5 575 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Skruvdragare, 1 stor eller 2 små?
Att inte en 10,8V skulle räcka till att skruva trall o beslag till en altan är en ren myt.
Däremot kan den få lite jobbigt med 90mm franska skruvar utan förborrning.
Att skaffa sig en dyr o klumpig 18V och ha som allt-i-allo känns overkill.
Smidigare med ett 10,8V kit. (dragare o slagskruvdragare)
Främsta argumentet och som jag åxå köper är att man behöver en maskin som kan dra karmskruv o hålsåga.
För en hemmapulare som hålsågar i gips var 3e år så räcker 10.8V lååååååååååångt.
För karmskruvning som sker ung lika ofta så får man väl köra med 10.8V så långt det går o dra dom sista 2 cm med en vanlig karmskruvdrargare på samma sätt som folk alltid har gjort.
därför menar jag att enda anledningen för att skaffa en Ueberstark 18V dragare är att man hålsågar i massivträ mycket eller att man ska byta samtliga fönster i kåken.
Däremot kan den få lite jobbigt med 90mm franska skruvar utan förborrning.
Att skaffa sig en dyr o klumpig 18V och ha som allt-i-allo känns overkill.
Smidigare med ett 10,8V kit. (dragare o slagskruvdragare)
Främsta argumentet och som jag åxå köper är att man behöver en maskin som kan dra karmskruv o hålsåga.
För en hemmapulare som hålsågar i gips var 3e år så räcker 10.8V lååååååååååångt.
För karmskruvning som sker ung lika ofta så får man väl köra med 10.8V så långt det går o dra dom sista 2 cm med en vanlig karmskruvdrargare på samma sätt som folk alltid har gjort.
därför menar jag att enda anledningen för att skaffa en Ueberstark 18V dragare är att man hålsågar i massivträ mycket eller att man ska byta samtliga fönster i kåken.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ja, jag har använt min GSR14.4VE-2 Pro 5ggr totalt kanske på 6mån, medans 10,8V´arna används snudd på dagligen.
Satte OSB samt gips med gen1 av GSR10,8´an, skruvat balkongtrall med densamma utan några som helst problem (Essve Cutters ~4x45mm), sen är dom ju smidiga och användbara till mycket annat.
Möbel och köksmontering mm. Jag har ännu ingen GDR (slagskruv) men har inte gått bet med vanliga skruvisarna än.
Satte OSB samt gips med gen1 av GSR10,8´an, skruvat balkongtrall med densamma utan några som helst problem (Essve Cutters ~4x45mm), sen är dom ju smidiga och användbara till mycket annat.
Möbel och köksmontering mm. Jag har ännu ingen GDR (slagskruv) men har inte gått bet med vanliga skruvisarna än.
Går säkert men infästningen passar inte utan omvägar och finliret gör att jag iaf väljer en kraftigare maskin (14,4 HeavyDuty) samt manuellt vridande.mrVoodoo skrev:
Nu har jag kanske satt kanske 20 karmskruv senaste 3 åren. Finns folk här på foryumet som sätter 20st/timma 40 timmar i veckan...nästan.
Nimajneb skrev:Att inte en 10,8V skulle räcka till att skruva trall o beslag till en altan är en ren myt.
Däremot kan den få lite jobbigt med 90mm franska skruvar utan förborrning.
Att skaffa sig en dyr o klumpig 18V och ha som allt-i-allo känns overkill.
Smidigare med ett 10,8V kit. (dragare o slagskruvdragare)
Främsta argumentet och som jag åxå köper är att man behöver en maskin som kan dra karmskruv o hålsåga.
För en hemmapulare som hålsågar i gips var 3e år så räcker 10.8V lååååååååååångt.
För karmskruvning som sker ung lika ofta så får man väl köra med 10.8V så långt det går o dra dom sista 2 cm med en vanlig karmskruvdrargare på samma sätt som folk alltid har gjort.
därför menar jag att enda anledningen för att skaffa en Ueberstark 18V dragare är att man hålsågar i massivträ mycket eller att man ska byta samtliga fönster i kåken.
Då är ju LCT303 klart intressant...Eller finns det ett ännu bättre kit?
Det finns även Makitas Slagskruvdragare TD0101F http://www.toolab.se/?category_id=98&item_id=TD0101F , visserligen inte "sladdfri" men du behöver aldrig ladda den och priset 999kr på ToolAB är väl inte så mycket att bråka om? Sen såg jag att Fredells hade en deal på ett "grått" Makita combo paket när jag var där och köpte rollers tidigare i dag (konstigt hur nära verktygsavdelningen helt plötsligt blir ibland..)
Nja, jag är mer inne på en batteridriven maskin. men tack iallafall..De Stijl skrev:Det finns även Makitas Slagskruvdragare TD0101F [länk] , visserligen inte "sladdfri" men du behöver aldrig ladda den och priset 999kr på ToolAB är väl inte så mycket att bråka om? Sen såg jag att Fredells hade en deal på ett "grått" Makita combo paket när jag var där och köpte rollers tidigare i dag (konstigt hur nära verktygsavdelningen helt plötsligt blir ibland..)
Det lutar åt en 10.8 volts maskin. Min enda oro är att det inte fixar altanbygget, undrar om man kan provskruva hos någon handlare?
/jocke
hej, jag funderar på och inhandla LCT303X från vertygsproffsen ( http://www.verktygsproffsen.se/inde...tegory_id=62&option=com_virtuemart&Itemid=157 ) seltmann va 200kr billigare men när det inte diffar mer så
sen sneglade man lite på bdf454rfe från seltman, nån som vet vad fraktkostnad kan bli på en skruvdragare ?
Men när momsen kommer på Vergtygsproffsens priser så skiljer det väl 8-900.:blushing:Pluttiz skrev:
Skruvdragare o dyligt brukar väl ligga på 15 i frakt.
Pluttiz skrev:
Kan bara hålla med... Jag pratade desutom med dom i veckan om vilken maskin som jag skulle satsa på och talade om att jag var privatperson och inte ett knyst om att det var priser utan moms :@
Seltmann verkar intressant....d^_^b