1 852 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Skruva nockplåt i takpanna
Jag har ett pulpettak på huset, och nockplåten som ligger högst upp har en tendens att lyfta i nederkant när det är riktigt blåsiga dagar då vinden kommer från en viss riktning. Då tar vinden tag i plåten och lyfter upp den så den slamrar och har sig.
Plåten är ju endast fäst i överkant på vindskivan, och plåtens längd är 16meter lång (uppdelad i 2-3m sektioner såklart, ihopnitade). Så det är inte så konstigt om vinden får tag och lyfter den tänker jag, eller ?
Jag funderar därför på om man skulle kunna skruva fast den i nederkant in i takpannan typ varannan meter. Eller man kanske snarare får borra hål i takpannan så man träffar läkten under. Alternativt så lägger man en klick PL400 under varannan meter, vilket såklar är den snabbaste lösningen.
Hur hade ni gjort?
Det är inte ofta jag upplever detta som ett problem, kanske ett par ggr per år. Men det är ju möjligt att plåten lyfter oftare än så bara att jag inte alltid hör det...
Plåten är ju endast fäst i överkant på vindskivan, och plåtens längd är 16meter lång (uppdelad i 2-3m sektioner såklart, ihopnitade). Så det är inte så konstigt om vinden får tag och lyfter den tänker jag, eller ?
Jag funderar därför på om man skulle kunna skruva fast den i nederkant in i takpannan typ varannan meter. Eller man kanske snarare får borra hål i takpannan så man träffar läkten under. Alternativt så lägger man en klick PL400 under varannan meter, vilket såklar är den snabbaste lösningen.
Hur hade ni gjort?
Det är inte ofta jag upplever detta som ett problem, kanske ett par ggr per år. Men det är ju möjligt att plåten lyfter oftare än så bara att jag inte alltid hör det...
Om du skall borra och skruva måste du ju säkerställa att du som sagt träffar en läkt, detta ökar samtidigt dock risken att pannor spricker om det letar sig in fukt i hålen om du inte använder skruv eller spik med någon typ av tätbricka.
Prova limma säger jag.
Prova limma säger jag.
Ja så är det ju, det finns visserligen redan hål i pannorna vill jag minnas för att skruva fast ytterkanterna. Men där bör det redan sitta skruv. Jag har dock farmarskruv hemma i rätt längd som har tätbricka på. Fördelen med att skruva är ju att man kan lossa det igen vid behov. Limmar jag så blir det jobbigare, men normalt sett så behöver man ju inte komma åt det förns det är dags att byta pannorna om sisodär 30år.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Slutade med att jag borrade. Var inga problem alls, markerade bara ut var läkten låg sedan borrade jag först med metallborr och sedan ett kabelborr genom takpannan, gick väldigt lätt och fint. Sen en lång farmarskruv med tätbricka på. Nu ska det nog dröja innan plåten skramlar igen.
Men jag undrar egentligen vad som är ”fel” från början. För såhär ska det väl ändå inte vara? Hur gör alla andra? Pulpet tak med nockplåt är ju knappast något nytt. Ska det vara en tjockare mer stadig plåt egentligen kanske? Men även om den hade varit en halv mm tjockare så tvivlar jag faktiskt på att det hade hjälpt?
Men jag undrar egentligen vad som är ”fel” från början. För såhär ska det väl ändå inte vara? Hur gör alla andra? Pulpet tak med nockplåt är ju knappast något nytt. Ska det vara en tjockare mer stadig plåt egentligen kanske? Men även om den hade varit en halv mm tjockare så tvivlar jag faktiskt på att det hade hjälpt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur skruvar jag upp detta?
Byggmaterial & Byggteknik -
”Limma” toastol avsedd för skruvas i golv
Badrum -
Vilka skruvar passar det här vägguttaget?
El -
Hur kan jag skruva ner / flytta min mediaomvandlare
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Verktyg för att skruva loss utlopp till duschblandare
Vatten & Avlopp