Ditt favoritmärke på skruvdragare?

• Antal röster
    75
Yrrol skrev:
Apropå inget.. Makita har lämnat in patentansökan gällande ett nytt batteri. Troligen 4ah likt de andra tillverkarna. Men samtidigt finns det en chans att dom återigen blir först med en ny teknik vilket dom var sistgång.
- det var precis det här jag gick o väntade på!! kände på mig att Makita höll på o spåna på ny världsledande teknik!

Jag använder mig av en Makita DF330 och Makita TD090, har även en Bosch GSR 10,8-2-LI professional. Alla är 10,8v maskiner och man behöver ett par extra batterier för att klara sig en arbetsdag, men gud va skönt det är att ha små, lätta maskiner.

Arbetar som flygmek och kan få panela av flygmaskiner, det innebär flera hundra skruv per panel och mycket tungt arbete för maskinerna. Trots storleken så är de råstarka!
;)

Favoriten är nog Makitan, de är alltid nära till hands när man jobbar. :)

corre skrev:
Privat val, Makita LXT 18v med alla tillbehör i form av nakna maskiner.
Om jag drivet firma, Hiltis leasing med återstartsgaranti och breda produktutbud..
- Att Hilti hade leasing visste jag inte - men det låter som det kan bli dyrt i längden då svärfar inte är mkt för o byta.."det ska funka utan krångel"..
Makitas LXT 18vs program med nakna maskiner håller jag själv på att investera i, en i taget. Så kanske ska lobba lite extra för dem? ;) fastän jag har svårt o se svärfar överge sina "sladdisar" som funkar gott o väl :)

sir_n skrev:
Jag använder mig av en Makita DF330 och Makita TD090, har även en Bosch GSR 10,8-2-LI professional. Alla är 10,8v maskiner och man behöver ett par extra batterier för att klara sig en arbetsdag, men gud va skönt det är att ha små, lätta maskiner.

Arbetar som flygmek och kan få panela av flygmaskiner, det innebär flera hundra skruv per panel och mycket tungt arbete för maskinerna. Trots storleken så är de råstarka!
;)

Favoriten är nog Makitan, de är alltid nära till hands när man jobbar. :)
-ja, hade inte svärfar varit så inbiten med att slippa bära på fler maskiner än vad han redan gör, så hade jag nog rekommenderat en 10voltare för den "enkla" skruvningen o borrningen, o så en 18v till mer krävande.. Då allra helst i samma verktygslåda, så det inte behövs fler lådor!

Är de nån som vet om det finns kit med 10,8V och 18V i samma låda? det torde ju vara ultimata kombon!?

Vi har några Makita BDF459RFJ på jobbet samt en Makita BDF453SHE, BDF459RFJ fungerar klanderfritt och ligger skönt i handen.:thumbup:
Men BDF453SHE har vi haft inlämnad hos återförsäljaren tre gånger med växellådshaveri på mindre än ett halvår.:thumbdown:
Det är förvånande vilken skilnad det är på vissa produkter från samma tillverkare. :eek:[h=4][/h]

Har typ den milwaukeen du nämner. Stark och chucken är centrerad och fin. Mycket metall i maskinen och känslan är verkligen super. Köpte den i ett kit med slagskruvdragare. 3 ah-batteri räcker länge.
Idag borrade jag ett 2 mm hål i ett plastlock med den. Tror den kände sig lite förolämpad ... ;-)

• Gilla
olzon och 1 till
  • Laddar…
sir_n skrev:
Vi har några Makita BDF459RFJ på jobbet samt en Makita BDF453SHE, BDF459RFJ fungerar klanderfritt och ligger skönt i handen.:thumbup:
Men BDF453SHE har vi haft inlämnad hos återförsäljaren tre gånger med växellådshaveri på mindre än ett halvår.:thumbdown:
Det är förvånande vilken skilnad det är på vissa produkter från samma tillverkare. :eek:
453:an är lågbudgetvariant. Lite som att jämföra gröna Bosch med blåa Bosch, även om den är betydligt bättre än gröna Bosch så är det inte riktigt samma konstruktion som deras toppmodeller.

Yrrol skrev:
Apropå inget.. Makita har lämnat in patentansökan gällande ett nytt batteri. Troligen 4ah likt de andra tillverkarna. Men samtidigt finns det en chans att dom återigen blir först med en ny teknik vilket dom var sistgång.
Var fick du reda på det?
Mina Makita batterier börjar bli trötta, några skruvar och det är dags för att ladda.
Var därför väldigt nära att trycka på beställningsknappen igår men bestämde mig i sista sekunden för att avvakta lite.
Höll på och beställa en BTD147 (borstlösa slagskruvdragaren) med två batterier då även den gamla slagskruvdragaren BTD140 är en aning trött. Har säkert skruvat ca halv miljon skruvar med den och det enda jag gjort är att byta kol några gånger men nu händer det ibland att motorbromsen inte tar vid.

Men om de nu ska komma ut med en ny teknik eller högre Ah-tal så väntar jag gärna lite till. Vet du något mer om det?

Ja, 453:an tycker jag är synd att den har samma färg o så som övriga Makitor, för den tillhör definitivt deras lågbudget-hemmapular-utbud! Synd på så bra märke att missleda sina kunder med att klä den i samma finkostym.. :/

Millwaukee's värsting lär ju vara bra - OM den håller sig centrerad o så..att växelhuset är i metall är helt klart ett plus. Någon som vet vad Hitachin och Makita har för material i växlar?
Numera har väl också alla maskiner "planet-växlar"??

Om vi ska föra in DeWalts senaste 18V XRP.. Är det nån som har erfarenhet av den? Är den bra, stark, bekväm - eller har den blivit akterseglad av konkurrenterna??

Redigerat:
PeterJeffrey skrev:
Ja, 453:an tycker jag är synd att den har samma färg o så som övriga Makitor, för den tillhör definitivt deras lågbudget-hemmapular-utbud! Synd på så bra märke att missleda sina kunder med att klä den i samma finkostym.. :/
Dåligt påläst köpte jag en sån för några år sen när jag flyttade till hus. Tänkte det skulle vara bra med en kraftigare 18v maskin när 10,8orna inte räckte till. Det var ju ett typiskt felköp. Det var ju inte mycket man kunde ha den till som 10,8orna räckte till. Framförallt inte sen slagskruvdragaren kom in i bilden.
Den är nu ersatt med en 454 (tror jag den heter). Jag blir lycklig som ett barn på julafton varje gång den kommer fram. Det är som dag och natt. Nu är det inte helt ovanligt att det är bitsen som ger upp istället för skruvdragaren. Då beror det inte på att det är dåliga bits. Jag har dragit av två stycken av weras T25 impactor-bits med den.
453an bor nu hemma hos pappa istället. Det var en bra ersättare till hans 149kr-dragare från ö&b, men det kraftpaket jag hade hoppats på när den inhandlades var den ju definitivt inte.

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Jag själv har Milwaukeen du nämner, efter att ha bytt ut flertalet sönderkörda DeWalt maskiner de senaste 5 åren.
Den röda faran har gjort ett riktigt stabilt intryck på mig. Såpass att maskinparken blir rödare och rödare.
Dock så är den tung, vissa dagar kan jag borra och skruva nästan hela arbetsdagen i sträck... och tro på fan att man har gott pump i armarna sedan ;-)
Men gillar att ha gott med kraft i en maskin, kört upp 120mm hål med hålsåg med den. I rostfritt undertak. Så det mesta går!
Men just för att dra skruv, så hade en mindre maskin varit mer lämplig som kombo.

• Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Idag blev det en Hitachi DS18DSDL.

Kan inte annat än rekomendera den. Helt brutal.

Tur att det följde med ett stödhantag till den, för sjutton vad den e stark!!! :wow:

Har i ett anfall av 'nu-ska-det-vara-riktig-verktyg-och-ingen-b..t..a-skit' köpt en Makita 453 borr och ,jösses, vilken skillnad mot de billiga märken. Sedan köpt Makitas-kombiset med 458 slagborr och den är för f.. alldeles för kraftig vid skruvning! Har nästan knockad-out mej när jag skruvade ned mutter och den fastnade!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Another soul saved!

• Gilla
PeterJeffrey och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.