Fäste bärlina i betongfasad med Fischer SXR 10x140 mm. Skruven fastnade med ett par centimeter kvar. Sitter som berget. Går inte att rubba, skruvdragaren slirar. Tips på hur jag får ut den? Eller ska jag såga av den och låta den vara?

• Skruv i träplanka fastnat i betongvägg, sticker ut några centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga av den, sätt en ny och gå vidare med livet :)

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Varför ska du ta av den? Det är väl bara att låta den sitta?

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Såga av den, sätt en ny och gå vidare med livet :)
Jo, är nog lika bra. (Men det är en ganska kort bärlina och ville inte perforera grunden för mycket.)

Använd en kraftig polygrip med långa skänklar. Den brukar fixa det.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
B Blander skrev:
Fäste bärlina i betongfasad med Fischer SXR 10x140 mm. Skruven fastnade med ett par centimeter kvar. Sitter som berget. Går inte att rubba, skruvdragaren slirar. Tips på hur jag får ut den? Eller ska jag såga av den och låta den vara?
om skruvskallen är 13mm eller mindre i ytterdiameter så kan du dra åt chucken direkt på skruven och skruva ut.

• Gilla
Abougharib och 1 till
  • Laddar…
Jag smorde mina skruvar till slut sedan jag dragit av ett par stycken. Då tog jag vanlig smörjolja, men om jag googlar rekommenderas paraffin.
/m

Ska man skruva i hårda material, t.ex. ek, måste man använda paraffin även om man har förborrat. I det här fallet hade det kanske inte hjälpt eftersom det verkar vara en spikplugg. Spikpluggar ska man normalt slå in med hammare, men de går att skruva ut (för det mesta).

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vad är det för dragare?

Använder du en kraftig impact driver så har jag svårt att tro att den skulle sitta kvar.

S
R Robbinb85 skrev:
Vad är det för dragare?

Använder du en kraftig impact driver så har jag svårt att tro att den skulle sitta kvar.
Jag gissar på att skruven är mosad och bitsen bara snurrar.

Ser ut som en spikplugg, testat banga till den med slägga?

S DanielF skrev:
Ser ut som en spikplugg, testat banga till den med slägga?

Det är en fasadplugg och skall inte slås in.

B Blander skrev:
Tips på hur jag får ut den?
En svetstång ger bra "nyp" och brukar fungera.

• Silverfärgad svetstång med justerbar skruv och käft från Brilliant Tools.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla tips. Det är en fasadplugg som ska skruvas, inte spikas. Sitter som berget, har provat med kraftig skruvdragare samt med tång. Låter den nog sitta.

B Blander skrev:
Tack för alla tips. Det är en fasadplugg som ska skruvas, inte spikas. Sitter som berget, har provat med kraftig skruvdragare samt med tång. Låter den nog sitta.
Vet inte om det är problemet här, men min erfarenhet är att om man inte får ur dammet helt ur borrålet så kan detta bli resultatet.
Tips således:
- borra nytt hål
- blås ur med tryckluft eller sug ur med damsugare
- i med ny plugg och skruva in fasadpluggen
- låt befintlig bara sitta kvar

S
Nicro Nicro skrev:
Det är en fasadplugg och skall inte slås in.
Ja, men det går nog ändå att slå in med slägghammare.
Jag har själv gjort det, han har inget att förlora.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.