10 900 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Skruva eller spika lister?
Min första tanke när jag började min "renoveringenskarriär" var att man så klart skulle limma upp dom. Dock skippa jag det ganska snabbt då det blir bökigt när väggarna inte spikraka.
Sen köpte jag vit spik och slog i, det visade sig att köpa vit spik var bortkastat då färgen lossnade (tejpade även hammaren).
Insåg sen att snyggast resultat blir det när man köper omålade lister. Då kan man fylla i alla små glipor mellan vägg och list, sen så målar man dom. Blir perfekt resultat men mer jobb.
Så nu mera kör jag med vita lister och vanlig småspik, syns knappt och går snabbt.
Köra med skruv är ett alternativ men skallen blir så stor och det är nästan lika lätt att dra bort listen som slitter med spik för att sen slå dit den igen lite lätt med hammaren, funkat nästan jämt.
Sen köpte jag vit spik och slog i, det visade sig att köpa vit spik var bortkastat då färgen lossnade (tejpade även hammaren).
Insåg sen att snyggast resultat blir det när man köper omålade lister. Då kan man fylla i alla små glipor mellan vägg och list, sen så målar man dom. Blir perfekt resultat men mer jobb.
Så nu mera kör jag med vita lister och vanlig småspik, syns knappt och går snabbt.
Köra med skruv är ett alternativ men skallen blir så stor och det är nästan lika lätt att dra bort listen som slitter med spik för att sen slå dit den igen lite lätt med hammaren, funkat nästan jämt.
Detta var min plan då jag ej tänkt köpa spikpistol för detta lilla. 🙂EddieHansson skrev:
Men funkar det att spika dyckert/trådspik eller vilka spik funkar bäst om man ska köra med hammare och dorn?
https://www.byggmax.se/listspik-lackad-vit-p22961
https://www.byggmax.se/dyckert-vit-p22417
Jag använde dyckert.O Ocuf skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
