Det är lätt att skena iväg och satsa på värsta prylen när man ska köpa prylar men någonstans där bak så talar förnuftet med en med :)

Jag har idag en extremt kass skruvdragare från Clas som gjort sitt och ska skaffa ny. Mitt behov hittils och framöver är småfix. Borra några hål där, bygga vedskjul där, en trapp där osv. Alltså hobby.

Klarar man sig då bra på de små 10-voltarna tex AEG som brukar kastas iväg för dryga 1000-lappen eller ska gå upp lite till tex en blå Bosch GSR 14.4 som säljs ut nu för 1500kr hos Beijer?

Man vill ju inte bära på mer än nödvändigt men vill ju heller inte springa och ladda efter 50 skruv.. Inte så insatt. De små kanske pallar 100-tals skruv per laddning med så jag bara ska gå på minsta bästa för pengarna? :rolleyes:

Jag bygger ganska mycket. Väldigt mycket ute, odlingslådor, långa staket, altaner, möbler osv. Blev här på forumet rekomenderad en bosch 10.8 kit med en vanlig skruvdragare och en impactern. Båda dessa räcker gott till vad jag håller på med. Batterierna går åt snabbt, så man behöver minst 2, gärna 3. När jag drar i längre skruv, säg 80mm, så räcker ett batteri till kanske 50-70skruv.
Dessa dragarna (10.8v vilket bra märke som helst) är lätta, kompakta och smidiga. Ganska starka, men den stora bristen tycker jag är just batterierna. De behöver bytas ofta. Kan man leva med lite springande till laddningstationen så fungerar de bra. Annars så bör man gå upp till 14.4v. Många anser att 14.4v kanske är den bästa avvägningen mellan styrka/vikt/batteritid.

Nu funderar jag på att skaffa en kraftigare dragare. Troligen blir det då en 18v, annars känns steget för litet. Men egentligen, om sanningen ska fram, så hade jag kanske skaffat ett bra sett med 14.4v dragare direkt. Så hade jag sluppit att ha flera olika dragare.

Den boschen på Beijer har jag sneglat lite åt själv. Bra pris på en bra pjäs. Går att få tag på något billigare i uk, men med frakten blir det dyrare.

Mvh

Stefan

Många gillar 10 voltarn, jag med men tycker någonstans att den är ett komplement till en maskinpark. Satsat på boshen du spanat in, så kan du dra lite längre skruv den dagen det är dax.

Mikael_L
Du nosar på en bra idé.

Den mest universella maskinen, där en maskin passar till så mycket som möjligt, tycker jag är antingen 10,8V eller 14V.
Och då kan man kanske företrädesvis gå på en 10,8 om man tror att lite oftare kommer föredra ett litet format på dragaren, så den kommer åt så ofta som möjligt, eller välja 14V om man tror att man ofta drar tunga grova skruvar osv.

Jag tycker att det i princip gäller den avvägningen - litenhet vs kraft och uthållighet.

Och även om man väljer 14voltare så finns det ändå de som är trevligt små.
T.ex. den Hitachi DS14DSAL jag själv har har bara 196mm kort motorkropp, så det är (förutom längd på handtaget och sen batteriet) inte så väldigt mycket som skiljer mot en 10V maskin.
Och den väger trevliga 1,4 kg.

Jag tycker egentligen inte att du ska välja med plånboken. Du verkar sikta på att köpa en bra maskin med tanke på att den ska hålla en massa år. En 5-hundring hit eller dit är egentligen inte något att orda om då.

Mina tankar om storlek/vikt vs styrka gäller alltså proffsmaskiner. Går man ner i billighets-segmentet så hittar man plötsligt många maskiner med dåliga och/eller ålderdomliga motorer, accar av tveksam kvalla osv. Så där går det plötsligt att hitta 18V som är svagare och har sämre uthållighet än 10,8-voltare. Och det är ofta lite svårt att avgöra kvalitén innan man börjat använda den.

Om man vill ha en skruvdragare som orkar med dom flesta vanliga skruvstorlekarna så tycker jag nog att en 14,4v modell passar bäst.
Bosch GSR14,4-2Li och Hitachi DS14DSAL är mina favoriter bland dom billigare proffsmaskinerna, Hitachin är riktigt bra.

AEG:s 10,8v är bra men om man drar t.ex 5x100 skruv så orkar den inte försänka dom riktigt så mycket som man vill.
Dom bästa 10,8v skruvdragarna jag vet är Hitachis och dewalt.
Gemensamt för alla märken är dock att man får ladda batterierna ofta då dom snabbt tar slut.

Men som sagt, 14,4v är mest allround i mitt tycke.

Redigerat:
Tack för feedback. Pyser ner och kollar om de har några Bosch kvar på Beijer.

Kollat lite nogare. Det finns ju iallafall 3st av den blå Bosch GSB där den Beijer nu säljer för 1500kr är den klenaste. Är det fortfarande ett bra köp?

Denna kränger Beijer just nu för 1500kr. 38Nm..1.3Ah.. Då är ju den gröna starkare för mindre peng och klarar större borr (enligt spec).
Blå
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...lagborr-skruvdragare-bosch-gsb-14-4-2-li.html
Grön
http://www.toolab.se/product/PSR-14-LI-2-Bosch-Borr-Skruvdragare-2-Batt

Sen finns det även dessa med högre moment, mer umph i batterierna osv..
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...lagborr-skruvdragare-bosch-gsb-14-4-v-li.html
http://www.proffsmagasinet.se/slagborr/slagborrmaskin-skruvdragare-bosch-gsb-14-4-ve2-li.html

Redigerat:
Mikael_L
Bricco skrev:
blå Bosch GSR 14.4 som säljs ut nu för 1500kr hos Beijer?
Är det denna Beijer kränger för 1500:-?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71411

Så ser det inte så tokigt ut. Liten lätt, dock endast 10mm chuck, inte jättestark, men räcker nog bra för hemmafixaren.
Jag tycker inte den är värd ord. pris på 2500:-, men för 1500:- skulle jag kunnat tänka mig att slå till om jag behövde en skruvdragare idag.

Redigerat:
Ve2:n är ju fräsig men den är väldigt tung.

Även om du inte behöver slagborrsfunktionen så tycker jag nog att Beijers bosch är bättre än dom andra du länkar till.

Inte störst eller starkast men trevligast. :)

Edit: aha, det var en GSR14,4-2li beijer hade, spring och köp!

Mikael_L skrev:
Är det denna?
[länk]

Så ser det inte så tokigt ut. Liten lätt, dock endast 10mm chuck, inte jättestark, men räcker nog bra för hemmafixaren.
Jag tycker inte den är värd ord. pris på 2500:-, men för 1500:- skulle jag kunnat tänka mig att slå till om jag behövde en skruvdragare idag.
Yes det är den som de säljer för 1485kr nu. Men den gröna är ju bättre.. på papperet för ungefär samma pris.

Mikael_L
Men den gröna är nog inte bättre.
Grön är Bosch enklare serie, och den blå proffs-serien.
Du kan nog räkna med att det mesta osynliga saker är lite sämre.
Sämre motor, sämre lagringar, sämre batterier, sämre växellåda är några saker som kan vara fallet. Någonstans måste man skära i produktionskostnaden för att kunna sälja billigare.

Dom gröna har i princip alltid mycket långsammare laddare. Min gröna bosch tar dryga tre timmar att ladda, det kan minst sagt vara rätt drygt när man har något som ska göras. :x

Bricco skrev:
Yes det är den som de säljer för 1485kr nu. Men den gröna är ju bättre.. på papperet för ungefär samma pris.
Kort sagt så:

Grön bosch= värdelöst skräp

Blå bosch= Bra

Mikael_L
http://www.toolab.se/produkt/DS14DSAL-Hitachi-Borrmaskin-144V-15Ah
En bra maskin, som även har 13mm chuck och lite starkare mjukt moment, har jag för mig.

skalman1 skrev:
Kort sagt så:
Grön bosch= värdelöst skräp
Jag håller inte med. Jag har en grön bosch och den är rätt bra faktiskt.
Men vad som hänt sedan jag köpte den är att instegsmodellerna i proffssegmentet har prismässigt sjunkit så att mellansegmentet (som jag vill kalla grön bosch segment) nästan inte har något berättigande längre.
Och troligen beror det till viss del på att tillverkarna har sålt sin själ och börjat glida lite på kvalitetskraven på instegmodellserien i sina proffssegment. :eek: skulle jag tro ...

Slut i mina närmsta butiker :( Kanske lockvara bara.. Får kolla vidare. 2500kr för densamma blir lite i överkant för mina behov.

Mikael_L skrev:
[länk]
En bra maskin, som även har 13mm chuck och lite starkare mjukt moment, har jag för mig.

Jag håller inte med. Jag har en grön bosch och den är rätt bra faktiskt.
Men vad som hänt sedan jag köpte den är att instegsmodellerna i proffssegmentet har prismässigt sjunkit så att mellansegmentet (som jag vill kalla grön bosch segment) nästan inte har något berättigande längre.
Och troligen beror det till viss del på att tillverkarna har sålt sin själ och börjat glida lite på kvalitetskraven på instegmodellserien i sina proffssegment. :eek: skulle jag tro ...
Nåja, jag kanske överderv en smula. :p

Men jag tycker att grön bosch är riktigt kassa, och prisskillnaden mot blå är ofta för liten för att det ska vara vettigt att välja en grön.

Bricco:
Om du inte har bråttom att få tag på en maskin så kan det ju löna sig att vänta in ett bra erbjudande (där dom faktiskt har maskinerna i butiken).

Eller köpa från ett annat land.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.