En fråga till: Någonstans läste jag att jag skulle sätta två spik (nu blir det skruvar) uppe och två nere per bräda. Gissar att det är för att bräderna då inte kan sjunka ner. Stämmer det och bör jag göra så?

• Gilla
saltet
  • Laddar…
Problemet med skruv är att om porten sitter väderutsatt så det regnar på den sväller brädorna, och då kan skruven gå av. Spik brukar vara segare och inte sköra som skruv.

Kalle B Kalle B skrev:
Problemet med skruv är att om porten sitter väderutsatt så det regnar på den sväller brädorna, och då kan skruven gå av. Spik brukar vara segare och inte sköra som skruv.
Aha, ytterligare en aspekt i frågan. Ja, porten sitter väderutsatt, inte maximalt kanske, men inte heller skyddat.

Magnus E K
Jag har rivit delar av altanräcken m m där en del varit skruvat och en del spikat. Mycket snabbare att riva det som var spikat än det som var skruvat, särskilt när skruvarna sitter lite illa till och eller blivit illa åtgångna.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har rivit delar av altanräcken m m där en del varit skruvat och en del spikat. Mycket snabbare att riva det som var spikat än det som var skruvat, särskilt när skruvarna sitter lite illa till och eller blivit illa åtgångna.
Hej,
Den aspekten har jag också övervägt, efter att jag inte kunde "rädda" den gamla dörren, som hade spontade brädor och genomslagna spikar som var vikta på baksidan. Spik, icke-böjda, borde vara det bästa ur rivnings-/renoveringssynpunkt precis som du skriver. Samtidigt bygger jag med spontade brädor (rester från annat bygge), så ska en bytas måste ju ändå många av, så då blir det kanske ny dörr ändå.. Så frågan är väl egentligen vad som ger mig längst livslängd. Spikar eller skruvar och en per ställe eller två?

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Ännu en aspekt - skruvar är fulare :p.
Beror på miljön naturligtvis, men med tanke på nyanvändning av begagnat virke kan man anta att det är en rustik miljö där spik böjd på baksidan passar utmärkt och är pricken på i ;). Skruvarna måste vara rätt längd, dem kan du inte böja. Spikar kan du ta vad du råkar ha, varierande längd och funkar utmärkt ändå - bara att böja ! :rofl:
Eftersom du har flera portar att förnya tycker jag du prövar vardera versionen så hittar du vilken metod som passar dej och verktygen du har till förfogande. Glöm inte att följa upp med bilder på de färdiga portarna ! (y)

• Gilla
ElleH
  • Laddar…
P
ElleH ElleH skrev:
Tack för svar! Av vilken anledning skruvar du?
Skonsammare för handleder och öron. Mycket lättare att rätta om man gjort fel.

• Gilla
ElleH och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.