Hej,

Jag ska fästa nya handräcken till min innetrappa. De tidigare satt med skruvarna ni kan se i bild 1. Kan jag återanvända dem i samma hål som de satt i tidigare eller kommer de inte fästa ordentligt då?

Sen är jag lite orolig för om det ens kan hålla. De tidigare ägarna hade alltså handräckena fästa med dessa rakt in i väggen utan gipsankare eller liknande. Kommer det verkligen hålla? Ett handräcke kommer säkert vara minst 3m.

• IMG_7879.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7880.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7803.jpeg
Z Zer00x skrev:
Kan jag återanvända dem i samma hål som de satt i tidigare
troligen , de har troligen skruvat i en träregel

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Z Zer00x skrev:
Hej,

Jag ska fästa nya handräcken till min innetrappa. De tidigare satt med skruvarna ni kan se i bild 1. Kan jag återanvända dem i samma hål som de satt i tidigare eller kommer de inte fästa ordentligt då?

Sen är jag lite orolig för om det ens kan hålla. De tidigare ägarna hade alltså handräckena fästa med dessa rakt in i väggen utan gipsankare eller liknande. Kommer det verkligen hålla? Ett handräcke kommer säkert vara minst 3m.
Trälim + tändstickor/tandpetare = sitter!

T tergo skrev:
troligen , de har troligen skruvat i en träregel
Möjligen på vissa. Men den som syns i bild ser bara ut att ha suttit i gips. Du trodde även jag kunde återanvända hålen?

Z Zer00x skrev:
Du trodde även jag kunde återanvända hålen?
Ja , testa och skruva i pinnskruven och testa lite om den håller
i enbart gipsskiva håller det inte

T tergo skrev:
Ja , testa och skruva i pinnskruven och testa lite om den håller
i enbart gipsskiva håller det inte
Okej, ska testa. Jag är rätt säker på att vissa bara suttit i gips. Men om man kombinerar vissa som bara sitter i gips och vissa som sitter i trä så håller det kanske? Jag vet inte annars hur de fått det att hålla.

Z Zer00x skrev:
Okej, ska testa. Jag är rätt säker på att vissa bara suttit i gips. Men om man kombinerar vissa som bara sitter i gips och vissa som sitter i trä så håller det kanske? Jag vet inte annars hur de fått det att hålla.
Toggler och gängstång, om det bara är gips.

Det får bli att köpa helt nya enligt bilden nedan. Kan de sitta rakt in i gipsvägg utan att handräcke brakar ihop? Hur gör jag annars om jag inte har träreglar att sätta i?

1784472503153.jpeg
Skapa konto

Farstatjej90
Ett trappräcke kan absolut inte sättas med skruvar i gips utan någon plugg. Även med plugg eller annan infästning är det tveksamt skulle jag säga. Det blir en väldigt stor kraft om nån tar ett snedsteg i trappan och hugger tag i räcket. Hade gärna sett en infästning i gips som håller för det... Och särskilt andra eller tredje gången det händer...

Komplettera med bygglim på hela ytan mot väggen så håller det.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ett trappräcke kan absolut inte sättas med skruvar i gips utan någon plugg. Även med plugg eller annan infästning är det tveksamt skulle jag säga. Det blir en väldigt stor kraft om nån tar ett snedsteg i trappan och hugger tag i räcket. Hade gärna sett en infästning i gips som håller för det... Och särskilt andra eller tredje gången det händer...
Har du något förslag på vad jag kan använda?

D Dilato skrev:
Komplettera med bygglim på hela ytan mot väggen så håller det.
1784541396598.png
Skapa konto

Du menar på den cirkulära ytan som kommer ligga an mot väggen?

Z Zer00x skrev:
[bild]
Du menar på den cirkulära ytan som kommer ligga an mot väggen?
Jag trodde att räcket låg direkt mot väggen, inte med nån glipa?

Farstatjej90
Z Zer00x skrev:
Har du något förslag på vad jag kan använda?
Är det enkelgips är det kört, det spelar ingen roll hur du fäster för materialet du fäster i håller inte
Är det dubbelgips kanske det går med denna typ
Screenshot_20260717-164359.png
Skapa konto

Men jag tycker det känns tveksamt att sätta trappräcken i bara gips...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90
D Dilato skrev:
Jag trodde att räcket låg direkt mot väggen, inte med nån glipa?
Tror det är sånt med fästen /pinnar så det är en bit ut från väggen så man kan få handen om det. Blir ju lite hävstång mot infästningen också. Tror det är svårt att få att hålla i gips över nån längre tid...
Om det ska användas alltså, är det för prydnad funkar ju vad som helst...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.