Fäste bärlina i betongfasad med Fischer SXR 10x140 mm. Skruven fastnade med ett par centimeter kvar. Sitter som berget. Går inte att rubba, skruvdragaren slirar. Tips på hur jag får ut den? Eller ska jag såga av den och låta den vara?
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Varför ska du ta av den? Det är väl bara att låta den sitta?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Använd en kraftig polygrip med långa skänklar. Den brukar fixa det.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
om skruvskallen är 13mm eller mindre i ytterdiameter så kan du dra åt chucken direkt på skruven och skruva ut.B Blander skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ska man skruva i hårda material, t.ex. ek, måste man använda paraffin även om man har förborrat. I det här fallet hade det kanske inte hjälpt eftersom det verkar vara en spikplugg. Spikpluggar ska man normalt slå in med hammare, men de går att skruva ut (för det mesta).
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Vet inte om det är problemet här, men min erfarenhet är att om man inte får ur dammet helt ur borrålet så kan detta bli resultatet.B Blander skrev:
Tips således:
- borra nytt hål
- blås ur med tryckluft eller sug ur med damsugare
- i med ny plugg och skruva in fasadpluggen
- låt befintlig bara sitta kvar