Jag ska sätta ihop ett enkelt skrivbord bestående av bockben från IKEA och OSB-skivor som bordsskiva. Det kommer att mäta ungefär 170 x 80 cm.

Tänkte limma ihop två OSB-skivor för att öka stabiliteten. På exempelvis Bauhaus finns det 11, 15 och 18 mm tjocka skivor. Tror ni att det skulle räcka med 2 x 15 mm för att kunna ha skärm/dator på bordet och uppfatta det som tillräckligt stabilt?

Eftersom det kan vara lite ruffig yta på en OSB-skiva tänkte jag slipa ner och behandla det på något vis. Eventuellt ljusa upp det lite också. Kan Osmo Hårdvaxolja pigmenterad vit vara en god idé? Något annat förslag?

Hur stort ska bordsskivan vara? Om inte ganska liten, skulle jag montera en ram på undersidan. Det kommer bli sikt i skivan, även om du limmar ihop två stycken. Jag skulle slipa och lacka ytan för att inte få stickor. Oljan hjälper inte mot det.

Tycker spontant att det är en bättre ide att köra med Plywood istället för OSB, plywood är både snyggare yta samt hållfastare än vad OSB är.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Per i Hamrånge skrev:
Hur stort ska bordsskivan vara? Om inte ganska liten, skulle jag montera en ram på undersidan. Det kommer bli sikt i skivan, även om du limmar ihop två stycken. Jag skulle slipa och lacka ytan för att inte få stickor. Oljan hjälper inte mot det.
Bordsskivan ska vara ungefär 180x80 cm.
Vad skulle du bygga ramen med? 45x45-reglar?
Då får det bli lack som gäller.

oobum skrev:
Tycker spontant att det är en bättre ide att köra med Plywood istället för OSB, plywood är både snyggare yta samt hållfastare än vad OSB är.
Det är ju, förutom hållbarheten, lite av en smakfråga. Men har funderat på båda.

Har tjocka skivor tror ni att jag borde köra på?

med en 180cm lång skiva måste du definitivt ha en ram under som du skruvar fast i skivan. Den ska vara 20x45 ca. Inte 45x45 det är klumpigt och ger inte rätt böjstyrka. Lack blir bra. Det du ska tänka på är att ändträt på OSB blir ganska fnasigt (dvs stickigt). Jag skulle spackla kanterna med något innan lackningen (snickerispackel tex, men bättre om du hittar något spackel med gulare ton). Men som oobum säger. Plywood blir bättre, och i mitt tycke snyggare. Men du kanske vill ha lite "ruff" känsla. Om du tar en 18mm skiva och har en ram under så räcker det. Verkar jobbigt att limma ihop två skivor. Men med en så tunn skiva får du nog skruva fast ramen uppifrån. Dvs skruvarna kommer synas i bordsskivan. Så möjligen av den anledningen skulle du limma på en tunn skiva för att dölja skruvarna. Tex 18+11. Det gäller att få jämt tryck över hela ytan när du limmar. Går åt mycket böcker, sandsäckar eller vad du kan ha för att få ordentligt tryck.

Per i Hamrånge skrev:
med en 180cm lång skiva måste du definitivt ha en ram under som du skruvar fast i skivan. Den ska vara 20x45 ca. Inte 45x45 det är klumpigt och ger inte rätt böjstyrka.
Var i de tekniska handböckerna kan man hitta att 45x45 har sämre böjhållfasthet än 20x45??

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Att slipa OSB jämn är ett hopplöst projekt. Det är samma struktur rakt igenom.

Sju lager fernissa, som i filmen, kanske kan hjälpa.

Kane skrev:
Var i de tekniska handböckerna kan man hitta att 45x45 har sämre böjhållfasthet än 20x45??
Oj! Vaknat på fel sida? Om du vill bygga en bärande ram till en bord skiva med 45x45, så var så god. Men det lär du bli ganska ensam om.

• Gilla
OveRa
  • Laddar…
Per i Hamrånge skrev:
Oj! Vaknat på fel sida? Om du vill bygga en bärande ram till en bord skiva med 45x45, så var så god. Men det lär du bli ganska ensam om.
Nej. Undrade bara om vad du fått uppgiften att 45x45 är sämre än 20x45 vad det gäller böjstyrka ifrån.

Kane skrev:
Nej. Undrade bara om vad du fått uppgiften att 45x45 är sämre än 20x45 vad det gäller böjstyrka ifrån.
Är det viktigt? Löser det TS problem. Vad vill du?

Skulle ni ha byggt ram även för en plywood-skiva?

Har någon ett länktips på en enkel ram-konstruktion? Ska ju ha bockben som det står på sedan, hittar bara varianter där benen är en del av ramen nu.

Om det finns plats.(för knäna) så är 22 x 70 på högkant att föredra. 85 % mindre nedböjning och 30 % lägre vikt än 45 x 45. (om jag satt decimalerna rätt)

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Skippa osb ta någon bättre skiva tex spån mdf eller playwood.

Jag tror att om du verkligen lyckas få ett bra limförband mellan två 15 mm osb-skivor så kommer den att vara stark nog för att klara sig utan ram vid den storleken du beskriver. Jämför med köksbänkskivor. De kan belastas en hel del även utan skåpstommar under. Men att limma dem är inte det enklaste. Ytorna är ojämna. Därför blir det inte anliggning på hela ytan. Det är bara topparna som limmas ihop. Sedan brukar det vara någon beläggning på skivorna. Den kanske försämrar limmets vidhäftning. Slutligen är det ingen trivial uppgift att få tillräckligt tryck på hela ytan. Om du har tillgång till en vakuumpump kan du stoppa in de nylimmade skivorna i en plastsäck som du tejpar helt tät och ansluter till vakuumpumpen.

Jag tror att det enklaste är att hitta en skiva som du inte behöver limma på tjockleken. Kanske ha en ram för böjstyvheten, och kanske ha en kantlist för att ge en illusion av en tjockare skiva om du vill för utseendet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.