Hej.
Jag har beställt 4st aluminiumstolpar till ett glasräcke jag ska ha vid trappen.
Foten på stolparna har 12mm hål
Och tjockleken på plattan är 10mm
Jag undrar helt enkelt var jag kan hitta passande skruvar som ser någorlunda bra ut också.
Underlaget besår av 8mm laminat, och 2lager med 22mm golvspån
Hittade en bild på nätet som är i princip så som jag skulle vilja ha.
Var hittar jag dessa skruvar?
Jag har beställt 4st aluminiumstolpar till ett glasräcke jag ska ha vid trappen.
Foten på stolparna har 12mm hål
Och tjockleken på plattan är 10mm
Jag undrar helt enkelt var jag kan hitta passande skruvar som ser någorlunda bra ut också.
Underlaget besår av 8mm laminat, och 2lager med 22mm golvspån
Hittade en bild på nätet som är i princip så som jag skulle vilja ha.
Var hittar jag dessa skruvar?
Dom som du visar är en typ av vagnsbult och har mutter på undersidan
VVS-skruv är grova och bra samt rostfria med en stjärna att skruva mot
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...uv/Rostfritt-A2/VVS-skruv-rostfri-2000034242/
VVS-skruv är grova och bra samt rostfria med en stjärna att skruva mot
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...uv/Rostfritt-A2/VVS-skruv-rostfri-2000034242/
Produkter som diskuteras: "VVS-skruv"
VVS-skruv
En VVS-skruv är en skruv som används inom VVS (värme, ventilation och sanitet) för att fästa rör och andra VVS-komponenter. Dessa skruvar är vanligtvis tillverkade av rostfritt stål eller annat korrosionsbeständigt material för att tåla
Läs mer
Jag hade använt skruvstift och någon matchande hattmutter, då går det även att lossa räcket vid behov utan att försämra infästningen i golvet.
Vi behövde göra det en gång när vi skulle upp med en 160 säng som vi burit ner när vi inte hade något trappräcke.
Vi behövde göra det en gång när vi skulle upp med en 160 säng som vi burit ner när vi inte hade något trappräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kikat lite på den typen också.
Men inte hittat någon där själva muttern är lägre än 10mm
Sedan lär väl m6 vara det största som får plats
Får kika runt lite.
Blir spännande och se ifall man klarar borra så pass rakt
Men inte hittat någon där själva muttern är lägre än 10mm
Sedan lär väl m6 vara det största som får plats
Får kika runt lite.
Blir spännande och se ifall man klarar borra så pass rakt
Bilden visar stolpar från räckesbutiken, och det är plastlock som du ser, de täcker vanliga franska skruvar som håller stolparna.A nudeljavel skrev:
Jag bytte dessa mot 25cm långa skruv jag hittade på Hornbach så jag kunde förankra mitt räcke i betongplattan under och inte bara fästa i det uppreglade golvet. Det blir rätt stora krafter då man lutar sig på 1m långa stolpar
Men har räckesbutiken en försänkning i stolparna då så att skallen går ner i själva räcket då?
Mitt hål är ju 12mm rakt igenom
Ja det är ju det man är lite rädd för. Att det ska vara för klent alltså.
Det är ju inte så kul att trilla ner 3m
Mitt hål är ju 12mm rakt igenom
Ja det är ju det man är lite rädd för. Att det ska vara för klent alltså.
Det är ju inte så kul att trilla ner 3m
Ja det har de ser ut såhär, enda bilden jag hittade det var ett år sedan jag satte upp räcket.A nudeljavel skrev:
Jag skulle nog sikta på det som Peter2400 säger med en mutterhatt , en sån täcker in och blir snygg , samt fyra stycken infästningar blir bra starkt , se bara till att det finns något att dra i under , och borra först med en borr som är 2 mm tunnare än kärnan på skruvdelen , då biter det bra i spånet , annars fläker spånet ut på baksidan
På stolparna som jag har finns det såklart ingen försänkning. Bara ett hål rakt igenom.mnils skrev:
Skulle du kunna försöka mäta ungefär hur tjockt gods du har på plattan?
Ser ut som totaltjockleken är ungefär lika som de jag har.
Tänker att man skulle kunna fräsa upp hålen så det blir en försänkning
Sedan fästa med franskskruv
Oh sedan sätta på ett täcklock över varje.
Då borde det nog bli snyggt
Godstjockleken är 16mm på mina. Då jag inte vill låsa fast trägolvet gjorde jag en specialare. Borrade stora hål genom trägolvet så det kan röra sig och sedan bricka mot golvspånet under och en rörmuff för att få höjden mot stolpen. Stolparna spänner mot golvspånet som ligger uppreglat på betongplattan.
Dubbelkollade tjockleken igen på bottenplattan.
Och den är bara 10mm
Känns bara som det finns två vägar att gå.
Antingen det som Peter2400 skrev.
Eller synlig franskskruv/skruv med Kupolmutter
Typiskt en sån här sak man inte tänker på när man köper räcke
Och den är bara 10mm
Känns bara som det finns två vägar att gå.
Antingen det som Peter2400 skrev.
Eller synlig franskskruv/skruv med Kupolmutter
Typiskt en sån här sak man inte tänker på när man köper räcke