Paul-Staffanstorp
pbengtsson skrev:
Tror det var köksmontören från Staffanstorp som tipsade att köra vanlig skruv, men sätta den så att skallen sedan döljs av ett hyllplan, lådskena etc. Har man dragit ihop stommarna med tving innan så är det bara att skruva.

Exakt... det har jag säkert gjort någonstans ;)
Är det skåp med lucka så sätter de flesta erfarna montörer en 30mm träskruv mellan skåpets framkant och gångjärnsplattan och på så vis blir den dold när luckan är påhängd.
Är det lådor kan man ju sätta den genom lådskenorna t.ex.
(Jag vet att vissa har förkärlek till gipsskruv i detta moment men själv tycker jag den skallen är onödigt stor.)

prototypen skrev:
Med koppelskruv har man 2 skruvskallar.
Sedan ska man inte använda systemborrningen för man kan ge sig på att där ska det sitta en hyllbärare eller något annat just i det hålet.

Protte
Just detta är den stora nackdelen med koppelskruvarna... skallarna är ivägen och dessutom är de onödigt stora och fula.

MEN... framförallt...
Använder man sig av de förborrade hålbilderna så får man inte skåpen att ligga exakt i liv med varandra för så exakta är hålbilderna sällan och då blir slutresultatet skit.

Rikta in skåpen och kläm ihop dem med tving så de livar varandra exakt och dra ihop med träskruv för då får man garanterat snyggaste resultatet. :)

Mikael_L
Jag suger i mig av alla goda tips, nu när jag snart ska montera mitt första kök.

Hur offtopic det än må vara är jag väldigt tacksam. :D

Fortsätt, fortsätt ... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.