10 725 läst ·
44 svar
11k läst
44 svar
Skrotvärde gammal svets
För att få så bra betalt som möjligt på skroten bör du sortera ut de olika metallerna.
Koppar för sig, järn/ stål för sig osv.
Koppar är på väg att bli en bristvara pga elektrifiering i miljörörelsens kölvatten. Kan vara bra att spara och sälja senare om du inte har akut cash-behov.
/Höghus
Koppar för sig, järn/ stål för sig osv.
Koppar är på väg att bli en bristvara pga elektrifiering i miljörörelsens kölvatten. Kan vara bra att spara och sälja senare om du inte har akut cash-behov.
/Höghus
Redigerat:
Kopparkabel helt utan hölje misstänker jag.Höghus skrev:
Kan man få nåt för kabel som den är, samt oseparerade metaller? Ni verkar veta vad ni pratar om, jag har fler gamla goa grejer som kan vara värt att skrota, men aldrig brytt mej om det förrän jag fick tipset av en kompis.
"Ska du inte lämna det på skroten?"
Har alltid slängt all metall på jobbet i deras stora metallbinge..
För helt oisolerad kopparkabel får du nog uppemot 60kr/kg. Jag elrenoverade halva huset, skalade de gamla kablarna och fick förvånansvärt bra betalt för kopparn.Zellero skrev:
Kopparkabel helt utan hölje misstänker jag.
Kan man få nåt för kabel som den är, samt oseparerade metaller? Ni verkar veta vad ni pratar om, jag har fler gamla goa grejer som kan vara värt att skrota, men aldrig brytt mej om det förrän jag fick tipset av en kompis.
"Ska du inte lämna det på skroten?"
Har alltid slängt all metall på jobbet i deras stora metallbinge..
All metall/kablar har ett skrotvärde. Ju mer du separerar, desto mer får du betalt.
Prisolrör stiger i skrotvärde så fort du tar bort plasten.
/Höghus
Ja, lindningarna är rullarna, ren koppartråd.Zellero skrev:
Kolla med en magnet, koppar (och bly) är inte magnetiskt.
/Höghus
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 116 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 116 inlägg
Med reservation för att jag framstår som ett as nu, men vi snackar ju skitpengar! Släpa hela joxet till skroten bara. Det du vinner på att separera förlorar du många gånger om i arbetsinsats.