H heimlaga skrev:
Före man skrotar skall man ta reda på om det är en bra svets eller inte. Många gamla likriktare är väldigt bra svetsar medan transformatorsvetsar gott kan skrotas.
Denna svetsen är redan slaktad. Så inte mycket att göra åt det. Det var en Luna ldu 300

För att få så bra betalt som möjligt på skroten bör du sortera ut de olika metallerna.
Koppar för sig, järn/ stål för sig osv.
Koppar är på väg att bli en bristvara pga elektrifiering i miljörörelsens kölvatten. Kan vara bra att spara och sälja senare om du inte har akut cash-behov.

/Höghus

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Düsseldorff
Men vad är det vi diskuterar? Om du ska få 1 eller 2 på skroten? Baxa dit skiten bara

För rent bly ligger skrotpriset på ca 10kr/kg, kopparkabel ca 50 kr/kg och för blykabel ca 9kr/kg.
Tämligen lönsamt att separera själv om man har tiden.

/Höghus

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men vad är det vi diskuterar? Om du ska få 1 eller 2 på skroten? Baxa dit skiten bara
Jag ville veta vad det kan vara för olika metaller i min gamla svets.
Och är det bara järn så är ju allt under ett ton ej värt besväret.

Lindningarna är elektrolytkoppar. Ca 50kr/kg på skroten.

/Höghus

• Gilla
Zellero
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
För rent bly ligger skrotpriset på ca 10kr/kg, kopparkabel ca 50 kr/kg och för blykabel ca 9kr/kg.
Tämligen lönsamt att separera själv om man har tiden.

/Höghus
Kopparkabel helt utan hölje misstänker jag.
Kan man få nåt för kabel som den är, samt oseparerade metaller? Ni verkar veta vad ni pratar om, jag har fler gamla goa grejer som kan vara värt att skrota, men aldrig brytt mej om det förrän jag fick tipset av en kompis.
"Ska du inte lämna det på skroten?"
Har alltid slängt all metall på jobbet i deras stora metallbinge..

Höghus Höghus skrev:
Lindningarna är elektrolytkoppar. Ca 50kr/kg på skroten.

/Höghus
Okej. Lindningarna, vilket är det? Är det "rullen" som är innanför alla tunna metallbitar?
Har ingen aning om vad såna saker heter.
Upplys mej gärna med mer info om ni orkar.
Kan alltid vara bra att veta.

Zellero Zellero skrev:
Och sen ville jag veta om man ska separera vissa saker.
Har plockat bort allt så gott jag kunnat iallafall.

Zellero Zellero skrev:
3:-/kg för klass 11 järnskrot. Blir en del om du stora mängder.

Zellero Zellero skrev:
Kopparkabel helt utan hölje misstänker jag.
Kan man få nåt för kabel som den är, samt oseparerade metaller? Ni verkar veta vad ni pratar om, jag har fler gamla goa grejer som kan vara värt att skrota, men aldrig brytt mej om det förrän jag fick tipset av en kompis.
"Ska du inte lämna det på skroten?"
Har alltid slängt all metall på jobbet i deras stora metallbinge..
För helt oisolerad kopparkabel får du nog uppemot 60kr/kg. Jag elrenoverade halva huset, skalade de gamla kablarna och fick förvånansvärt bra betalt för kopparn.
All metall/kablar har ett skrotvärde. Ju mer du separerar, desto mer får du betalt.
Prisolrör stiger i skrotvärde så fort du tar bort plasten.

/Höghus

Zellero Zellero skrev:
Okej. Lindningarna, vilket är det? Är det "rullen" som är innanför alla tunna metallbitar?
Har ingen aning om vad såna saker heter.
Upplys mej gärna med mer info om ni orkar.
Kan alltid vara bra att veta.
Ja, lindningarna är rullarna, ren koppartråd.
Kolla med en magnet, koppar (och bly) är inte magnetiskt.

/Höghus

Düsseldorff
Med reservation för att jag framstår som ett as nu, men vi snackar ju skitpengar! Släpa hela joxet till skroten bara. Det du vinner på att separera förlorar du många gånger om i arbetsinsats.

Om det är 200kg svets och lågt räknat 100kg koppar blir det cirkus 6000kr bara där.

/Höghus

Düsseldorff
Höghus Höghus skrev:
Om det är 200kg svets och lågt räknat 100kg koppar blir det cirkus 6000kr bara där.

/Höghus
Exakt. Case closed.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.