Nya projekt ger möjlighet till nya maskiner! Jag har ett projekt till sommaren där jag kan motivera en skruvautomat. Jag hade tittat ut en Makita 6844:

http://www.toolstop.co.uk/makita-6844-auto-feed-screwdriver-3000rpm-240v-p4745
Den skulle passa perfekt till det projektet, men om man tittar närmare på specifikationerna visar det sig att den inte kommer kunna skruva vanligt enkelgips med 35 mm gipsskruv. Minsta skruvlängd är 45 mm.

Makita verkar inte ha någon som kan ta skruv från 35 mm till 75 mm. Jag letade vidare och hittade den här maskinen:

http://www.toolstop.co.uk/senco-duraspin-ds275-ac-collated-screwdriver-25-75mm-p8763
Den verkar klara allt jag vill ha den till.

Någon som har erfarenheter av Sencos skruvautomater? Hur är det med tillgång till bandad skruv som passar?

Jag vet ingenting om skruvautomater...

Varför i hela fridens namn vill du skurva 35mm? Har alltid kört dubbelgips med 42mm, antar att det blir 45 i maskinernas värd.

Han vill inte skruva dubbelgips med 35mm utan enkelgips med 35mm...

Senco gör bra grejor, dock kan jag inget om deras skuvautomater.

Utan att ha känt på Sencos variant så tycker jag spontant att pistolgreppet ligger dumt till med tanke på att man ska pressa in maskinen när man skruvar. Det känns som att det ger upphov till en skum viktfördelning...

Förresten, automathuset på Makitan är väl utbytbart? I såfall kanske du kan kolla och se om du kan ha två uppsättningar av automatdelen.

Jag har den laddningsbara 14V-modellen. Upplever inga balans/vikt-problem med denna.

Tycker att det fungerar bra, men det är viktigt att man håller maskinen vinkelrätt mot skivorna, den tolererar inte mycket innan det börjar rappa.

Skruv finns exvis på XL-bygg, jag har dock huvudsakligen köpt i USA där det finns ett betydligt större sortiment.

Maskinellt har det inte varit några större problem. Sliden fick en tendens att fastna i det bakre läget efter åtskillga tusen skruvar, men det löste sig med en ordentlig rengöring.

Hur ofta behöver du skruva i spannet 55-75 mm? Jag är i samma situation som dig, funderar på att köpa en skruvautomat för att gipsa upp garaget och så. Mina funderingar är om man inte borde klara sig på Makitas 6843, 25-55 mm borde väl täcka upp normalt användande upp till dubbelgips eller osb + gips? Eller tänker jag fel här, har jag missat något användningsområde där jag bör kunna skruva i spannet 55-75 mm?

Menade givetvis enkelgips även om jag skrev dubbegips :) 35mm tycker jag känns kort, bättre att fläska på med 45 i så fall.

Jag måste fundera på om jag verkligen behöver spannet 55-75 mm. Mina erfarenheter av s.k. enpetare säger att D-handtaget är en viktig feature. Jag använder relativt kort skruv till enkelgips av två anledningar. Vid enkelgipsning direkt mot regel vill jag undvika att skruva i VP-rören. Ofta reglar jag C-C 600 och sätter ett lager 12mm plyfa. Ovanpå detta sätter jag gips på 900-bredd och skruvar följaktligen gipset i plyfan. I det läget skulle det egentligen räcka med 25mm skruv.

Kan någon berätta när man behöver spannet 55-75 mm, och där man behöver skruva mycket? Trädäck?

mattiasp skrev:
Ofta reglar jag C-C 600 och sätter ett lager 12mm plyfa. Ovanpå detta sätter jag gips på 900-bredd och skruvar följaktligen gipset i plyfan. I det läget skulle det egentligen räcka med 25mm skruv.
Rationellare (men, givetvis, tyngre) då att sätta 1200 mm gips och bara skruva en gång med längre skruv.

Jag skjuter fast spånet, eller pyfan, med några 16 Gauge dyckert och skruvar sedan hela rasket med långa skruv genom gipset.

Min lokala bygghandel rekommenderade 55mm skruv när jag lade golvspånskiva i huset, men det borde ju egentligen räcka med kortare (jag körde med 55mm).

Det gick ju dock väldigt snabbt med en vanlig skruvdragare som jag använde. :)

Jag använde tidigare 1200-gips, men efter att ha provat 900-gips går jag aldrig tillbaka. En 900-skiva kan jag hantera själv, även uppför trappor. Det klarar jag inte med 1200-gips. Dessutom är jag grym på att skarvspackla!

B
120 gips är inte så svårt att hantera själv. men man är väl lite tjurig ibland med.
nog använder jag 90 gips med.
jag tycker att det går bra utan automat vid första lagret.( inte lika många skruvar) sen kan köra med en pickare på första lagret. tycker inte att små skruven samarbetar.

mattiasp skrev:
En 900-skiva kan jag hantera själv, även uppför trappor. Det klarar jag inte med 1200-gips.
Min - emellanåt - avgudande Hustru tror att jag själv bär 1200x2400-skivor uppför trappan..

.. tricket är att skära till skivorna på Nedre Botten och sedan bära upp dem.. shhhh.. :)

Jag har Makitas 6844, den är kanon för trall men inte så mycket annat. Vet att man kan köpa separat nos då maskindelen är densamma. Kommer inte ihåg var bara...

Sencos automater gillar jag inte alls, hakar upp sig något galet. Har flugit lång väg när tålamodet tog slut... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.