning.

nikasp
Jag gillar också den blåa Boschen, ville att den är lätt, proffsmaskin och ett grepp som passar min hand. Haft den ett par år nu och ska snart få bekänna färg efter lägenhetsboende (köpt både torp och hus).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.