Att inte en 10,8V skulle räcka till att skruva trall o beslag till en altan är en ren myt.

Däremot kan den få lite jobbigt med 90mm franska skruvar utan förborrning.

Att skaffa sig en dyr o klumpig 18V och ha som allt-i-allo känns overkill.
Smidigare med ett 10,8V kit. (dragare o slagskruvdragare)

Främsta argumentet och som jag åxå köper är att man behöver en maskin som kan dra karmskruv o hålsåga.

För en hemmapulare som hålsågar i gips var 3e år så räcker 10.8V lååååååååååångt.

För karmskruvning som sker ung lika ofta så får man väl köra med 10.8V så långt det går o dra dom sista 2 cm med en vanlig karmskruvdrargare på samma sätt som folk alltid har gjort.

därför menar jag att enda anledningen för att skaffa en Ueberstark 18V dragare är att man hålsågar i massivträ mycket eller att man ska byta samtliga fönster i kåken.
 
Ja, jag har använt min GSR14.4VE-2 Pro 5ggr totalt kanske på 6mån, medans 10,8V´arna används snudd på dagligen.
Satte OSB samt gips med gen1 av GSR10,8´an, skruvat balkongtrall med densamma utan några som helst problem (Essve Cutters ~4x45mm), sen är dom ju smidiga och användbara till mycket annat.
Möbel och köksmontering mm. Jag har ännu ingen GDR (slagskruv) men har inte gått bet med vanliga skruvisarna än.
 
Nimajneb skrev:
Främsta argumentet och som jag åxå köper är att man behöver en maskin som kan dra karmskruv o hålsåga.
Lite nyfiken bara, vad är det som gör att det inte går att dra karmskruv med slagkruvaren? Har ingen så jag har inte själv provat, men det borde väl nästan fungera eller?
 
mrVoodoo skrev:
Lite nyfiken bara, vad är det som gör att det inte går att dra karmskruv med slagkruvaren? Har ingen så jag har inte själv provat, men det borde väl nästan fungera eller?
Går säkert men infästningen passar inte utan omvägar och finliret gör att jag iaf väljer en kraftigare maskin (14,4 HeavyDuty) samt manuellt vridande.

Nu har jag kanske satt kanske 20 karmskruv senaste 3 åren. Finns folk här på foryumet som sätter 20st/timma 40 timmar i veckan...nästan.
 
Nimajneb skrev:
Att inte en 10,8V skulle räcka till att skruva trall o beslag till en altan är en ren myt.

Däremot kan den få lite jobbigt med 90mm franska skruvar utan förborrning.

Att skaffa sig en dyr o klumpig 18V och ha som allt-i-allo känns overkill.
Smidigare med ett 10,8V kit. (dragare o slagskruvdragare)

Främsta argumentet och som jag åxå köper är att man behöver en maskin som kan dra karmskruv o hålsåga.

För en hemmapulare som hålsågar i gips var 3e år så räcker 10.8V lååååååååååångt.

För karmskruvning som sker ung lika ofta så får man väl köra med 10.8V så långt det går o dra dom sista 2 cm med en vanlig karmskruvdrargare på samma sätt som folk alltid har gjort.

därför menar jag att enda anledningen för att skaffa en Ueberstark 18V dragare är att man hålsågar i massivträ mycket eller att man ska byta samtliga fönster i kåken.

Då är ju LCT303 klart intressant...Eller finns det ett ännu bättre kit?
 
joje20 skrev:
Då är ju LCT303 klart intressant...Eller finns det ett ännu bättre kit?
Helt klart, kolla även Bosch GDR/GSR paket samt att det sägs att även DeWalt har något.

Vad som är bäst bestämmer din hand.

Prismässigt blir det nog bästa att kolla i Tyskland och UK.
 
Det finns även Makitas Slagskruvdragare TD0101F http://www.toolab.se/?category_id=98&item_id=TD0101F , visserligen inte "sladdfri" men du behöver aldrig ladda den och priset 999kr på ToolAB är väl inte så mycket att bråka om? Sen såg jag att Fredells hade en deal på ett "grått" Makita combo paket när jag var där och köpte rollers tidigare i dag (konstigt hur nära verktygsavdelningen helt plötsligt blir ibland..)
 
De Stijl skrev:
Det finns även Makitas Slagskruvdragare TD0101F [länk] , visserligen inte "sladdfri" men du behöver aldrig ladda den och priset 999kr på ToolAB är väl inte så mycket att bråka om? Sen såg jag att Fredells hade en deal på ett "grått" Makita combo paket när jag var där och köpte rollers tidigare i dag (konstigt hur nära verktygsavdelningen helt plötsligt blir ibland..)
Nja, jag är mer inne på en batteridriven maskin. men tack iallafall..

Det lutar åt en 10.8 volts maskin. Min enda oro är att det inte fixar altanbygget, undrar om man kan provskruva hos någon handlare?


/jocke
 
Trallen klarar den utan problem, stommen borde gå fint om du kör med beslag och anskarskruv.
 
Har inte Seltmann enhetsfrakt €14 eller nåt väldigt nära det?

<edit: €13.90>
 
Redigerat:
Pluttiz skrev:
hej, jag funderar på och inhandla LCT303X från vertygsproffsen ( [länk] ) seltmann va 200kr billigare men när det inte diffar mer så :) sen sneglade man lite på bdf454rfe från seltman, nån som vet vad fraktkostnad kan bli på en skruvdragare ?
Men när momsen kommer på Vergtygsproffsens priser så skiljer det väl 8-900.:blushing:

Skruvdragare o dyligt brukar väl ligga på 15€ i frakt.
 
tur att vissa är vakna :) då lutar det åt o handla rubbet på seltmann. Om inte frugan kan fixa en bra deal genom jobbet.
 
Pluttiz skrev:
tur att vissa är vakna :) då lutar det åt o handla rubbet på seltmann. Om inte frugan kan fixa en bra deal genom jobbet.
Inte så svårt, svenska butiker är aldrig så nära i pris som du skrev så därför måste ju något varit fel.
 
Pluttiz skrev:
tur att vissa är vakna :) då lutar det åt o handla rubbet på seltmann. Om inte frugan kan fixa en bra deal genom jobbet.

Kan bara hålla med... Jag pratade desutom med dom i veckan om vilken maskin som jag skulle satsa på och talade om att jag var privatperson och inte ett knyst om att det var priser utan moms :@

Seltmann verkar intressant....d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.